Onlinekøb til hus og have voksede med en mia. i 2021

I ny e-handelsanalyse steg handlen fra 1,3 mia. kr. til 2,3 mia., hvilket ifølge Nets sandsynligvis kan forklares med virksomheders stigende brug af click and collect, mens også ændrede købsvaner under pandemien kan spille ind.
Danskerne klikkede sig til en mia. kr. mere inden for kategorierne blomsterfrø, arbejdsredskaber og byggematerialer i 2021. | Foto: Finn Frandsen
Danskerne klikkede sig til en mia. kr. mere inden for kategorierne blomsterfrø, arbejdsredskaber og byggematerialer i 2021. | Foto: Finn Frandsen

Blomsterfrø, arbejdsredskaber og byggematerialer var alle kategorier, der i 2021 oplevede en markant stigning i onlinehandlen. Ifølge en e-handelsrapport fra betalingsselskabet Nets steg salget inden for kategorierne fra 1,3 mia. kr. i 2020 til 2,3 i 2021.

En forklaring på det stigende salg kan delvist forklares med, at mange danskere brugte corona-perioden til at gå i gang med have- og byggeprojekter derhjemme, men ifølge Nets kan udviklingen særligt forklares med virksomheders stigende brug af click and collect-løsninger.

Click and collect oplevede især en stigning i forbindelse med butikslukningerne i begyndelsen af 2021. I denne periode var det tilladt for de lukkede detailhandlende at tilbyde kunder at afhente varer, der var forudbestilt over nettet.

”Byggemarkederne har været rigtigt gode til at udnytte mulighederne for at tilbyde click and collect, også efter at restriktionerne for den øvrige handel er løftet. Mange varer til byggeri og havearbejde er besværlige at sende, men forbrugerne er vant til at køre omkring deres lokale byggemarked i forbindelse med bygge- og haveprojekter. Og da de fysiske butikker lukkede ned, gav det et stort rygstød til click and collect, udtaler Henriette Dunkjær Andersen, der er salgschef hos Nets Group.

Salgschefen kan dog ikke underbygge indvirkningen fra click and collect-løsningen på det stigende salg, men ifølge Henriette Dunkjær Andersen er det de tilbagemeldinger, som Nets får fra virksomhederne.

”Vi har hørt fra vores merchants, at de helt klart ser en stigning i brugen af click and collect – ikke bare i byggebranchen, men generelt, uddyber salgschef Henriette Dunkjær Andersen.

Som DetailWatch tidligere har beskrevet, steg den samlede onlinehandel med 11 pct. i 2021 sammenlignet med året før.

Nets: Den danske e-handel steg med 11 procent i 2021

Undersøgelse: Nordisk e-handel falder 11 pct. i første kvartal

Netbutikker sænker forventningerne til salget

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår