Træbranche i knæ: "Kampen om træet er blevet større"

Udfordringer med at skaffe egetræ får flere virksomheder til at undersøge alternative træsorter, mens stigende priser også rammer hårdt. ”Det er jo fuldstændig vildt,” siger direktør for møbelfirma.
Carl Hansen & Søn er presset af stigende priser, men har været i stand til at fjerne leveringstiderne på designermøblerne. | Foto: Melissa Kühn Hjerrild
Carl Hansen & Søn er presset af stigende priser, men har været i stand til at fjerne leveringstiderne på designermøblerne. | Foto: Melissa Kühn Hjerrild

Nærmest uanset hvor man kigger hen, er virksomheder, som bruger træ i deres produkter, udfordret af en verdenssituation med krig i Ukraine, leveringsproblemer og stigende priser.

Derudover trækker pandemien fortsat tråde, hvor træindustrien slæber rundt på en pukkel, som påvirker leveringstiderne af træ. Lærke Flader, der er branchedirektør for træ- og møbelbranchen i Dansk Industri, kalder situationen for en alvorlig forsyningskrise.

”Lige nu oplever branchen problemer med at få fat på træ, og det skyldes blandt andet coronakrisen, som stadig har en efterspørgselspukkel, den slæber rundt på. Der er stadig problemer med leveringer, fordi efterspørgslen har skabt stigende leveringstider og stigende priser,” siger hun til DetailWatch og fortsætter:

”Branchen oplever også, at træet får flere dagsordener. Træet bliver brugt som byggemateriale og som energi, men træet skal nu også bruges til at skabe biodiversitet. Det går vi fuldt og holdent ind for, men det gør bare, at der er endnu en efterspørgsel efter træ. Kampen om træet er blevet større, fordi biodiversitet også er en dagsorden, der begynder at fylde mere og mere.”

Desuden er det samlede udbud af træ skrumpet markant efter Ruslands invasion af Ukraine, fordi en tredjedel af verdens certificerede skovareal ifølge Dansk Industri er i de to lande.

Prisstigninger presser branchen

Det dalende udbud falder sammen med en stigende efterspørgsel, hvor især Kina er blevet en spiller på det europæiske marked for træ.

Faldende udbud og stigende efterspørgsel betyder som bekendt stigende priser, og det presser branchen hårdt. I starten af april kom brancheorganisationen SMV Danmark, der organiserer 18.000 små og mellemstore virksomheder, med en analyse, der konkluderede, at priserne på træ i starten af 2022 er steget med 20 pct. siden efteråret 2020.

DetailWatch har talt med flere leverandører af træ i Danmark, som bekræfter, deres overordnede prisstigninger flugter med de 20 pct.

De prisstigninger ryger blandt andet videre til Carl Hansen & Søn, som producerer danske designmøbler. Her fortæller topchef Knud Erik Hansen, at ledelsen har sat sig ned og kigget på udgifterne, og konklusionen var hurtigt, at det ikke kun var prisen på træ, som var på vej i vejret – det var den stort set over hele linjen, lige fra benzin til mad.

”Det er jo fuldstændig vildt. Vi kunne gøre to ting: Sætte priserne op, så de dækker alle vores ekstra udgifter, hvilket så vil gå ud over volumen og muligvis antallet af medarbejdere, som vi er meget glade for. Den anden mulighed var at sætte priserne lidt mindre op og så håbe på, at tingene kan ændre sig i løbet af en tid, som er overskuelig, og der har vi valgt at gøre det sidste,” siger Knud Erik Hansen, der dog ikke kan sætte konkrete procenttal på prisstigningerne.

Selskabet har netop leveret et 2021-regnskab, hvor omsætningen nærmer sig en milliard, mens overskuddet lød på knap 137 mio. kr. Der er med andre ord luft i budgetterne, og Knud Erik Hansen vil hellere absorbere dele af prisstigningerne i stedet for at risikere at skulle sige farvel til medarbejdere, hvilket selskabet hidtil har været skånet for.

”Hvis man ser på vores udgifter, så skulle vi ligge på omkring 20-25 pct. i prisstigninger, men der er vi langt fra. Vi har ikke sat priserne op med ret mange procent,” siger Knud Erik Hansen, der er tredje generation i direktørstolen i det familieejede fynske møbelfirma.

”Som jeg nævnte i forbindelse med vores regnskab, så prøver vi i 2022 at beholde vores omsætning, men det kan godt være, at vores indtjening falder.”

Usikkerheden er stor

En anden dansk møbelvirksomhed – Fredericia Furniture – har også været nødt til at hæve priserne. Det skete allerede ved årsskiftet, hvor selskabet, der blandt andet står bag designklassikeren Børge Mogensens spanske stol, hævede priserne med 5 pct.

Adm. direktør Kaja Møller oplyser til DetailWatch, at det ikke har været nødvendigt at hæve priserne yderligere, men at ”usikkerheden fortsat er stor”.

Køkkenselskaberne oplever også presset fra priserne. En af de største spillere på det danske marked er den svenske køkkenkoncern Ballingslöv, som både ejer det jyske køkkenfirma Kvik, JKE Design, Multiform og bordpladeproducenten DFI-Geisler.

I spidsen for den svenske milliardkoncern sidder Björn Hauber, der fortæller, at også her har de været nødt til at hæve priserne på køkkener.

”Vi er nødt til at hæve priserne, og vi har hævet priserne før. Det har vi været nødt til, fordi det jo ikke bare er stigende priser på råmaterialer, men også udgifter inden for logistik, som er voldsomt påvirkede af situationen – specielt de stigende gaspriser. Vi hæver ikke bare priserne for at gøre det, men for at sikre kvaliteten til kunderne,” siger koncernchef Björn Hauber.

Han har dog svært ved at give et gennemsnitstal for stigningerne.

”Jeg kan ikke komme med et tal, fordi det er individuelt for hvert selskab, og det er materiale-specifikt. Vi har ikke hævet priserne på alle køkkener – det er ikke vores strategi. Vi vil hellere se på, hvordan de enkelte priser på materialer og gas osv. er steget, og så se på hvilken effekt det har på de enkelte køkkener. Men jeg kan sige, at det er etcifrede procentstigninger.”

Leveringsknuderne løsner sig

Leveringskæderne til træbranchen har også i længere tid været en udfordring. Først under pandemien, hvor nedlukninger ofte forsinkede eller forhindrede leverancer af træ, og siden med krigen i Ukraine. 

Ukraine er storleverandør af egetræ, hvilket er den træsort, Carl Hansen & Søn bruger mest af. Knud Erik Hansen vurderer, at mellem 35 og 40 pct. af selskabets samlede træforbrug er egetræ, hvoraf halvdelen kommer fra Ukraine.

Savværkerne ligger uden for Ukraine, men egetræerne kommer fra det krigshærgede land. Møbelfirmaet var derfor voldsomt presset, da Rusland invaderede landet, og leveringstiderne for designermøblerne var helt oppe at runde 14-15 uger. Men krigen er i store træk rykket østpå i landet, hvilket igen har gjort leverancer af ukrainsk træ muligt, og pludselig er leveringstiderne forsvundet.

”Der er løsnet meget op, så vi har reetableret nogle af vores tidligere leverandører, og lige i øjeblikket har vi ikke problemer med at få træ,” siger adm. direktør Knud Erik Hansen.

”Det har betydet, at vores leveringstid er faldet til det normale igen. Det er jo skønt, men det er ikke en stabil situation. For os alle er det en temmelig usikker tid, vi lever i, og det kan gå galt lynhurtigt, men lige nu er jeg fortrøstningsfuld, fordi vi har fået nedbragt vores leveringstider.”

Også Ballingslöv får træ fra Ukraine, hvor den svenske køkkenkoncern har en leverandør.

”Vi er selvfølgelig i tæt kontakt med vores leverandør, og der er selvfølgelig en påvirkning, men vi har et godt forhold til leverandøren, og de kan stadig levere træ til os, og vi var meget tidligt i en situation, hvor vi kunne sikre højere volumener i forvejen, så vi opbyggede en ordrebank, og vi opbyggede et lager i vores fabrik,” siger koncernchef Björn Hauber.

Ifølge Björn Hauber nyder Ballingslöv også godt af at være en stor koncern.

”Vi har fordelen af, at vi er en større gruppe, og det gør, at vi har været i stand til at sikre leverancer af høj kvalitet. Der er mangel hist og her, men da vi er en stor koncern, har vi været i stand til at kompensere for det, og det er derfor, at vores fabrikker arbejder på fuld damp og producerer tæt på maksimum kapacitet.”

Fredericia Furniture har ikke leverandører fra Ukraine, men møbelfirmaet har alligevel været indirekte ramt, fordi udbuddet meget hurtigt faldt på det europæiske marked.

Leveringstiderne har været oppe på fire måneder, men også her er forsinkelserne dalende.

”Vores leveringstider er på vej ned, i talt med at coronaproblemerne hos vores leverandører er mindsket, og vi får effekt af vores tætte samarbejde med en række nøgleleverandører. Vi har glæde af de lagre, vores leverandører har bygget op på træ – men jeg er mere usikker på 2023 og frem,” siger Kaja Møller, adm. direktør i Fredericia Furnitures. 

Detailhandlens forventninger til salget styrtdykker

Nordjysk køkkenfirma sikrer nyt millionoverskud efter turn around

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også