En del af Watch Medier

DetailWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
23.03.2022kl. 07.58

Amazons frygtede indtog i Skandinavien har rokket båden meget lidt – indtil videre

Det skandinaviske e-commerce marked har stort set ikke tabt terræn efter Amazons lancering sidste år, viser tal fra Euromonitor og DI Handel. Fagfolk advarer dog mod at sænke paraderne. ”Det er en farlig ulv at have i baghaven,” siger aktør.
Foto: Brendan Mcdermid/Reuters/Ritzau Scanpix
af LOUISE RESEKE

Da Amazon for halvandet år siden gik ind i Skandinavien og åbnede en svensk udgave af den globale netbutik, var det med frygt for, at giganten ville ramme som en hammer og knuse konkurrenterne undervejs.

Nu viser tal fra Euromonitor og Dansk Industri Handel imidlertid, at Amazons debut på markedet har givet få bølgeskvulp indtil videre. Godt nok er Amazons markedsandel på e-commerce markedet vokset i Sverige i 2021., men fra et lavt udgangspunkt på 1 pct., der sidste år blev til 1,6 pct. Samtidig faldt Amazons markedsandel i Danmark, mens den lå fladt i Norge.

Med til billedet hører, at Amazon først i efteråret rullede sit medlemsprogram Amazon Prime ud i Sverige. Effekten af det afspejles derfor kun marginalt i tallene.

Set i bakspejlet kan frygten for Jeff Bezos velsmurte e-commerce maskine umiddelbart synes overdreven, tallene taget i betragtning. Men det vil være for kortsigtet og naiv en konklusion, mener branchedirektør for DI Handel, Jacob Kjeldsen.

”Det kan godt være, at Amazons indtog i Sverige ikke umiddelbart virker prangende. Det, man skal huske på, er, at Amazon har store muskler og penge nok på kistebunden til at lade tiden arbejde for sig. Det viser erfaringerne fra andre steder i verden, hvor de med tiden har vundet store markedsandele,” siger Jacob Kjeldsen.

”Derfor er det en rigtig god ide, at vi som erhvervsliv i Danmark ikke tror, at den hellige grav er velforvaret. Vi skal i den grad ruste os til en hård konkurrence på et område, hvor de traditionelle handelsmønstre er i opbrud.”

Presser priserne i vejret

En af de konkurrenter, der er på det svenske marked og har oplevet Amazons lancering på tæt hold, er den danske mediekoncern Story House Egmont, der ejer flere svenske webshops som Jollyroom og Bagaren & Kocken. Ifølge adm. direktør Torsten Bjerre Rasmussen er der ingen tvivl om, at den amerikanske gigant vil vinde frem – men uden at rydde bordet.

”Amazon er stadig en frygtindgydende modstander, fordi de har så mange kræfter, at de kan gøre, hvad de vil. Det er en farlig ulv at have i baghaven, som jeg tror, man er nødt til at være en smule paranoid omkring. Og så skal man selvfølgelig sikre, at der ikke er urimelige konkurrencevilkår, og at Amazon opererer under de samme betingelser, som vi gør,” siger Torsten Bjerre Rasmussen.

”Vi har nok ikke det skræmmebillede, som nogle har antydet, hvor man frygtede Amazon ville tage hele markedet. Frem for en forventning om, at selskabet ville tage 20-30 pct. af markedet, så er forventningen måske snarere 5-10 pct. i dag,” siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Amazon har for nylig opkøbt filmstudiet MGM for 8,5 mia. dollar, ca. 57,4 mia. kr., der bliver en del af Amazon Prime | Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Amazon har for nylig opkøbt filmstudiet MGM for 8,5 mia. dollar, ca. 57,4 mia. kr., der bliver en del af Amazon Prime | Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix

Han uddyber, at Amazons tilstedeværelse især ét sted har slået igennem i konkurrencen – nemlig på online markedsføring og kampen om at blive eksponeret over for brugerne.

”Vi kæmper om trafikken, og det presser priserne i vejret,” siger Torsten Bjerre Rasmussen og uddyber:

”Det er der, hvor vi kan mærke en konkret effekt. Amazon er en stor køber af online trafik. Det har været en accelerator for prisstigningerne på digital markedsføring, der har været ganske betydelige i nogle segmenter, og det presser marginerne for e-handlere.”

Større sydpå

Kigger man på Amazons markedsandele rundt om i Europa, viser tallene store forskelle. Mens den i Skandinavien er under fem pct., er den over 20 pct. længere sydpå.

