DetailWatch

Ugen på DetailWatch: Træbranche i knæ, omstilling udfordrer og jysk nøgle til e-eksport

I en solrig majuge har det regnet med nyheder i detailbranchen. Fik du ikke alt med, så får du her et kurateret nyhedsoverblik - og et par anbefalinger til weekenden.

Foto: Jan Bjarke Mindegaard / Watch Medier

Selvom april er blevet til maj, men det er fortsat regnskabssæson, og ugen bød på en stribe årsrapporter fra flere hjørner af detailbranchen.

Coop åbnede ballet mandag og blev efterfulgt af bl.a. modefirmaet Birger Christensen, designselskabet Sackit, fritidskæderne Biltema og T. Hansen, møbelfirmaet Carl Hansen & Søn, Emmerys og sportskæden Intersport.

Mange af regnskaberne kom med en bittersød smag, for selvom 2021 for flere blev rekordår på top- og bundlinje, giver forsyningsproblemer og prisstigninger i 2022 dybe panderynker.

Alt det og meget mere har vi dækket på DetailWatch i ugens løb - få et overblik her.

Det er jo fuldstændig vildt

Foto: Melissa Kühn Hjerrild
Foto: Melissa Kühn Hjerrild

Træ- og møbelbranchen er blandt dem, der især mærker udfordringerne i forsyningskæderne. Det fynske møbelfirma Carl Hansen & Søn venter på den konto pres på indtjeningen i 2022 efter et rekordsalg i 2021. Det skyldes bl.a., at man har valgt at holde priserne nogenlunde i ro, fortalte adm. direktør Knud Erik Hansen.

”Vi kunne gøre to ting: Sætte priserne op, så de dækker alle vores ekstra udgifter, hvilket så vil gå ud over volumen og muligvis antallet af medarbejdere, som vi er meget glade for. Den anden mulighed var at sætte priserne lidt mindre op og så håbe på, at tingene kan ændre sig i løbet af en tid, som er overskuelig, og der har vi valgt at gøre det sidste,” sagde Knud Erik Hansen,

Træbranche i knæ: ”Kampen om træet er blevet større”

”Vi kan kun skalere initiativer, hvis de er profitable”

Foto: Stine Bidstrup/ERH
Foto: Stine Bidstrup/ERH

Højteknologisk genbrug, leje af tøj og gensalg er nogle af de cirkulære modeller, to toneangivende danske modevirksomheder, Bestseller og Ganni, eksperimenterer med i omstillingen til mere bæredygtighed. Men forretningsmodellen er en hård nød at knække – og nye fast fashion-maskinerier som kinesiske Shein presser de bæredygtige ambitioner.

Modefirmaer går foran i cirkulær omstilling – men lønsomheden har lange udsigter

”Det handler om at have tænkt tingene smart”

Foto: Runningxpert Group/PR
Foto: Runningxpert Group/PR

I DetailWatchs tema om e-eksport fortalte adm. direktør Jonas Andersen fra den jyske webshop Løbeshop.dk om den nøgle til at skalere internationalt, selskabet har fundet. Løbeshop er i dag på 13 markeder - en femårsplan har sat turbo på de internationale planer, som også omfatter webhops i Asien om få år.

Jysk webshop vil indtage 35 lande på globalt marked inden 2025

”Vores netbutik kan i min optik ikke stå alene”

Foto: Spejder Sport
Foto: Spejder Sport

Mens Løbeshop.dk repræsenterer de rene onlinespillere inden for e-commerce, så ligger kerneforretningen for andre i balancen mellem webshop og fysiske butikker. Det gælder fx Spejder Sport, hvor ny direktør Thomas Vangsgaard arvede en hovedopgave med at videreudvikle omnichannel-strategien.

Ny topchef for friluftskæde skal holde digital vindstyrke mens corona-medvind aftager

Andre tophistorier fra DetailWatch i ugen:

Detailbutikkerne skal fremover være den store vækstmotor hos Wolt

Efter tilbageslag i 2021 er detailkæde klar til offensiv og åbner flere nye varehuse *

”Jeg er ukuelig tidsoptimist og urimeligt utålmodig – en virkelig dårlig kombination”

Storby-markeder skal sikre byggekædes tag i kunderne og København

HK om Sallings brug af fleksible kontrakter: ”Omfanget overgår min fantasi”

Coops møbelforretning ekspanderer internationalt og åbner egen butik i udlandet

Meny åbner butik nummer 112 og har flere på vej – men ikke online

Matas-konkurrent med milliardomsætning åbner i Danmark

”Hvis ikke Tyskland er vores største marked i 2025, gør vi noget forkert”

Ikonisk dansk modefirma vender tocifret millionunderskud til overskud

Fynsk møbelfirma når tæt på milliardomsætning – venter fald i år

Coops onlineforretning vokser og giver overskud – men kun på grund af nonfood


Mere fra DetailWatch

Ikea-topchef i Danmark stopper

Johan Laurell, der har været adm. direktør i Ikea Danmark i de seneste knap fem år, stopper for at blive ny adm. direktør for Ikea i Frankrig. En ny kandidat er fundet, oplyser kommunikationschef.

Læs også

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs