En del af Watch Medier

DetailWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
20.06.2022kl. 07.32

Undersøgelse: Inflation har gjort os mere opmærksomme på madspild

Næsten halvdelen af de adspurgte i ny undersøgelse vil købe flere datovarer i den kommende tid.
Foto: Too Good To Go / PR
AF RITZAU

De stigende priser har tilsyneladende fået flere danskere til at tænke mere over madspild og købe flere varer, som snart overskrider sidste salgsdato.

I hvert fald svarer 46 pct. af de adspurgte i en undersøgelse som analysevirksomheden Epinion har lavet for appen Too Good To Go, at de vil mindske madspild i de kommende måneder.

Det er en naturlig effekt, mener landechef hos Too Good To Go, Heidi Boye, som har en PhD. i forbrugeradfærd.

”Når fødevarepriserne stiger, så er det klart, at så begynder fødevareindkøbet at udgøre en større del af den danske befolknings husholdningsbudget,” siger hun.

Hun mener, at danskerne tillægger varerne større værdi og får mindre lyst til at smide varerne ud, når de er dyrere.

46 procent af respondenterne i Epinions undersøgelse svarer, at de vil købe datovarer i de kommende måneder - varer som enten har overskredet eller snart overskrider sidste salgsdato.

”Det vi også ser er, at forbrugerne også ser mere på, hvordan de kan få mest for pengene, og hvordan de kan købe smartere ind,” siger Heidi Boye.

51 procent af de kvindelige respondenter svarer, at de vil mindske madspild i de kommende måneder. Det samme svarer 40 procent af de mandlige deltagere.

Appen Too Good To Go hjælper restauranter, supermarkeder og lignende med at sælge overskudsmad, som ellers ville blive smidt ud.

Og der har også været stor interesse for appen i år ifølge Heidi Boye.

”Bare den seneste måned har vi haft en stigning på 25 pct. i betalende brugere,” fortæller hun.

Hun håber, at der kan blive skabt nogle gode vaner, så fokussen på at undgå madspild vil fortsætte, selv når inflationen ikke længere fylder i hverdagen.

Omkring 814.000 ton spiselige fødevarer går hvert år til spilde i Danmark. Det viser tal fra Miljøstyrelsen, som sidste år lavede en stor undersøgelse af madspild i Danmark.

Analysevirksomheden Epinion har spurgt 1010 personer i forbindelse med undersøgelsen for Too Good To Go.

Pisk og gulerod skal hjælpe Coops små leverandører til at nedbringe klimaaftryk

Supermarkeder i Spanien risikerer store bøder for madspild

Minister vil se på at gøre det lettere for supermarkeder at donere overskudsmad

Relaterede artikler:

  • Klima-Kvickly i Aarhus. | Foto: PR / Coop

    Pisk og gulerod skal hjælpe Coops små leverandører til at nedbringe klimaaftryk

    For abonnenter

  • Frugt- og grøntafdeling i det spanske supermarked Mercadona i Granada. | Foto: Mercadona

    Supermarkeder i Spanien risikerer store bøder for madspild

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Marie Ravn / Ritzau Scanpix
Nyheder

Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider

Den danske designvirksomhed Georg Jensen A/S løftede omsætningen globalt med 6 pct. i fjor – trods salgsdyk i årets sidste kvartal. 
  • Året der gik i detailbranchen: Her er de største historier fra 2022
  • Dansk designfirma med mere end 250 års historie når rekordresultat

For abonnenter

Foto: Pr / Dagrofa
Dagligvarer

Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet

Foto: Jonas Olufson / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse

For abonnenter

Foto: Andrew Kelly
Sport og Fritid

Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

For abonnenter

Foto: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde

For abonnenter

Læs også

Butikskæden Normal sælger fra et stort sortiment af varer som eksempelvis shampoo og creme til eksempelvis barberblade, slik og mobilopladere. | Foto: Charlotte de la Fuente/JPA
DetailWatch

Normals udenlandske butikker overhaler for første gang de danske

En markant vækst i Normals udenlandske butikker er hovedårsagen til butikskædens store vækst i 2021/22-regnskabet, hvor omsætningen steg med 50 pct. til 4,45 mia. kr.

For abonnenter

Aldi trækker sig ud af Danmark i løbet af 2023, meddelte den tyskejede dagligvarekæde i december. | Foto: Christian Lykking/ERH
DetailWatch

Aldi starter ophørsudsalg i Danmark inden lukning

Dagligvarekæden Aldi skyder gang i et ophørsudsalg med rabatter på op til 70 pct., før den planlagte lukning af alle danske butikker i løbet af 2023.

For abonnenter

Pure Kids hovedbrand er Racoon Outdoor, der bl.a. designer og producerer flyverdragter til børn. | Foto: PR/Pure Kids
DetailWatch

Børnetøjsfirma opsiger alle ansatte efter opbremsning i tysk vækst

År med underskud og en svagere udvikling end ventet på det tyske marked får firmaet Pure Kids til at skære ”ind til benet” og søge partnerskaber for at videreføre forretningen. Direktør afviser konkurs.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet – 29. jan.
  • Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder – 29. jan.
  • Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde – 29. jan.
  • Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider – 27. jan.
  • Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse – 27. jan.
  • Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid – 27. jan.
  • Medvinden er vendt for den danske skoindustri – 27. jan.
  • Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser – 27. jan.
  • Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav – 27. jan.
  • Hanstholm Køkken havde fremgang op til lukning: ”Afmatning” rammer – 27. jan.
  • Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem – 27. jan.
  • Modefirmaer får opkøbstilbud på stribe – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Shoppingcenter ved Aarhus solgt med heftig rabat – 27. jan.
  • Asos hyrer profil ind til at rydde op i finanserne – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge