Ugen på DetailWatch: Farvel til kassekøen, mørke skyer over detailhandlen og kampen tilbage fra rekonstruktion

Denne arbejdsuge blev en kort en af slagsen på grund af påsken, men det har ikke lagt en dæmper på mængden af interessante historier.
Påsken markerer som bekendt Jesu korsfæstelse og genopstandelse, og tirsdag kunne vi fortælle om Brdr. Simonsens genopstandelse med en ny ejer, efter at den landsdækkende tøjvirksomhed var gået konkurs.
Ugen bar også præg af en stribe rekordregnskaber – blandt andet fra Dilling, Sketchers og Rudolph Care.
DetailWatch har overblikket over branchen, og her kan du få overblikket over ugens største historier. Både det daglige nyhedsbrev og redaktionen er tilbage på normal styrke tirsdag 19. april. Husk at DetailWatch løbende opdaterer med relevante nyheder på hjemmesiden og via vores app.
1: ”Vores ekspedienter har pludselig fået en schweizerkniv på gulvet”

Matas ruller en ny, mobil betalingsløsning ud i 100 butikker landet over, hvor ekspedienterne i butikkerne kan gennemføre transaktioner via en lille enhed, som ekspedienterne kan have med sig rundt i butikkerne, når de servicerer kunderne. På den måde kan kunderne springe køen over ved kassen.
”Det hele handler om at få salgstransaktionen ud på gulvet. Det er noget, vi har ønsket i mange år, men rent teknologisk har der manglet løsninger på markedet. Den har vi udviklet nu,” siger Thomas Grane, it-direktør i Matas.
Gennem det seneste halve år har Matas testet løsningen, som er udviklet i samarbejde med softwarefirmaerne Softpay og Fiftytwo, i to af kædens butikker i København og Aarhus.
Farvel til kassekøen: Matas ruller ny mobil betalingsløsning ud i butikkerne
2: ”Der er skyer på himlen, og de bliver mørkere dag for dag”

2021 var et rekordår for detailhandlen i Danmark, der for første gang rundede 400 mia. i omsætning – en stigning på 6,7 pct. sammenlignet med året før.
Men krigen i Ukraine, stigende priser og et styrtdyk i forbrugertilliden lægger en dæmper på forventningerne til 2022.
”Der er skyer på himlen, og de bliver mørkere dag for dag. Hvis forbrugertilliden bliver ved med at ligge dernede, så vil det til sidst slå igennem i vores forbrugsmønstre. Det kan simpelthen ikke undgås, og det er klart, at når du hele tiden får tudet ørerne fulde med, at priserne stiger, så er det klart, at vi som forbrugere begynder at tænke os lidt mere om, i forhold til hvordan vi bruger vores penge,” siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør for handel i Dansk Industri.
Mørke skyer trækker sammen over detailhandlen ovenpå solskinsåret 2021
3: ”Vi havde ikke budgetter de første 25 år. Det lyder helt tosset i dag, men det havde vi ikke”

Efter knap 40 år i smykkebranchen kæmper Pilgrim for at vende årevis med underskud. I 2015 var smykkefirmaet gennem en rekonstruktion, og nu skal en digital omlægning og et nyt salgsfokus få selskabet på ret køl.
”Vi har haft stor succes og performer rigtig godt, når vi er kommet ud på de lidt større platforme. Vi har rigtig stærke kunder på markedet i både Tyskland, England, Norge og Sverige, og den udvikling kunne kun lade sig gøre, fordi vi for fem-seks år siden sagde, at vi nu skal være digitalt kørende,” siger Annemette Markvad, der var med til at stifte Pimgrim i 1983.
Andre tophistorier fra DetailWatch i ugen:
Dansk snedkerkøkkenfirma går konkurs - tidligere topchef i NKT overtager roret
Nets: Den danske e-handel steg med 11 procent i 2021
Jysk familievirksomhed fortsætter vild millionvækst på populært uldundertøj
Tøjfirma varsler prisstigninger trods vækst: Omkostninger til fragt og energi tynger
Christian Bitz tjener fortsat millioner trods plagiatsag
Konkursramt tøjkæde genopstår med ny ejer
Sketchers fordobler millionoverskuddet i Danmark i nyt rekordår
Fagforening opfordrer til fokus på Ecco-ansattes arbejdsmiljø
Andrea Elisabeth Rudolphs succesfulde hudpleje-brand lander det hidtil største overskud
Dansk interiørvirksomhed præsenterer rekordstort overskud – ejerne trækker millioner ud
Har du tips eller input til redaktionen, så skriv til os på: redaktion@detailwatch.dk eller kontakt os her.