DetailWatch

"Hvis vi skal være rigtig, rigtig store, er vi nødt til at tænkte mere langsigtet"

Investeringer i flere ledelseskræfter, mere lagerplads og bedre it-systemer skal bane vej for yderligere ekspansion i onlineforretningen Kaffekapslen, der slår dørene op i nyt land i næste måned. Direktør melder om stor usikkerhed i markedet.

Anders Balmer, der er adm. direktør og medejer af Kaffekapslen, har været en del af selskabet siden 2016. | Foto: Kaffekapslen

Med en omsætningsstigning på 214 mio. kr. – eller 84 pct. – fortsatte salget med raketfart frem for den østjyske webshop Kaffekapslen i 2021.

På bundlinjen landede resultatet trods væksten på niveau med året før med en mindre stigning fra 13,9 mio. kr. i 2020 til 14,2 mio. kr. i 2021.

Det skyldes store investeringer i skinner, der er lagt ud for at sikre fremtidig vækst, fortæller adm. direktør og medejer, Anders Balmer.

”Hvis vi skal være rigtig, rigtig store, og det er vores ambition, så er vi nødt til at tænke mere langsigtet frem for at jagte vækst på bundlinjen hver måned og hvert år,” siger han til DetailWatch.

”Vi er generelt gået fra at tænke i vækst nu og her til at investere mere grundlæggende for at sikre, at vi kan vokse rigtig meget – ikke bare næste år, men også året efter og fremover. Det er den udvikling, vi har startet i 2021.”

Flere ledelseskræfter

Kaffekapslen har eksisteret siden 2011, men er for alvor vokset de senere år. Omsætningen blev fordoblet i både 2019 og 2020 og nærmede sig en halv mia. i 2021.

Væksten har betydet, at det har været nødvendigt at forstærke centrale dele af det hurtigtvoksende selskab. Sidste år blev 55 pct. af Kaffekapslen solgt til investeringsselskabet Ceder Capital, og det har givet ekstra ro til at investere og tænke flere skridt frem, forklarer direktøren.

”Vi har investeret i et nyt lager med fem gange så mange kvadratmeter og skiftet alle vores it-systemer ud, så vi er sikre på at kunne håndtere ordrerne, hvis vi bliver ti gange så store. Det har været en stor investering,” siger Anders Balmer, der uddyber, at det nye lager i Hasselager ved Aarhus er 10.000 kvm.

Ud over teknologi og logistik har Kaffekapslen også udvidet ledelse og administration. Ledelsen er udvidet med it-chef (CTO) Anders Arnfast og marketingchef (CMO) Troels Emborg inden for det seneste år.

De udgør sammen med CFO Peter Jensen, COO Jonas Balmer og Anders Balmer ledelsen i dag, efter stifter og udviklingsdirektør Morten Ravn, som Anders Balmer hidtil har kørt parløb med i toppen, i april valgte at trække sig fra den daglige drift.

”Vi har mere end fordoblet den administrative stab og udvidet med ledelseskompetencer inden for logistik, marketing og it for at kunne vokse. Det er de områder, der skaber vækst, så det har været en prioritet,” siger Anders Balmer, der fortæller, at administrationen i alt er gået fra fem til 18 ansatte inklusiv ledelsen.

Vil etablere nyt lager uden for Danmark

Væksten de kommende år skal først og fremmest komme fra de store europæiske markeder – Tyskland, Frankrig og Storbritannien, hvor Kaffekapslen åbner i begyndelsen af maj.

Indtil videre håndteres salget fra Hasselager ved Aarhus til samtlige markeder, men et nyt lager- og logistikcenter et sted syv for grænsen er på tegnebrættet.

”Vi har en stor markedsandel allerede i Norden, og vi ved, at vores fremtidige vækst kommer uden for de nordiske lande – fra Frankrig, Tyskland og England, som er de allerstørste e-commerce markeder i Europa,” siger Anders Balmer.

”Det fungerer fint for os at sende fra Danmark, men der er en stor fordel for kunder i leveringstider ved at være tættere på. Der følger noget bøvl med at have to lagre, men det løser vi. Vi har ikke lagt os fast på lokationen endnu, men inden for et til to år forventer vi at være på plads.”