”Tallene viser med tydelighed, at selvom man er en mastodont, tager det tid at vinde markedsandele. Kampene på disse markeder er også hårde, fordi de er kendetegnet ved at have andre markedspladser med godt fodfæste hos kunderne, fx bol.com i Holland, cdon.com i Sverige og allegro.pl i Polen,” siger Jacob Kjeldsen fra DI Handel.

”De markeder, hvor Amazon har de største markedsandele, er også de markeder, hvor de har været med fra slutningen af 90’erne (Amerika, Tyskland og Storbritannien, red.). De er med andre ord vokset sammen med de respektive e-handelsmarkedet og lært at adoptere kundernes behov til det ypperste.”

Samme pointe fremhæver Torsten Bjerre Rasmussen. Forskellen til det tyske og britiske marked er, at Amazon har været der længe og både har en dobbelt position som markedsplads og søgemaskine, forklarer han. Samme position tror han bliver sværere at få i Skandinavien.

”Der er en anden tradition og historik blandt nordiske forbrugere, der gør, at jeg er forholdsvis optimistisk i forhold til, at de ikke på samme måde vil blive en one stop shop, hvor man søger og køber alt samme sted.,” siger Torsten Bjerre Rasmussen.

Han mener dog, at det kræver målrettet fokus på at opbygge og vedligeholde kunderelationen.

”Det kalder som e-handler på at prioritere opbygning af loyalitet og genkøb, så du ikke skal ud og ”købe” kunderne igen hver gang, men opbygge en loyalitet, så de vender tilbage af sig selv. Det handler helt banalt om at skabe en god kundeoplevelse, hvor nogle i tillæg tilbyder fordelsklubber og pointprogrammer, og hvad der ellers kan være. Svarene er forskellige, og vi vurderer selskab for selskab, hvad der er bedst at gøre for at skabe loyalitet.”

DetailWatch har forsøgt at få en kommentar til udviklingen fra Amazon i Sverige, men det er endnu ikke lykkedes.

Relaterede artikler:

  • Lars Elsborg (t.v.) og Henrik Bruun (t.h) er henholdsvis adm. direktør og ejer i Sport 24, der tidligere har opkøbt kæden Sportigan. | Foto: Joachim Ladefoged

    Sport 24 melder sig interesseret i Sportmaster-opkøb

    For abonnenter

  • Sportmaster-kæden har 75 butikker i Danmark, som nu sættes til salg. | Foto: Peter Hove Olesen / Ritzau Scanpix

    Sportmaster-ejere kaster håndklædet i ringen: Disse spillere kan samle det op

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Marie Ravn / Ritzau Scanpix
Nyheder

Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider

Den danske designvirksomhed Georg Jensen A/S løftede omsætningen globalt med 6 pct. i fjor – trods salgsdyk i årets sidste kvartal. 
  • Året der gik i detailbranchen: Her er de største historier fra 2022
  • Dansk designfirma med mere end 250 års historie når rekordresultat

For abonnenter

Photo: Pr / Dagrofa
Dagligvarer

Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet

Foto: Jonas Olufson / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse

For abonnenter

Foto: Andrew Kelly
Sport og Fritid

Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

For abonnenter

Foto: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde

For abonnenter

Læs også

Pure Kids hovedbrand er Racoon Outdoor, der bl.a. designer og producerer flyverdragter til børn. | Foto: PR/Pure Kids
DetailWatch

Børnetøjsfirma opsiger alle ansatte efter opbremsning i tysk vækst

År med underskud og en svagere udvikling end ventet på det tyske marked får firmaet Pure Kids til at skære ”ind til benet” og søge partnerskaber for at videreføre forretningen. Direktør afviser konkurs.

For abonnenter

Foto: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde

Tidens kriser sætter ikke en stopper for den franske luksuskoncern LMVH, der aldrig har solgt mere end i det forgangne år.

For abonnenter

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

Det hele begyndte med en interiørbutik i Ebeltoft på Djursland. Siden har iværksætterparret gjort populære kasser i plastic og designbrandet Bongusta til en fælles levevej. Seneste skud på stammen er brandet Made Crate.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet – 13.24
  • Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder – 12.37
  • Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde – 09.12
  • Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider – 27. jan.
  • Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse – 27. jan.
  • Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid – 27. jan.
  • Medvinden er vendt for den danske skoindustri – 27. jan.
  • Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser – 27. jan.
  • Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav – 27. jan.
  • Hanstholm Køkken havde fremgang op til lukning: ”Afmatning” rammer – 27. jan.
  • Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem – 27. jan.
  • Modefirmaer får opkøbstilbud på stribe – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Shoppingcenter ved Aarhus solgt med heftig rabat – 27. jan.
  • Asos hyrer profil ind til at rydde op i finanserne – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Scrum Master with a practical approach

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge