Trods stigende omsætning brager underskuddet i madspildsapp i vejret

Too Good to Go oplevede stigende vækst i 2021 med en markant højere omsætning til følge. Men underskuddet vokser endnu mere, og det får nu virksomheden til at sadle om. (RETTET)
Adm. direktør i Too Good to Go, Mette Lykke. | Foto: PR/Les Kaner
Adm. direktør i Too Good to Go, Mette Lykke. | Foto: PR/Les Kaner

(RETTET: Artiklen anvendte tidligere tal for Too Good to Gos danske forretning. Artiklen er nu opdateret med tal fra virksomhedens holdingselskab)

Omsætningen fortsætter med at stige for madspildsvirksomheden To Good to Go, der blev stiftet i 2016.

Men samtidig har underskuddet aldrig været større. Det viser en netop offentliggjort årsrapport for 2021.

Virksomheden har haft underskud i alle sine leveår, men i 2021 blev det mere end fordoblet . Fra 142 mio. kr. efter skat i 2020 til knap 344 mio. kr. efter skat i 2021.

Det er dog en ventet udvikling, har virksomhedens adm. direktør, Mette Lykke, sagt til Børsen.

”Underskuddet er stort set som forventet. Vi kører som vækstvirksomhed med underskud pr. design,” siger hun til avisen.

I regnskabets ledelsesberetning forklares underskuddet med fortsatte investeringer i vækst samt covid-19-pandemien, der tvang en række af virksomhedens samarbejdspartnere til at lukke midlertidigt ned i løbet af året.

Voksende udgifter - nyt fokus på effektiv vækst

Vækst har der da også været i Too Good to Go. Omsætningen stiger fra 281 mio. kr. i 2020 til 493 mio. kr. i 2021. En stigning på 75 pct.

Det fremgår også, at virksomheden øgede sine leverede måltider med 84 pct. i 2021 til 52,6 mio. Too Good to Go er tilstede i 15 lande, og i 2021 er yderligere to kommet til - nemlig Canada og Irland. Derudover fik appen 19 mio. nye brugere i 2021.

Omkostninger følger imidlertid også med. Medarbejderstaben er globalt set øget fra 620 medarbejdere i 2020 til 980 i 2021. Og det sætter sig med på personaleudgifterne, der stiger til 462 mio. kr. mod 258 mio. kr. i 2020.

Underskuddet kommer dog ikke til at sende egenkapitalen helt i bund, da virksomhedens holdingselskab har stillet 300 mio. kr. til rådighed for madspildsappen. Det betyder, at egenkapitalen nu er på 31 mio. kr.

2022 har af ledelsen fået overskriften ”effektiv vækst”, lyder det i ledelsesberetningen. Det indebærer bl.a., at virksomheden ikke vil gå ind i nye markeder for i stedet at fokusere på profitabilitet i de eksisterende.

Virksomheden regner med at have en negativ bundlinje i hele 2022, men det er forventningen, at den kommer i plus ved udgangen af 2022, siger Mette Lykke til Børsen.

”Vores fokus er på at konsolidere det, vi allerede har, og drive det i retning af at blive profitabelt,” siger Mette Lykke til avisen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også