Kaffekapslen håndterer i dag mere end 5.000 ordrer fra lageret ved Aarhus. | Foto: Kaffekapslen
Kaffekapslen håndterer i dag mere end 5.000 ordrer fra lageret ved Aarhus. | Foto: Kaffekapslen

Det skandinaviske marked udgør 30 pct. af Kaffekapslens omsætning i dag. Men det er vækstpotentialet syd for Danmark, der er mest interessant og langt større end i Norden, hvor Kaffekapslen har en langt større markedsandel, forklarer direktøren.

”Hvis vi har samme markedsandel i andre lande som i Norden, skulle vi sende 150.000 pakker ud om dagen. I dag sender vi mere end 5.000.”

”Markedet har aldrig været mere usikkert”

Siden bogen blev lukket til 2021, er væksten i Kaffekapslen fortsat ind i det nye år. Men stigende inflation og råvarepriser har ændret spillereglerne og også lønsomheden markant inden for kort tid.

”Markedet har aldrig været så usikkert, som det er lige nu. Ikke engang i starten af corona. Vi har stadig vækst og har haft et fint første kvartal. Men vi ved ikke helt, hvordan onlinehandlen vil udvikle sig efter corona, som indtil for nylig har præget både Tyskland og Frankrig,” siger Anders Balmer.

”Kaffe er en af de råvarer, der er steget rigtig meget, og når man laver kaffekapsler, bruger man også andre råvarer og meget energi, så vores indkøbsomkostninger er steget, og vi har månedligt fået varslet prisstigninger fra leverandører.”

Markedet har aldrig været så usikkert, som det er lige nu.

Anders Balmer. adm. direktør for Kaffekapslen

Direktøren fortæller, at dækningsbidraget er faldet omkring fem procentpoint.

”Vi har sat priserne op i alle lande, men på trods af det har vi stadig en lavere dækningsgrad end sidste år på samme tid.” siger Anders Balmer og fortsætter:

”De prisstigninger, vi får, er med andre ord større end dem, forbrugerne møder.”

Bruger prismatch til monitorering

Et andet usikkerhedsmoment er, at de prisstigninger, Kaffekapslen møder i Danmark, ikke nødvendigvis rammer på samme tid i europæiske markeder som Tyskland og Frankrig. Kommer de med forsinkelse, kan det udfordre Kaffekapslens konkurrencedygtighed, forklarer han.

”Vi konkurrerer næsten udelukkende med supermarkederne. Når vi får prisstigninger i Danmark, gør danske supermarkeder det cirka samtidig. Men vi har mindre føling med, hvornår supermarkederne i Frankrig får prisstigningerne, og det er enormt svært for os at navigere i,” siger Anders Balmer.

Direktøren fortæller, at også er en væsentlig grund til, at Kaffekapslen tilbyder prismatch.

”Vi bruger prismatch som et benchmark for at kunne holder øje med prisudviklingen i fx Frankrig, så vi er konkurrencedygtige.”

Udsigt til milliardomsætning

Usikkerheden i markedet gør det svært at spå om resultaterne i 2022, men omsætningen har allerede rundet en halv mia. kr., hvis man kigger på udviklingen det seneste år til dato. Og en toplinje på 1 mia. kr. i 2023 er inden for rækkevidde, forklarer Anders Balmer.

”Det er måske forkert at sige, for der er meget usikkerhed i markedet. For tre måneder siden var det en klarere forventning,” siger han og fortsætter:

”Det er selvfølgelig et flot tal, men vi har ikke fasttømrede mål, og det er ikke så vigtigt for os. Vi har fokus på kundeoplevelse og at udvikle forretningen til mere end en webshop. Vi skal være det sted, kunderne har tillid til, har de rigtige produkter til den rigtige pris, og hvor de også altid kan få hjælp med deres kapsel-kaffemaskine, hvis de har bøvl.”

Kaffekapslen hæver omsætningen med 200 mio. kr. – men bundlinjen lander fladt

Stifter af Kaffekapslen trækker sig som direktør

Mere fra DetailWatch

Ikea-topchef i Danmark stopper

Johan Laurell, der har været adm. direktør i Ikea Danmark i de seneste knap fem år, stopper for at blive ny adm. direktør for Ikea i Frankrig. En ny kandidat er fundet, oplyser kommunikationschef.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs