En del af Watch Medier

DetailWatchtirsdag7. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
01.07.2022kl. 10.35

Dansk tøjbrand med pengestærke investorer går konkurs

Det fremadstormende undertøjsbrand Organic Basics har tabt pusten på grund af manglende likviditet, fortæller kurator. Selskabet forsøger nu at finde en køber.
Organic Basics sælger bl.a. undertøj og t-shirts til herrer og kvinder med sølv i, der ifølge virksomheden er sveddæmmende. | Foto: PR/Organic Basics
Organic Basics sælger bl.a. undertøj og t-shirts til herrer og kvinder med sølv i, der ifølge virksomheden er sveddæmmende. | Foto: PR/Organic Basics
af ALEXANDER THORUP JENSEN

Ambitionerne har været store for den østjyske undertøjsvirksomhed Organic Basics, der har prominente og kapitalstærke investorer som Mærsk-arvingen Johan Uggla og Better Collective-medejer Christian Kirk bag sig.

Men trods flere store kapitalindskud i forretningen har økonomien haft svært ved at følge med i vækstvirksomheden, der nu har indgivet en konkursbegæring på grund af pres på likviditeten. Virksomheden vil nu forsøge at sikre en videreførsel af aktiviteterne gennem et frasalg.

Det bekræfter én af konkurssagens to kuratorer Anders Hoffmann Kønigsfeldt til DetailWatch.

”Baggrunden for konkursen er, at selskabet manglede likviditet, og derfor har det været nødsaget til at indgive en konkursbegæring for at sikre, at man kunne lave en fornuftig løsning og få solgt virksomheden,” siger han.

Organic Basics forretningskoncept er baseret på salg af undertøj, sokker og t-shirts med sølv i, der ifølge selskabet dræber 99,9 pct. af alle bakterier – og med ingen bakterier, ingen kropslugt. Virksomheden hentede i 2019 16 mio. kr. fra en række investorer – heriblandt franske Eutopia VC og danske Bumble Ventures.

Udover salg via egen webshop i Danmark samt via forhandlere har Organic Basics i de senere år investeret kraftigt i markedsføring i markeder udenfor Danmark og øget medarbejderstaben i København betragteligt.

”Vi har oplevet stor vækst i Vesteuropa, i særdeleshed Tyskland, hvor folk forstår og deler det bæredygtige mindset, som vi også har herhjemme i Danmark. Også lande som Storbritannien og Frankrig er kommet godt med på bølgen,” skrev Mads Fibiger, adm. direktør, i en mail til Finans i forbindelse med 2020-regnskabet.

Organic Basics

  • Stiftet i 2014 af Christoffer Immanuel, Alexander Christiansen, Mads Haugsted og Mads Fibiger
  • Sidstnævnte har siden marts 2022 været adm. direktør
  • Var med i én af de første sæsoner af DR-programmet ’Løvens Hule’, hvor selskabet ikke fik en investering med.

  • Dengang solgte virksomheden udelukkende økologisk undertøj. I dag sælger den også bl.a. t-shirts

  • Virksomheden fik i tiden efter sin ’Løvens Hule’-optræden både en investering fra Mærsk-arvingen Johan Uggla og Better Collective-medejer Christian Kirk

  • Åbnede i 2021 sin første fysiske butik i København og sælger bl.a. i Tyskland, Storbritannien, Frankrig og USA

Manglende likviditet

Virksomheden har endnu ikke aflagt årsregnskab for 2021, men i det seneste regnskab for 2020 voksede selskabet markant og havde en bruttofortjeneste på 13,3 mio. kr., hvilket er en vækst på næsten 12 mio. kr. i forhold til året før.

Det gav et overskud på bundlinjen på 1,2 mio. kr. og en egenkapital på 17,5 mio. kr.

Kurator Anders Hoffmann Kønigsfeldt kan ikke endnu sige konkret, hvad der er gået galt med økonomien, da kuratorene stadig er ved at få det fulde overblik

”Men umiddelbart lader det til at være en virksomhed, som har brugt en del penge på at skabe vækst og opbygge et brand og et godt og solidt produkt. Det har virksomheden skabt nu.”

Han tilføjer, at det ikke er unormalt, at vækstvirksomheder som Organic Basics får finansieringer i starten for at sikre, at ejerne kan opbygge virksomheden, men at de på et tidspunkt så må ud og jagte ekstra kapital for at nå helt i mål.

”Det er muligvis dér, hvor Organic Basics desværre er endt nu, nemlig at selskabet har manglet noget kapital og likviditet for at kunne komme helt i mål.”

Kurator fortæller, at selskabet skylder penge, men kan ikke komme ind på antallet af kreditorer, eller hvor stor gælden er. Han oplyser, at man i første omgang er i gang med at sende kreditorinformation ud til boets kreditorer for at få det fulde overblik.

Forventes solgt inden 14 dage

Nu starter en salgsproces, og ifølge kurator Anders Hoffmann Kønigsfeldt har flere interesserede og interessante købere allerede meldt sig på banen. Han ønsker ikke at uddybe, hvor mange potentielle købere, der har henvendt sig, eller sige noget om, hvem de er.

Til gengæld forventer han, at salgsprocessen vil blive hurtig og få en ende indenfor 14 dage af flere grunde.

”Vi kan holde på medarbejderne i 14 dage ifølge konkursloven, og efter 14 dage skal vi så tage stilling til, om vi ønsker at videreføre deres ansættelsesforhold eller ej, og det vil sige, at det typisk er indenfor 14 dage, vi skal nå at sælge virksomheden. En anden spiller i det her er så sommerferien, og vi skal gerne nå i mål, inden alle går på ferie.”

Organic Basics er stiftet i 2014 af Christoffer Immanuel, Alexander Christiansen, Mads Haugsted og Mads Fibiger og hentede i starten kapital via bl.a. crowdfunding-tjenesten Kickstarter. I virksomhedens første år hævede selskabet lidt over én mio. kr. efter den mest succesfulde crowdfunding-kampagne i den nordiske tøjbranche nogensinde.

I den efterfølgende periode havde Organic Basics dog svært ved at generere overskud og tabte fra 2016 til 2019 10 mio. kr. på bundlinjen før det første nævneværdige overskud på 1,2 mio. kr. i 2020.

Dansk urfirma vakler på randen af konkurs – for anden gang

Ny ejer vil genrejse konkursramt tøjkæde: ”Vi vil gerne være stærkere i Jylland”

Sportmasters nye ejer gennemfører nyt opkøb for trecifret millionbeløb

Relaterede artikler:

  • Poul Rørsgaard har i flere omgange smidt store millionbeløb i Llarsen Watches for at redde firmaet. Urene på billedet er ikke Llarsen Watches' produkter. | Foto: Kasper Heden Andersen

    Dansk urfirma vakler på randen af konkurs – for anden gang

  • Tvillingerne Anders og Christian Simonsen er født i Frederikshavn og har tidligere startet egne butikker under Marcus-konceptet. | Foto: Brdr. Simonsen

    Ny ejer vil genrejse konkursramt tøjkæde: "Vi vil gerne være stærkere i Jylland"

  • Mike Ashley (tv) stiftede Frasers Group i 1982, men er i den brede offentlighed nok bedre kendt som den nu tidligere ejer af fodboldklubben Newcastle United. | Foto: John Sibley/Reuters/Ritzau Scanpix

    Sportmasters nye ejer gennemfører nyt opkøb for trecifret millionbeløb

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Som et led i Coops nye strategi – Fremtidens Coop – ændrer Dagli'brugsen navn til Brugsen. Størstedelen af de lokale Dagli'brugsen-butikker er drevet af selvstændige brugsforeninger. | Foto: Bo Amstrup
Dagligvarer

Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger

Andelen af brugsforeninger, der havde plus på bundlinjen, blev i 2021 også mindre, viser en stor gennemgang af regnskaberne fra de selvstændige Coop-butikker, DetailWatch har foretaget.
  • Coop-bagland overvejer organisering efter kædefusion
  • Coop-bagland bakker op om store forandringer – men vil se resultater

For abonnenter

Foto: Joachim Adrian
DetailWatch

Stine Bosse melder sin afgang fra Coops bestyrelse efter Irma-lukning

Brian Andersen står i spidsen for Matas digitale strategi, der ud over ekspansionen til Sverige og Norge skal udvide sortimentet i webshoppen. | Foto: Matas/PR
Mode og Velvære

Matas jagter volumen med webshop i nabolande

For abonnenter

Rektor for Det Kongelige Akademi, Lene Dammand Lund, opfordrer sammen med kolleger til at øge forskningen, hvordan modebranchens klimabelastning kan sænkes. | Foto: Jacob Ehrbahn
DetailWatch

Branchefolk opfordrer til mere grøn forskning i modedesign

John Wagner, i årevis har varetaget købmændenes interesser, overtager bestyrelsesposten i KFI fra Lisbeth Dalgaard, der forlader købmandsbranchen. | Foto: Keld Navntoft/dsk/pr
Dagligvarer

John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse

For abonnenter

Søstrene Anne og Katrine Lindgren startede Bylindgren i 2015. | Foto: Bylindgren/pr.
Mode og Velvære

Nordjysk børnetøjsbrand melder om stigende interesse for genbrugskoncept

For abonnenter

Læs også

Adm. direktør Stefan Plenge stiftede Nemlig.com i 2010 og ejer i dag 27,33 pct. af onlinesupermarkedet. | Foto: Søren Bidstrup
E-commerce

Nemlig.com afviser prisstigninger efter ny overenskomst

Onlinesupermarkedet tror på ”positiv effekt” af at have indgået overenskomst med 3F Transport og sætte punktum for mange års kritik for arbejdsforhold. 

For abonnenter

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix.
DetailWatch

Ny DSK-direktør ærgrer sig over Irma-farvel

Jannick Nytoft, adm. direktør for De Samvirkende Købmænd, ærgrer sig over Coops beslutning om at sige farvel til den 137 år gamle Irma-kæde.

For abonnenter

Photo: Forbrugerombudsmanden / Pr
Nyheder

Partier kritiserer tilsyn med greenwashing: "Der skal være en konsekvens"

Trods øget strafferamme og en ekstra bevilling er ingen virksomheder, der har brudt reglerne for grøn markedsføring, politianmeldt endnu. Det er kritisabelt, mener bl.a. Konservative, mens Forbrugerombudsmanden afviser, skriver DanWatch.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stine Bosse melder sin afgang fra Coops bestyrelse efter Irma-lukning – 12.40
  • Nordjysk børnetøjsbrand melder om stigende interesse for genbrugskoncept – 11.56
  • Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger – 11.55
  • Kinesisk online modekæmpe vinder frem i Danmark – 11.54
  • Konkursstigning i januar - også inden for handel – 11.20
  • Matas jagter volumen med webshop i nabolande – 11.09
  • John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse – 11.03
  • Rema 1000 og Coop trækker prisstigninger tilbage i Norge – 10.23
  • Branchefolk opfordrer til mere grøn forskning i modedesign – 09.39
  • Partier kritiserer tilsyn med greenwashing: "Der skal være en konsekvens" – 08.01
  • Nemlig.com afviser prisstigninger efter ny overenskomst – 07.55
  • Bestseller-brand vil øge andelen af øko-bomuld efter fald sidste år – 07.15
  • Babykæde venter konsolidering: "Vi ser et øget prispres" – 06.30
  • Forud for regnskab: Pandora ventes at skuffe – 6. feb.
  • Detailsalget svandt mere i Danmark end i resten af EU i andet halvår – 6. feb.
Flere nyheder

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Erfaren IT Supporter

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

  • Om DetailWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge