Ugen på DetailWatch: Træbranche i knæ, omstilling udfordrer og jysk nøgle til e-eksport
I en solrig majuge har det regnet med nyheder i detailbranchen. Fik du ikke alt med, så får du her et kurateret nyhedsoverblik - og et par anbefalinger til weekenden.
Mange af regnskaberne kom med en bittersød smag, for selvom 2021 for flere blev rekordår på top- og bundlinje, giver forsyningsproblemer og prisstigninger i 2022 dybe panderynker.
Alt det og meget mere har vi dækket på DetailWatch i ugens løb - få et overblik her.
Træ- og møbelbranchen er blandt dem, der især mærker udfordringerne i forsyningskæderne. Det fynske møbelfirma Carl Hansen & Søn venter på den konto pres på indtjeningen i 2022 efter et rekordsalg i 2021. Det skyldes bl.a., at man har valgt at holde priserne nogenlunde i ro, fortalte adm. direktør Knud Erik Hansen.
”Vi kunne gøre to ting: Sætte priserne op, så de dækker alle vores ekstra udgifter, hvilket så vil gå ud over volumen og muligvis antallet af medarbejdere, som vi er meget glade for. Den anden mulighed var at sætte priserne lidt mindre op og så håbe på, at tingene kan ændre sig i løbet af en tid, som er overskuelig, og der har vi valgt at gøre det sidste,” sagde Knud Erik Hansen,
”Vi kan kun skalere initiativer, hvis de er profitable”
Højteknologisk genbrug, leje af tøj og gensalg er nogle af de cirkulære modeller, to toneangivende danske modevirksomheder, Bestseller og Ganni, eksperimenterer med i omstillingen til mere bæredygtighed. Men forretningsmodellen er en hård nød at knække – og nye fast fashion-maskinerier som kinesiske Shein presser de bæredygtige ambitioner.
I DetailWatchs tema om e-eksport fortalte adm. direktør Jonas Andersen fra den jyske webshop Løbeshop.dk om den nøgle til at skalere internationalt, selskabet har fundet. Løbeshop er i dag på 13 markeder - en femårsplan har sat turbo på de internationale planer, som også omfatter webhops i Asien om få år.
Mens Løbeshop.dk repræsenterer de rene onlinespillere inden for e-commerce, så ligger kerneforretningen for andre i balancen mellem webshop og fysiske butikker. Det gælder fx Spejder Sport, hvor ny direktør Thomas Vangsgaard arvede en hovedopgave med at videreudvikle omnichannel-strategien.
Discountkæden skal gøres lønsom, men Coop vil ikke sætte et årstal på: ”Der ligger en klar plan for, hvordan vores resultater skal udvikle sig i den rigtige retning,” siger kædedirektør.
Han stiftede det københavnske modebrand som 17-årig i 2002 og har siden været kreativ chef, men nu trækker Silas Adler ”i den største respekt for brandet” sig fra alle poster i selskabet.
Den svenskejede kaffekædes flere end 60 cafeer har sammen givet det største overskud i mange år fra forbedret drift. Der er både nyåbninger og lukninger at spore i indeværende år.
Det kan få konsekvenser for konkurrencen og fødevareindustrien, hvis én dagligvarekoncern bliver dominerende på markedet, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, som aner en magtforskydning.
Coop forventer at have en ny kædedirektør for Kvickly og Superbrugsen på plads ”indenfor den nærmeste fremtid,” oplyser koncernen efter ændringer i toppen.
Den tidligere majoritetsejer vil ikke kommentere beløbets størrelse, men afviser snarlig tilbagetrækning: ”Jeg arbejder ikke færre timer eller mindre dedikeret end tidligere,” siger han.