Kæde havde fuld fart på gardinbussen i 2021 – venter "kæmpe kamp" i 2022

Øget salg under pandemien og mere lukrative leverandøraftaler sendte toplinjen over 600 mio. kr. i 2021 hos Inbogulve, der er bagland for Garantkæden og Erhvervsgulve.dk. Direktør forventer svagere udvikling og ”benhård konkurrence” i år.
Adm. direktør for Inbogulve Peter Rønn blev headhuntet fra Kop & Kande i 2020 og lukker bogen til rekordomsætning i første fulde årsregnskab. | Foto: PR/Inbogulve amba
Adm. direktør for Inbogulve Peter Rønn blev headhuntet fra Kop & Kande i 2020 og lukker bogen til rekordomsætning i første fulde årsregnskab. | Foto: PR/Inbogulve amba

Gulv- og gardinbussen fandt et ekstra gear sidste år og løftede omsætning og indtjening for andet år i træk hos Inbogulve, der er lige dele indkøbsforening og kædekontor for Garant-butikkerne og søsterselskabet Erhvervsgulve.dk.

Det viser årsregnskabet for 2021, der netop er offentliggjort.

For første gang rundede omsætningen 600 mio. kr. i andelsselskabet, hvilket er en stigning på 10 pct., mens bundlinjen voksede 30 pct. til 35,4 mio. kr.

”Vi er glade og tilfredse. Vi havde ikke forventet så stor vækst. 2020 var rekordår, og så vækster vi med 60 mio. kr. i 2021. Det er helt vildt,” siger adm. direktør Peter Rønn, der kom til Inbogulve i sommeren 2020.

”De sidste to år har været en lang sprint. Og vi kunne have solgt mere, hvis ikke vi havde manglet hænder.”

Lige som i 2020 har coronaens begrænsninger været mulighedernes land for Inbogulve. Selvom butikkerne har været lukket ned i perioder, har gardin- og gulvbusser ikke holdt stille, og indefrosne feriepenge og opsparede rejsebudgetter har øget kundernes efterspørgsel, forklarer han.

”Corona er en stor del af det. Vi er en af de brancher, der er begunstiget af corona. Vi er vokset meget på gardiner, solafskærmning, gulve og det hele. Når folk ikke kan komme ud at rejse, har mange brugt penge på at renovere eller bygge nyt,” siger Peter Rønn.

Inbogulves omsætning og overskud genereres af det vareindkøb, forhandlerne vælger at lægge hos kædekontoret. Ud over at det er steget, så peger Peter Rønn også på mere fordelagtige leverandøraftaler som årsagen til den federe bundlinje.

”Samtidig har vi også fokuseret mere på vores private label, som kæden har lidt højere indtjening på. Det fyldte 8 pct. sidste år, og vi forventer 10 pct. i år, og det er et passende niveau,” siger han.

Garantkæden består i dag af 65 butikker over hele landet, der drives selvstændigt af andelshaverne i kæden | Foto: PR/Garant
Garantkæden består i dag af 65 butikker over hele landet, der drives selvstændigt af andelshaverne i kæden | Foto: PR/Garant

Prisstigninger og leveranceproblemer

Mens 2021 er gået over forventning, så ser udsigterne for 2022 mere usikre ud, siger direktøren. Efter to år med ”sindssygt meget vækst” er coronatiden overstået og afløst af et marked, der er præget af usikkerhed og flaskehalse i forsyningskæderne.

”Vi har forventet en mindre omsætning i år end i 2021, men stadig over 2020. Men det var før krigen i Ukraine, der giver en stor usikkerhed. Året er startet rigtig fint, men krigen betyder meget, fordi meget træ kommer fra Ukraine, og vi oplever både prisstigninger og leveranceproblemer,” siger Peter Rønn.

Han kigger efter eget udsagn ind i ”et hårdt driftsår”, hvor hovedfokus ligger på at kunne skaffe varer nok til den rigtige pris i et presset marked.

”Det bliver en kæmpe kamp. Alle forsøger at få varer, så det er en benhård konkurrence, der kommer der.”

Kigger I på leverandører, der er tættere på?

”Ja, vi er stille og roligt ved at rykke tilbage, fordi det er blevet så dyrt at fragte fra Kina. Det koster 10-15 gange så meget at fylde en container derfra, så vi er i gang med at kigge vi på landene i Østeuropa i stedet,” siger Peter Rønn, der uddyber, at det også hænger sammen med den bæredygtighedsagenda, der også fylder hos Inbogulve – især i erhvervssalget.

”Vi kommer også til at satse mere på nethandel, men i dag fylder det meget lidt,” siger han.

Styrket tillid

Peter Rønn overtog i sommeren 2020 direktørrollen i Inbogulve efter en tid med ledelsesvakuum. Han blev hentet fra kæden Kop & Kande, hvor han som adm. direktør fra 2009 til 2020 omlagde selskab og forretning.

En af hovedopgaverne, da han kom til Inbogulve, var at få samlingskraften tilbage i kæden og styrke et tillidsforhold, der var udfordret, forklarer han.

”Vi har siddet for meget på vores kontor og er kommet for langt fra butikkerne, så stemningen har ikke været så god. Det har vi fået rettet op på og skabt en større åbenhed og transparens,” siger han og uddyber, at det blandt andet har handlet om at få ryddet op i selskabsstrukturen og skabe større klarhed over, hvad pengene i kædeindkøbet bruges på.

I 2021 har butikkerne øget deres indkøb gennem kædekontoret med de 60 mio. kr., der sendte toplinjen over 600 mio. kr., og det ser Peter Rønn som udtryk for, at butikkerne har fået mere tillid til det centrale hold.

”Når der er en større tillid, bliver der også lyttet mere til, hvad indkøberne siger. Og det er der penge i, kan vi bare se. Der er penge i at stå sammen.”

Overskuddet i Inbogulve fordeles forholdsmæssigt mellem andelshaverne.

Imerco runder 1,5 mia. kr. i omsætning i nyt rekordregnskab

Imerco-chef: ”Der er en opbremsning p.t. og en stor usikkerhed blandt forbrugerne”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også