Efter tilbageslag i 2021 er detailkæde klar til offensiv og åbner flere nye varehuse

En omfattende brand i et varehus kombineret med coronanedlukning pressede sidste år omsætningen i Biltemas danske forretning. I år er banen kridtet op til en offensiv, og åbningen af flere nye varehuse er i gang, fortæller direktør.
Jacob Borring Møller har været adm. direktør i Biltema Danmark siden 2017. | Foto: Biltema PR
Jacob Borring Møller har været adm. direktør i Biltema Danmark siden 2017. | Foto: Biltema PR

Da detailkæden Biltema lukkede bogen for regnskabsåret 2021, var det ikke med hænderne helt oppe over hovedet. Tallene i regnskabet, der netop er blevet offentliggjort, viser nemlig, at 2021 var et udfordrende år for den danske del af den svenske koncern, der er specialiseret i hus, have og fritid.

På toplinjen gik Biltema Danmark fra en omsætning på 825,5 mio. kr. i 2020 til 773,4 mio. kr. sidste år. Overskuddet skrumper i samme periode fra et plus på 33,5 mio. kr. til 31,2 mio. kr.

Til trods for tilbagegangen anser ledelsen dog resultaterne for tilfredsstillende, og det skyldes blandt andet, at Biltema har været ramt af en række udfordringer i løbet af året, som har været med til at påvirke omsætningen i negativ retning.

”Vi synes stadigvæk, at det resultat, vi har, er ok – også når man tænker på, at vi havde en total nedlukning i både januar og februar,” siger Jacob Borring Møller, adm. direktør i Biltema Danmark, til DetailWatch.

Da Biltemas forretninger på grund af corona var lukkede i de første måneder af 2021, forsøgte selskabet at holde gang i forretningen via deres køb og hent-koncept. Biltema har ikke en traditionel webshop, som også tilbyder levering, men under nedlukningen kunne kunderne bestille og betale varerne online og derefter hente dem i et Biltema-varehus.

”Det var mest af alt for, at folk ikke skulle glemme os helt. Men det var også rigtig vigtigt for os, at vi havde muligheden på det tidspunkt, for ellers havde det gjort rigtig ondt på os,” siger Jacob Borring Møller.

”Så da vi var nedlukkede, formåede vi stadigvæk på daglig basis at realisere mellem 30 og 50 pct. af den omsætning, vi havde året forinden.”

Overvejer I at udvide onlineforretningen fremadrettet, eller er det ikke på tegnebrættet?

”Vi har et ønske om at blive mere digitale, end vi er. De fysiske varehuse er stadig det primære for os, så jeg ved ikke, om det kommer, men det at kunne levere varer (som bliver købt online, red.) er selvfølgelig noget, vi drøfter jævnligt.”

Nedlukningen betød desuden, at Biltema sidste år gjorde brug af statens corona-hjælpepakker, lyder det i regnskabet. Selskabet fik således 2,2 mio. kr. i kompensation for hjemsendelsen af medarbejdere og 13,4 mio. kr. i kompensation for faste omkostninger.

Da Biltema igen kunne åbne sine butikker, mødte selskabet endnu et par udfordringer i løbet af året. For det første stod kunderne ikke i lige så høj grad i kø for at købe ind til gør det selv-projekter i hjemmet, som det havde været tilfældet i 2020, hvor omsætningen var vokset markant.

Derudover blev Biltema i november også ramt af en brand i varehuset i Esbjerg. Branden resulterede i, at hele lageret brændte ned, og 20 pct. af varebeholdningen gik tabt.

Varehuset i Esbjerg var dog allerede i drift en uge efter branden, fortæller direktøren.

”Det er svært at svare på præcis, hvad branden har betydet for forretningen, men resten af året kan vi tilskrive Esbjerg en tilbagegang på i hvert fald 10-12 pct., fordi faciliteterne og rammerne lige pludselig blev ændret.”

25 varehuse i 2025

På bagkant af det udfordrende 2021 er Jacob Borring Møller optimistisk for året, som vi allerede er godt i gang med. Her er der især fokus på at udvide kædens fodaftryk rundt i landet.

Biltema åbnede i februar et varehus i Thisted, så kæden i dag har 14 varehuse i Danmark, og i maj slår selskabet dørene op til en ny butik i Herning.

Målsætningen er, at Biltema inden udgangen af 2025 skal have 25 danske varehuse, og det er ifølge Jacob Borring Møller realistisk.

”Vi er ved at bygge i Kalundborg, som åbner i udgangen af september eller begyndelsen af oktober, og så er vi ved at kigge på byggekontrakt til et varehus i Nykøbing Falster. Og så kommer Sønderborg og Holstebro bagefter.”

Biltema har tidligere meldt ud, at kæden også gerne vil bygge et varehus på Bornholm, og det er stadig en ambition, fortæller direktøren.

”Vi kunne egentlig godt gå i gang i morgen, men lige nu er bolden hos kommunen i forhold til, om der er politisk flertal for, at man lægger nogle detailkvadratmeter i det område, hvor man har planlagt et udbud.”

Flaskehals og krig i Ukraine

I 2022 forventer Jacob Borring Møller en organisk vækst i de gamle varehuse på 4-5 pct. i forhold til sidste år, og derudover skal toplinjen løftes af omsætningen fra de nye varehuse.

”I år bliver et fint år,” siger direktøren og tilføjer, at der dog også er usikkerheder, der lurer i horisonten.

”Spørgsmålet er, om vi bliver ramt af den flaskehals, der er i Shanghai i øjeblikket. Det ved vi ikke endnu. Lige nu ser varetilgangen rigtig fin ud, men når man tænker på, hvor meget der står dernede og venter på at blive shippet ikke kun til os, men generelt, så tænker jeg, at detailbranchen kommer til at mærke det.”

Er inflationen og den dalende forbrugertillid også noget, I er bekymrede for, fordi kunderne er lidt mere tilbageholdende?

”Bekymring er måske ikke det rigtige ord, men det er vel naturligt, at vi kan forvente, at pengene måske ikke sidder ligeså løst, som de har gjort – specielt i forhold til Ukraine. Det er noget, vi oplever lige i øjeblikket, men det får formentlig også lov at fortsætte.”

Jacob Borring Møller understreger, at situationen lige nu ser ”fornuftig” ud hos Biltema, men at kæden kan mærke, at kundernes gennemsnitskøb ikke er helt så store som normalt.

Men selvom der er udfordringer med leveringsflaksehalse og krig, så er du positiv i forhold til væksten i år?

”Ja, bestemt,” slutter direktøren.

Onlinekøb til hus og have voksede med en mia. i 2021

Biltema vil bygge stort på Bornholm

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også