Ugen på DetailWatch: Topchef-portræt, tøj-konkurs, Aldi-tab og solide regnskaber
Trecifret milliontab for tysk supermarkedkæde, stærke tal for detailkæder og portræt af en tidligere Sportmaster-chef, der ved, at automatpiloten ikke sættes på pause af sig selv. Få ugens anbefalinger og rundtur i detailbranchens nyhedsstrøm her.
Juni er blevet til juli, og andet halvår har officielt indfundet sig. Det samme har sommerferieperioden - og derfor udkommer DetailWatch lidt anderledes fra næste uge med ét dagligt nyhedsbrev.
Afslutningen på første akt af 2022 bød bl.a. på en stribe regnskaber fra detailbranchen, der satte 2021 i perspektiv. For Synoptik betød året et gennembrud for selskabets abonnementsmodel, der nu står for over halvdelen af omsætningen, mens det for Power bekræftede, at overskuddet i 2020 ikke var en enlig svale, og modebrandet NN07 især fik rygstød af stigende onlinesalg.
For supermarkedkæden Aldi Danmark blev 2021 til gengæld en ny økonomisk bet, der udstillede, hvor lang vejen er til at vinde en lønsom position på det danske dagligvaremarked. Den finansielle opbakning fra den tyske ejer i Aldi Nord har dog tilsyneladende ikke nået grænsen endnu, og selskabet fortsætter kampen for en turn around, forklarede den danske topchef, Finn Tang.
I ugens løb mistede andre investorer tålmodigheden. Danske Organic Basicsmåtte kaste håndklædet i ringen og indgive konkursbegæring efter knap ni års drift og flere indskud fra pengestærke investorer.
Det har med andre ord været en nyhedsuge i højt gear - men inden du åbner døren til en weekend i gul førertrøje, får du her et par anbefalinger til weekendlæsningen.
Jens Høgsted, der tidligere var topchef i Sportmaster, gør en dyd ud af at skabe balance mellem sin karriere og livet med familien, vennerne og sig selv. Her er han på en at sine mange bjergbestigningsture. | Foto: Privatfoto
DetailWatch tegnede i ugens løb et portræt med stof til eftertanke for de fleste. For det kræver mere end snak at skabe den rette work-life-balance, mener detailmanden, bjergklatreren og tidligere topchef i Sportmaster, Jens Høgsted, der selv skeler til tre bobler og en årlig liste for at holde autopiloten slukket.
Julius Langkilde er adm. direktør og ejer 31 pct. af Christopher Cloos. Også Tais Clausen, medstifter af 3Shape ejer 5-10 pct.
Med en selverklæret målsætning om at beklæde én mio. ansigter og en omsætning på 200 mio. kr. i 2024 fejler ambitionerne ikke noget hos den danske solbrillevirksomhed Christopher Cloos. Men selvom omsætningen stiger, følger bundlinjen ikke med, og selskabet har tabt over 22 mio. kr. på to år. Alligevel ser direktør Julius Langkilde ”en positiv udvikling – også på bundlinjen” for selskabet, der bygger på en offensiv vækststrategi.
Jesper Rising Rasmussen har været adm. direktør i House of Kids siden 2017 | Foto: House of Kids/PR
Især flere onlineforretninger har mærket en afmatning i markedet op til halvårsskiftet. For den voksende webshop House of Kids har det betydet, at forventningerne til 2022 er dæmpet. På den længere bane venter selskabet, der har fået fodfæste på bl.a. det tyske og hollandske marked dog yderligere vækst - især fra udlandet.
Satsningen på at lægge sig i et højere prissegment har givet pote for Stella Nova Copenhagen, der for alvor fik vendt en nedadgående udvikling sidste år.
35 pct. af alle husstande på Sjælland handlede mindst én gang i Irma i løbet af 2022 - lukningen af kæden vil sende kunderne i flere retninger, skriver seniorkonsulent i analyseinstituttet GFK.
Ifølge den tyskejede dagligvarekæde er de nye selskaber en praktisk foranstaltning i forbindelse med den forventede overdragelse af hovedaktiviteter til Rema 1000.