Ugen på DetailWatch: Sportmaster til salg, mens Ikea tester ny markedstilgang

Sportskæde skal finde ny ejer, Søstrene Grene skal plante nyt flag i Europa, og flere kæder satte punktum for 2021 med solid vækst i forretningen. DetailWatch samler op på ugen, der gik, og giver dig her tre bud på artikler til din weekend.
Foto: Jan Bjarke Mindegaard / Watch Medier
Foto: Jan Bjarke Mindegaard / Watch Medier

Det blev en uge, hvor udenrigs- og sikkerhedspolitik kom helt tæt på og slog nye streger i den danske detailbranche.

Mandag kom det frem, at Sportmasters omdiskuterede ejere kastede håndklædet i ringen og satte den danske kæde til salg. Det skete tre uger efter Ruslands invasion af Ukraine, der har sendt kæden ud i stormvejr på grund af ejernes forbindelse til Rusland. At reaktionen fra ejerne kom så hurtigt, siger noget om dybden og bredden af de implikationer, krigen har – og ifølge Dansk Erhverv også noget om, at krigen får langvarige konsekvenser for detailbranchen.

I samme spor meldte Ecco efter ugers radiotavhed også ud i ugens løb, at selskabet vil blive i Rusland. Det skete af hensyn til de over 1.500 russiske ansatte, men afspejler også en koncern, der har de fleste mursten i forretningen plantet mod øst. Med over 250 butikker er Rusland Eccos tredjestørste butiksland – mens Kina er det største, hvor Ecco har over 1.000 butikker. Det kræver svære afvejninger mellem omkostninger for image og for investeringer..

Nemmere har det utvivlsomt været at godkende nogle af de regnskaber, der også er landede i ugens løb og viste en stærk udvikling for bl.a. Imerco, Garant, Kop & Kande og Fritz Hansen.

Men vi er ikke færdige endnu. Flere andre historier bød sig til, og her får du tre anbefalinger fra DetailWatchs dækning til weekendlæsningen,

”Nu forsøger vi at vende forretningsmodellen en smule om”

Anders Lyhne Nordtorp,er ekspansionschef i Ikea foran byggeriet af det nye varehus i København | Foto: Maria Trustrup Hansen
Anders Lyhne Nordtorp,er ekspansionschef i Ikea foran byggeriet af det nye varehus i København | Foto: Maria Trustrup Hansen

Det skulle egentlig have været 37.000 kvm – men det bliver 19.000 kvm, Ikeas nye varehus i midten af København. Ikke fordi Ikea ekspansionchef Anders Lyhne Nordtorp har fået sin egen titel galt i halsen, men fordi Ikea med det nye flagskib vil gøre op med ”det gamle, store varehus”. Her skal en ny tilgang til markedet testes, hvor parkeringspladserne er møntet på cykler frem for biler og online bestilling frem for tag selv-lager, fortalte Anders Lyhne Nordtorp til DetailWatch, der var på visit på byggepladsen.

Overblik: Sportmaster er blevet overhalet i markedet og er milevidt fra fordums styrke

Sportmaster går efter et hurtigt salg af kæden, der har 75 butikker i landet | Foto: PR/Sportmaster
Sportmaster går efter et hurtigt salg af kæden, der har 75 butikker i landet | Foto: PR/Sportmaster

Som DetailWatch kunne fortælle i ugen er salgprocessen omkring Sportmaster hurtigt skudt i gang med købere på banen. Konkurrenten Sport24 meldte sig som mulig køber, og ifølge branchedirektør er der foreløbig tre bejlere på banen – en dansk og to udenlandske. Sportmasters nye ejere får en kæde med et kendt brand og over 80 butikker i landet, men også en forretning, der har tabt både penge og markedsandele. DetailWatch kiggede i ugens løb på de seneste fem års udvikling for kæden og konkurrenterne, som du finder her.

”Vi er nødt til at have nogle satellitter, så vi kan distribuere mere lokalt”

CEO Mikkel Grene fra den familieejede kæde Søtrene Grene, der foreløbig har webshop i seks lande | Foto: Mads Frost
CEO Mikkel Grene fra den familieejede kæde Søtrene Grene, der foreløbig har webshop i seks lande | Foto: Mads Frost

Søstrene Grene har tøvet med at gå ind i e-commerce, men siden den familieejede detailkæde satte i gang i 2020, er det gået stærkt. Så stærkt, at selskabet nu har travlt med at etablere et nyt logistisk knudepunkt sydpå, fortalte adm. direktør Mikkel Grene. Ud over den logistiske forstærkning har selskabet også et stykke vej at gå for at stramme omnichannel-kæden og få synergierne mellem de fysiske butikker og online-salget til at spille optimalt sammen, fortalte han til DetailWatch.

Andre tophistorier fra DetailWatch:

Branchedirektør: Tre købere kigger på Sportmaster

Derfor kan russiske butikker sende Eccos image på rutsjetur

Imerco-chef: ”Der er en opbremsning p.t. og en stor usikkerhed blandt forbrugerne”

Imerco runder 1,5 mia. kr. i omsætning i nyt rekordregnskab

Kæde havde fuld fart på gardinbussen i 2021 – venter ”kæmpe kamp” i 2022

Kinesisk modegigant gør for alvor sit indtog på det danske marked

”Det er jo meget godt”: Shoppingcenterejer tjener halv milliard trods tvangslukninger

Kop & Kande leverer nyt rekordoverskud

Nyt Nemlig.com-lager skal sikre fremtidig vækst og hurtigere levering i Jylland

Amazons frygtede indtog i Skandinavien har rokket båden meget lidt – indtil videre

Har du tips eller input til redaktionen, så skriv til os på: redaktion@detailwatch.dk eller kontakt os her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også