En del af Watch Medier

DetailWatchtirsdag7. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
13.04.2022kl. 16.00

Ugen på DetailWatch: Farvel til kassekøen, mørke skyer over detailhandlen og kampen tilbage fra rekonstruktion

Foto: Jan Bjarke Mindegaard / Watch Medier
Foto: Jan Bjarke Mindegaard / Watch Medier
af JENS BETAK NIELSEN

Denne arbejdsuge blev en kort en af slagsen på grund af påsken, men det har ikke lagt en dæmper på mængden af interessante historier.

Påsken markerer som bekendt Jesu korsfæstelse og genopstandelse, og tirsdag kunne vi fortælle om Brdr. Simonsens genopstandelse med en ny ejer, efter at den landsdækkende tøjvirksomhed var gået konkurs.

Ugen bar også præg af en stribe rekordregnskaber – blandt andet fra Dilling, Sketchers og Rudolph Care.

DetailWatch har overblikket over branchen, og her kan du få overblikket over ugens største historier. Både det daglige nyhedsbrev og redaktionen er tilbage på normal styrke tirsdag 19. april. Husk at DetailWatch løbende opdaterer med relevante nyheder på hjemmesiden og via vores app.

1: ”Vores ekspedienter har pludselig fået en schweizerkniv på gulvet”

Thomas Grane har haft en mangeårig karriere i Matas' it-afdeling, hvor han i dag er direktør. | Foto: PR/Matas
Thomas Grane har haft en mangeårig karriere i Matas' it-afdeling, hvor han i dag er direktør. | Foto: PR/Matas

Matas ruller en ny, mobil betalingsløsning ud i 100 butikker landet over, hvor ekspedienterne i butikkerne kan gennemføre transaktioner via en lille enhed, som ekspedienterne kan have med sig rundt i butikkerne, når de servicerer kunderne. På den måde kan kunderne springe køen over ved kassen.

”Det hele handler om at få salgstransaktionen ud på gulvet. Det er noget, vi har ønsket i mange år, men rent teknologisk har der manglet løsninger på markedet. Den har vi udviklet nu,” siger Thomas Grane, it-direktør i Matas.

Gennem det seneste halve år har Matas testet løsningen, som er udviklet i samarbejde med softwarefirmaerne Softpay og Fiftytwo, i to af kædens butikker i København og Aarhus.

Farvel til kassekøen: Matas ruller ny mobil betalingsløsning ud i butikkerne

2: ”Der er skyer på himlen, og de bliver mørkere dag for dag”

Foto: Søren Nielsen
Foto: Søren Nielsen

2021 var et rekordår for detailhandlen i Danmark, der for første gang rundede 400 mia. i omsætning – en stigning på 6,7 pct. sammenlignet med året før.

Men krigen i Ukraine, stigende priser og et styrtdyk i forbrugertilliden lægger en dæmper på forventningerne til 2022.

”Der er skyer på himlen, og de bliver mørkere dag for dag. Hvis forbrugertilliden bliver ved med at ligge dernede, så vil det til sidst slå igennem i vores forbrugsmønstre. Det kan simpelthen ikke undgås, og det er klart, at når du hele tiden får tudet ørerne fulde med, at priserne stiger, så er det klart, at vi som forbrugere begynder at tænke os lidt mere om, i forhold til hvordan vi bruger vores penge,” siger Jacob Kjeldsen, branchedirektør for handel i Dansk Industri.

Mørke skyer trækker sammen over detailhandlen ovenpå solskinsåret 2021

3: ”Vi havde ikke budgetter de første 25 år. Det lyder helt tosset i dag, men det havde vi ikke”

Annemette Markvad var med til at starte Pilgrim op tilbage i 1983. Tidligere på året indsatte hun sig selv som adm. direktør for at komme tættere på driften. | Foto: Pilgrim/Pr
Annemette Markvad var med til at starte Pilgrim op tilbage i 1983. Tidligere på året indsatte hun sig selv som adm. direktør for at komme tættere på driften. | Foto: Pilgrim/Pr

Efter knap 40 år i smykkebranchen kæmper Pilgrim for at vende årevis med underskud. I 2015 var smykkefirmaet gennem en rekonstruktion, og nu skal en digital omlægning og et nyt salgsfokus få selskabet på ret køl.

”Vi har haft stor succes og performer rigtig godt, når vi er kommet ud på de lidt større platforme. Vi har rigtig stærke kunder på markedet i både Tyskland, England, Norge og Sverige, og den udvikling kunne kun lade sig gøre, fordi vi for fem-seks år siden sagde, at vi nu skal være digitalt kørende,” siger Annemette Markvad, der var med til at stifte Pimgrim i 1983.

Var under rekonstruktion: ”De blå mænd” og ”de kreative” har igen fået traditionsrigt dansk smykkefirma på rette kurs

Andre tophistorier fra DetailWatch i ugen:

Dansk snedkerkøkkenfirma går konkurs - tidligere topchef i NKT overtager roret

Nets: Den danske e-handel steg med 11 procent i 2021

Jysk familievirksomhed fortsætter vild millionvækst på populært uldundertøj

Tøjfirma varsler prisstigninger trods vækst: Omkostninger til fragt og energi tynger

Christian Bitz tjener fortsat millioner trods plagiatsag

Konkursramt tøjkæde genopstår med ny ejer

Sketchers fordobler millionoverskuddet i Danmark i nyt rekordår

Fagforening opfordrer til fokus på Ecco-ansattes arbejdsmiljø

Andrea Elisabeth Rudolphs succesfulde hudpleje-brand lander det hidtil største overskud

Dansk interiørvirksomhed præsenterer rekordstort overskud – ejerne trækker millioner ud

Har du tips eller input til redaktionen, så skriv til os på: redaktion@detailwatch.dk eller kontakt os her.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Joachim Adrian
DetailWatch

Stine Bosse melder sin afgang fra Coops bestyrelse efter Irma-lukning

Erhvervskvinden har mistet tilliden til Coops formand og vil derfor ikke genopstille til selskabets bestyrelse næste år, siger hun til Berlingske. Formand genkender ikke kritikken.
  • Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger
  • Analyse: Coop-brandet på prøve
Som et led i Coops nye strategi – Fremtidens Coop – ændrer Dagli'brugsen navn til Brugsen. Størstedelen af de lokale Dagli'brugsen-butikker er drevet af selvstændige brugsforeninger. | Foto: Bo Amstrup
Dagligvarer

Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger

For abonnenter

Brian Andersen står i spidsen for Matas digitale strategi, der ud over ekspansionen til Sverige og Norge skal udvide sortimentet i webshoppen. | Photo: Matas/PR
Mode og Velvære

Matas jagter volumen med webshop i nabolande

For abonnenter

Rektor for Det Kongelige Akademi, Lene Dammand Lund, opfordrer sammen med kolleger til at øge forskningen, hvordan modebranchens klimabelastning kan sænkes. | Foto: Jacob Ehrbahn
DetailWatch

Branchefolk opfordrer til mere grøn forskning i modedesign

John Wagner, i årevis har varetaget købmændenes interesser, overtager bestyrelsesposten i KFI fra Lisbeth Dalgaard, der forlader købmandsbranchen. | Foto: Keld Navntoft/dsk/pr
Dagligvarer

John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse

For abonnenter

Søstrene Anne og Katrine Lindgren startede Bylindgren i 2015. | Photo: Bylindgren/pr.
Mode og Velvære

Nordjysk børnetøjsbrand melder om stigende interesse for genbrugskoncept

For abonnenter

Læs også

Som et led i Coops nye strategi – Fremtidens Coop – ændrer Dagli'brugsen navn til Brugsen. Størstedelen af de lokale Dagli'brugsen-butikker er drevet af selvstændige brugsforeninger. | Foto: Bo Amstrup
Dagligvarer

Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger

Andelen af brugsforeninger, der havde plus på bundlinjen, blev i 2021 også mindre, viser en stor gennemgang af regnskaberne fra de selvstændige Coop-butikker, DetailWatch har foretaget.

For abonnenter

Thomas Grane har været ansat i Matas siden 1992. I dag er han CIO, hvor han sidder med det overordnede anssvar for al it-udvikling, it-support og it-drift i hele Matas-koncernen. | Foto: Pr/matas
E-commerce

It-direktør i Matas: Vi skal innovere og sælge os ud af krisen

Svaret fra Matas på et økonomisk usikkert farvand er at øge effektiviteten i alle led i forretningen – og samtidig sørge for at fastholde teknologiinvesteringerne. ”Det er meget vigtigt, at vi ikke bare læner os tilbage nu,” siger direktør.
Topchef Jens Poulsen forventer et 2023-resultat på lige fod mod 2022. "Kan vi nå det, vi har lavet nu, er vi megatilfreds. Skulle vi nå lidt mindre, ødelægger det ikke vores verden," siger han. | Foto: Stine Bidstrup
DetailWatch

DK Company retter blikket mod internationale opkøb efter nyt rekordår

Især ét strategisk greb væk fra den hurtige mode sikrer ny vækst i DK Company, der vil fortsætte med tunge investeringer i forretningen i 2023, siger topchef Jens Poulsen.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stine Bosse melder sin afgang fra Coops bestyrelse efter Irma-lukning – 12.40
  • Nordjysk børnetøjsbrand melder om stigende interesse for genbrugskoncept – 11.56
  • Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger – 11.55
  • Kinesisk online modekæmpe vinder frem i Danmark – 11.54
  • Konkursstigning i januar - også inden for handel – 11.20
  • Matas jagter volumen med webshop i nabolande – 11.09
  • John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse – 11.03
  • Rema 1000 og Coop trækker prisstigninger tilbage i Norge – 10.23
  • Branchefolk opfordrer til mere grøn forskning i modedesign – 09.39
  • Partier kritiserer tilsyn med greenwashing: "Der skal være en konsekvens" – 08.01
  • Nemlig.com afviser prisstigninger efter ny overenskomst – 07.55
  • Bestseller-brand vil øge andelen af øko-bomuld efter fald sidste år – 07.15
  • Babykæde venter konsolidering: "Vi ser et øget prispres" – 06.30
  • Forud for regnskab: Pandora ventes at skuffe – 6. feb.
  • Detailsalget svandt mere i Danmark end i resten af EU i andet halvår – 6. feb.
Flere nyheder

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Business Analyst

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

  • Om DetailWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge