DetailWatch

Dansk legetøjsfirma med prominente ejere har sat turbo på væksten

Plus-Plus – med arkitekt Bjarke Ingels og Lagkagehuset-stifter i ejerkredsen – er styret udenom fragtproblemer og andre indirekte konsekvenser af globale problemer i 2021. Året bød på massiv vækst for den danske legetøjsvirksomhed.

Plus-Plus udviklede sit første produkt i 1980’erne som en del af legetøjsvirksomheden Gram Toys. I 2009 gik Plus-Plus selvstændigt. | Foto: Pr

Det kreative byggelegetøjsfirma Plus-Plus har fortsat en solid kovending efter en massiv nedgang i regnskabsåret 2019/20, hvor overskuddet blev barberet med over 12 mio. kr.

I et nyt regnskab for de sidste seks måneder af 2021 kommer Plus-Plus ud med et overskud på 13,7 mio. kr. Til sammenligning lød overskuddet for hele det skæve 2020/21-regnskab på 7,8 mio. kr.

”Vi har oplevet en omsætningsvækst, der er bredt fordelt i vores nære markeder – i de fire nordiske lande, men også i USA samt i en række forskellige eksportlande,” siger Martin Pihl, adm. direktør og medejer i Plus-Plus.

Årsagen, til at Plus-Plus har aflagt et nyt 2021-regnskab for de sidste seks måneder, er, at koncernen fra nu af vil fremlægge et samlet koncernregnskab, der skal følge kalenderåret, fremadrettet, hvor det amerikanske datterselskab skal integreres fra 2022.

Vi investerer fortsat i vores kapacitet for at følge med væksten.

Martin Pihl, adm. direktør og medejer i Plus-Plus

Bruttofortjenesten for det nye 2021-regnskab lyder på 24,2 mio. kr. og er kun 5 mio. kr. mindre end i hele regnskabsåret 2020/21. Plus-Plus’ aktuelle finansielle succes skyldes ifølge Martin Pihl blandt andet, at virksomheden har været mere forskånet for effekterne af globale kriser, der omfatter stigende fragt- og leveringspriser samt fragtproblemer.

Det sker blandt andet, fordi Plus-Plus har sin fabrik på samme ejendom som hovedkontoret i Holbæk på Sjælland, så distributionen i det led af kæden er uafhængig af flaskehalse på fragtmarkedet.

”Det har vist sig at være en fordel, specielt i de seneste par år med den turbulens, der har været på fragtrater og knaphed på kapacitet. Det har været en fordel, at vi selv sidder med kontrollen over vores produktion og dermed også hele forsyningskæden,” siger Martin Pihl.

Forhøjede fragtrater

Fordelene ved at have produktionsapparatet tæt på tæller også, at virksomheden har ”helt styr på kvaliteten”, ved præcis, hvilke råvarer der bruges, og kender alt til, hvordan varerne produceres og den dertilhørende produktsikkerhed, forklarer direktøren.

”Samtidig er vi tæt på de fleste af vores europæiske markeder, og da vi selv har et datterselskab i USA, sikrer vi også, at vi hele tiden har lager på den amerikanske side af Atlanterhavet. Så vi er hele tiden leveringsdygtige – også derovre.”

Plus-Plus eksporterer til omkring 40 forskellige lande, men hovedmarkederne hedder de fire nordiske lande Danmark, Sverige, Norge og Finland samt det amerikanske marked. I Danmark sælges virksomhedens legetøj blandt andet på onlineportalen Coolshop og via legetøjsforhandlere som Legebyen og Kids-World.

Selvom legetøjsvirksomheden ikke har været hårdt ramt af problemer i forsyningskæderne, kan det dog godt mærkes både på materialesiden med råvarer og andre forbrugsmaterialer, men også på fragtsiden.

”Når vi fragter varer til USA, er vi eksempelvis udsat for forhøjede fragtrater i markedet. Det er ikke, fordi vi som sådan har svært ved at skaffe forbrugsmaterialer, vi skal bare betale mere for det, og der er lidt længere leveringstider. Det gælder også på blandt andet emballager og labels,” siger Martin Pihl.

Millioner til prominente ejere

I forbindelse med det positive årsregnskab for de sidste seks måneder af 2021 har ejerkredsen, der, udover Martin Pihl, består af blandt andre flere erfarne erhvervsfolk som arkitekten Bjarke Ingels og Lagekagehusets stifter Ole Kristoffersen, valgt at trække 5 mio. kr. ud i udbytte.

Til sammenligning trak ejerkredsen 6,6 mio. kr. ud i regnskabsåret 2020/21.

I de sidste seks måneder af 2021 voksede egenkapitalen med 7 mio. kr. og lyder i regnskabet på 29,2 mio. kr.

Martin Pihl er adm. direktør i Plus-plus og øjner en lys fremtid for virksomheden. | Foto: Pr
Martin Pihl er adm. direktør i Plus-plus og øjner en lys fremtid for virksomheden. | Foto: Pr

Martin Pihl vil ikke sætte konkrete tal på, hvad 2022 forventes at indbringe, men han fortæller, at Plus-Plus forventer fremgang på både omsætning og indtjening.

Det sker på trods af en generelt faldende forbrugertillid på grund af en voldsom inflation i øjeblikket. Men den faldende forbrugertillid er ikke noget, der har sat sig i tallene i legetøjskoncernen for nuværende.

”Tværtimod har vi haft et godt første kvartal af 2022. Vi investerer fortsat i vores kapacitet for at følge med væksten. En af de vigtigste aspekter, når man vokser, er, at man også kan håndtere det, og derfor investerer vi en tak hurtigere end vi vokser i øjeblikket,” siger direktøren.

Lego-familie og finansmand tjener trecifret millionbeløb på legepladser

Stor legetøjskoncern planlægger at hæve priserne efter Rusland-exit

Konkursramt tøjkæde genopstår med ny ejer

Mere fra DetailWatch

Læs også

Relaterede