DetailWatch

Dansk tøjbrand med pengestærke investorer går konkurs

Det fremadstormende undertøjsbrand Organic Basics har tabt pusten på grund af manglende likviditet, fortæller kurator. Selskabet forsøger nu at finde en køber.

Organic Basics sælger bl.a. undertøj og t-shirts til herrer og kvinder med sølv i, der ifølge virksomheden er sveddæmmende. | Foto: PR/Organic Basics

Ambitionerne har været store for den østjyske undertøjsvirksomhed Organic Basics, der har prominente og kapitalstærke investorer som Mærsk-arvingen Johan Uggla og Better Collective-medejer Christian Kirk bag sig.

Men trods flere store kapitalindskud i forretningen har økonomien haft svært ved at følge med i vækstvirksomheden, der nu har indgivet en konkursbegæring på grund af pres på likviditeten. Virksomheden vil nu forsøge at sikre en videreførsel af aktiviteterne gennem et frasalg.

Det bekræfter én af konkurssagens to kuratorer Anders Hoffmann Kønigsfeldt til DetailWatch.

”Baggrunden for konkursen er, at selskabet manglede likviditet, og derfor har det været nødsaget til at indgive en konkursbegæring for at sikre, at man kunne lave en fornuftig løsning og få solgt virksomheden,” siger han.

Organic Basics forretningskoncept er baseret på salg af undertøj, sokker og t-shirts med sølv i, der ifølge selskabet dræber 99,9 pct. af alle bakterier – og med ingen bakterier, ingen kropslugt. Virksomheden hentede i 2019 16 mio. kr. fra en række investorer – heriblandt franske Eutopia VC og danske Bumble Ventures.

Udover salg via egen webshop i Danmark samt via forhandlere har Organic Basics i de senere år investeret kraftigt i markedsføring i markeder udenfor Danmark og øget medarbejderstaben i København betragteligt.

”Vi har oplevet stor vækst i Vesteuropa, i særdeleshed Tyskland, hvor folk forstår og deler det bæredygtige mindset, som vi også har herhjemme i Danmark. Også lande som Storbritannien og Frankrig er kommet godt med på bølgen,” skrev Mads Fibiger, adm. direktør, i en mail til Finans i forbindelse med 2020-regnskabet.

Manglende likviditet

Virksomheden har endnu ikke aflagt årsregnskab for 2021, men i det seneste regnskab for 2020 voksede selskabet markant og havde en bruttofortjeneste på 13,3 mio. kr., hvilket er en vækst på næsten 12 mio. kr. i forhold til året før.

Det gav et overskud på bundlinjen på 1,2 mio. kr. og en egenkapital på 17,5 mio. kr.

Kurator Anders Hoffmann Kønigsfeldt kan ikke endnu sige konkret, hvad der er gået galt med økonomien, da kuratorene stadig er ved at få det fulde overblik

”Men umiddelbart lader det til at være en virksomhed, som har brugt en del penge på at skabe vækst og opbygge et brand og et godt og solidt produkt. Det har virksomheden skabt nu.”

Han tilføjer, at det ikke er unormalt, at vækstvirksomheder som Organic Basics får finansieringer i starten for at sikre, at ejerne kan opbygge virksomheden, men at de på et tidspunkt så må ud og jagte ekstra kapital for at nå helt i mål.

”Det er muligvis dér, hvor Organic Basics desværre er endt nu, nemlig at selskabet har manglet noget kapital og likviditet for at kunne komme helt i mål.”

Kurator fortæller, at selskabet skylder penge, men kan ikke komme ind på antallet af kreditorer, eller hvor stor gælden er. Han oplyser, at man i første omgang er i gang med at sende kreditorinformation ud til boets kreditorer for at få det fulde overblik.

Forventes solgt inden 14 dage

Nu starter en salgsproces, og ifølge kurator Anders Hoffmann Kønigsfeldt har flere interesserede og interessante købere allerede meldt sig på banen. Han ønsker ikke at uddybe, hvor mange potentielle købere, der har henvendt sig, eller sige noget om, hvem de er.

Til gengæld forventer han, at salgsprocessen vil blive hurtig og få en ende indenfor 14 dage af flere grunde.

”Vi kan holde på medarbejderne i 14 dage ifølge konkursloven, og efter 14 dage skal vi så tage stilling til, om vi ønsker at videreføre deres ansættelsesforhold eller ej, og det vil sige, at det typisk er indenfor 14 dage, vi skal nå at sælge virksomheden. En anden spiller i det her er så sommerferien, og vi skal gerne nå i mål, inden alle går på ferie.”

Organic Basics er stiftet i 2014 af Christoffer Immanuel, Alexander Christiansen, Mads Haugsted og Mads Fibiger og hentede i starten kapital via bl.a. crowdfunding-tjenesten Kickstarter. I virksomhedens første år hævede selskabet lidt over én mio. kr. efter den mest succesfulde crowdfunding-kampagne i den nordiske tøjbranche nogensinde.

I den efterfølgende periode havde Organic Basics dog svært ved at generere overskud og tabte fra 2016 til 2019 10 mio. kr. på bundlinjen før det første nævneværdige overskud på 1,2 mio. kr. i 2020.

Dansk urfirma vakler på randen af konkurs – for anden gang

Ny ejer vil genrejse konkursramt tøjkæde: ”Vi vil gerne være stærkere i Jylland”

Sportmasters nye ejer gennemfører nyt opkøb for trecifret millionbeløb

Mere fra DetailWatch

Læs også

Relaterede