Ugen på DetailWatch: Farvel til kassekøen, mørke skyer over detailhandlen og kampen tilbage fra rekonstruktion

Foto: Jan Bjarke Mindegaard / Watch Medier
Foto: Jan Bjarke Mindegaard / Watch Medier

Denne arbejdsuge blev en kort en af slagsen på grund af påsken, men det har ikke lagt en dæmper på mængden af interessante historier.

Påsken markerer som bekendt Jesu korsfæstelse og genopstandelse, og tirsdag kunne vi fortælle om Brdr. Simonsens genopstandelse med en ny ejer, efter at den landsdækkende tøjvirksomhed var gået konkurs.

Ugen bar også præg af en stribe rekordregnskaber – blandt andet fra Dilling, Sketchers og Rudolph Care.

DetailWatch har overblikket over branchen, og her kan du få overblikket over ugens største historier. Både det daglige nyhedsbrev og redaktionen er tilbage på normal styrke tirsdag 19. april. Husk at DetailWatch løbende opdaterer med relevante nyheder på hjemmesiden og via vores app.

1: ”Vores ekspedienter har pludselig fået en schweizerkniv på gulvet”

Thomas Grane har haft en mangeårig karriere i Matas' it-afdeling, hvor han i dag er direktør. | Foto: PR/Matas
Thomas Grane har haft en mangeårig karriere i Matas' it-afdeling, hvor han i dag er direktør. | Foto: PR/Matas

Matas ruller en ny, mobil betalingsløsning ud i 100 butikker landet over, hvor ekspedienterne i butikkerne kan gennemføre transaktioner via en lille enhed, som ekspedienterne kan have med sig rundt i butikkerne, når de servicerer kunderne. På den måde kan kunderne springe køen over ved kassen.

”Det hele handler om at få salgstransaktionen ud på gulvet. Det er noget, vi har ønsket i mange år, men rent teknologisk har der manglet løsninger på markedet. Den har vi udviklet nu,” siger Thomas Grane, it-direktør i Matas.

Gennem det seneste halve år har Matas testet løsningen, som er udviklet i samarbejde med softwarefirmaerne Softpay og Fiftytwo, i to af kædens butikker i København og Aarhus.

Farvel til kassekøen: Matas ruller ny mobil betalingsløsning ud i butikkerne

2: ”Der er skyer på himlen, og de bliver mørkere dag for dag”

Foto: Søren Nielsen
Foto: Søren Nielsen

2021 var et rekordår for detailhandlen i Danmark, der for første gang rundede 400 mia. i omsætning – en stigning på 6,7 pct. sammenlignet med året før.

Men krigen i Ukraine, stigende priser og et styrtdyk i forbrugertilliden lægger en dæmper på forventningerne til 2022.

”Der er skyer på himlen, og de bliver mørkere dag for dag. Hvis forbrugertilliden bliver ved med at ligge dernede, så vil det til sidst slå igennem i vores forbrugsmønstre. Det kan simpelthen ikke undgås, og det er klart, at når du hele tiden får tudet ørerne fulde med, at priserne stiger, så er det klart, at vi som forbrugere begynder at tænke os lidt mere om, i forhold til hvordan vi bruger vores penge,” siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør for handel i Dansk Industri.

Mørke skyer trækker sammen over detailhandlen ovenpå solskinsåret 2021

3: ”Vi havde ikke budgetter de første 25 år. Det lyder helt tosset i dag, men det havde vi ikke”

Annemette Markvad var med til at starte Pilgrim op tilbage i 1983. Tidligere på året indsatte hun sig selv som adm. direktør for at komme tættere på driften. | Foto: Pilgrim/Pr
Annemette Markvad var med til at starte Pilgrim op tilbage i 1983. Tidligere på året indsatte hun sig selv som adm. direktør for at komme tættere på driften. | Foto: Pilgrim/Pr

Efter knap 40 år i smykkebranchen kæmper Pilgrim for at vende årevis med underskud. I 2015 var smykkefirmaet gennem en rekonstruktion, og nu skal en digital omlægning og et nyt salgsfokus få selskabet på ret køl.

”Vi har haft stor succes og performer rigtig godt, når vi er kommet ud på de lidt større platforme. Vi har rigtig stærke kunder på markedet i både Tyskland, England, Norge og Sverige, og den udvikling kunne kun lade sig gøre, fordi vi for fem-seks år siden sagde, at vi nu skal være digitalt kørende,” siger Annemette Markvad, der var med til at stifte Pimgrim i 1983.

Var under rekonstruktion: ”De blå mænd” og ”de kreative” har igen fået traditionsrigt dansk smykkefirma på rette kurs

Andre tophistorier fra DetailWatch i ugen:

Dansk snedkerkøkkenfirma går konkurs - tidligere topchef i NKT overtager roret

Nets: Den danske e-handel steg med 11 procent i 2021

Jysk familievirksomhed fortsætter vild millionvækst på populært uldundertøj

Tøjfirma varsler prisstigninger trods vækst: Omkostninger til fragt og energi tynger

Christian Bitz tjener fortsat millioner trods plagiatsag

Konkursramt tøjkæde genopstår med ny ejer

Sketchers fordobler millionoverskuddet i Danmark i nyt rekordår

Fagforening opfordrer til fokus på Ecco-ansattes arbejdsmiljø

Andrea Elisabeth Rudolphs succesfulde hudpleje-brand lander det hidtil største overskud

Dansk interiørvirksomhed præsenterer rekordstort overskud – ejerne trækker millioner ud

Har du tips eller input til redaktionen, så skriv til os på: redaktion@detailwatch.dk eller kontakt os her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også