Ugen på DetailWatch: Salling ser sorte skyer, Coop sparer og flere dropper Ecco

Selvom tallene kunne berettige til det, så var det var uden armene i vejret, at topchef Per Bank i landets største dagligvarekoncern Salling Group fredag præsenterede årsregnskab for 2021.
Til trods for et år, hvor toplinjen satte rekord og bundlinjen steg, var det de dystre udsigter for 2022, der fyldte i overskriften på pressemeddelelsen og i budskabet fra den adm. direktør.
”I 2021 leverede vi et flot resultat som var drevet af en stærk indsats af mine over 61.000 kolleger i tre lande. Det vil jeg gerne sige dem et stort tak for. Vi er dog nu i gang med et ekstremt udfordrende år i 2022 med heftig inflation og stigende råvarepriser, voldsomt forøgede energipriser og faldende nonfood- og tekstil-salg, der sætter hele branchen under pres,” udtalte han.
Salling Group var ikke den eneste store aktør, der i ugens løb adresserede de udfordringer, der har ramt det prisfølsommer dagligvaremarked. Dagen før meldte Coop ud, at 100 stillinger skal nedlægges i løbet af maj for at nedbringe omkostningerne i modtræk til stigende priser på transport, energi og fra leverandører.
Meldingerne om et usikkert marked og konsekvenserne af krigen i Ukraine fyldte på flere fronter i ugens løb. Fik du ikke læst dækningen, får du her tre anbefalinger til weekendlæsningen.
”Vi har ingen umiddelbare planer om at spare”

Mens Coop vil skære 100 stillinger i hovedkontoret, så afviser topchef Per Bank behov for nedskæringer i Salling Group i år - selvom man kigger ind i et hårdt år. Han varslede samtidig et investeringsniveau i højt gear, men det vil samtidig betyde lavere indtjening, lød det.
Salling Group laver rekordomsætning – men ser sorte skyer forude
Salling Group laver rekordomsætning – men ser sorte skyer forude
Per Bank: Vi har ingen planer om nedskæringer
Salling Group: Discountbølge kan være fordel i kamp om onlinekunder
Coop skærer ned – disse tre ting ses som udløsende faktorer
”Alternativet er at brænde dem”

Rækken af forhandlere, der dropper salget af Ecco-sko i protest mod selskabets fortsatte aktiviteter i Rusland, blev længere i ugens løb. Den svenske onlinemodeportal Boozt er en af dem, der har valgt at stoppe ordrene. Men man sælger stadig de Ecco-sko, der er på lager - alternativet er værre, forklarede adm. direktør Hermann Haraldsson.
Boozt vil ikke lægge nye ordrer hos Ecco, men sælger stadig skoene: ”Alternativet er at brænde dem”
”Klassiske metoder” får Boozt til at vokse markant i første kvartal af 2022
Sport 24 dropper nye ordrer hos Ecco efter fortsat Rusland-drift
Flere forhandlere dropper at sælge sko fra Ecco
Endnu flere forhandlere og butikker lægger afstand til Ecco
”Hvis vi skal være rigtig, rigtig store, er vi nødt til at tænkte mere langsigtet”

Flere danske netbutikker blev sidste år solgt til kapitalfonde i handler, der skal bane vej for mere international vækst. En af dem er Kaffekapslen, der nærmede sig en omsætning på en halv milliard i 2021 og har udsigt til en toplinje på 1 mia. kr. i 2023. Men forventningen var mere klar for tre måender siden, forklarede adm. direktør Anders Balmer. ”Markedet har aldrig været så usikkert, som det er lige nu. Ikke engang i starten af corona,” lød det.
”Hvis vi skal være rigtig, rigtig store, er vi nødt til at tænkte mere langsigtet”
Andre tophistorier fra DetailWatch i ugen:
Dansk webshop efter et år med eksport: ”Vi er ved at få udviklet en kinesisk app”
Dansk legetøjsfirma med prominente ejere har sat turbo på væksten
Ny EU-lov strammer grebet om digitale markedsplader – men stiller ingen minimumskrav til kontrol
Køkkenkæmpe bag HTH og Uno form rammer milepæl i coronaår
Svensk solbrillebrand runder trecifret millionomsætning og sigter mod milliarden
32 kommuner har ansøgt om at være med i forsøgsordning om frie bymidter