Fagforening opfordrer til fokus på Ecco-ansattes arbejdsmiljø

Arbejdsglæden kan få et knæk, hvis man som butiksansat bliver skydeskive for en kritik, rettet mod virksomheden bag butiksfacaden.
Sådan lyder det fra fagforeningen HK Handel, der organiserer butiksansatte, og hvor man i øjeblikket bl.a. har ekstra fokus på de medlemmer, der er ansat i Eccos butikker, efter virksomheden har valgt at blive i Rusland, mens andre store selskaber har trukket sig ud på stribe.
”Nogle (Ecco-ansatte, red.) har oplevet, at der har været demonstrationer og debat på sociale medier, men som det også er vores holdning, er det vigtigt at huske, at det er virksomheden, ikke frontpersonalet, der er ansvarlig. Så man skal behandle frontpersonalet ordentligt, selvom det tit er dem, der kan stå for skud, fordi det er dem, folk møder,” sider Mette Høgh, der er formand for HK Handel til DetailWatch.
Frygt for situationen kan påvirke
Hun uddyber, at der kun i få tilfælde er meldinger fra medlemmerne om, at arbejdsmiljøet er blevet direkte påvirket af Eccos beslutning, der har fået kritikken til at bølge på især sociale medier..
”De enkelte medlemmer, vi har været i kontakt med, har haft få, men ikke særligt voldsomme reaktioner fra kunder, og de føler sig ikke utrygge, når de går på arbejde. Til gengæld ved vi, at det generelt er et problem, at kunder har svært ved at opføre sig ordentligt over for butikspersonalet. Derfor opfordrer vi også virksomheden særligt i denne situation til at være opmærksom på de ansattes arbejdsmiljø,” siger Mette Høgh.
Hun uddyber, at en dårlig stemning omkring virksomheden i sig selv kan påvirke arbejdsmiljøet. Derfor bør virksomheder, der har kurs mod shitstorm-land tage ekstra hånd om ansatte.
”Som virksomhed skal man passe på sine medarbejdere og foretage de foranstaltninger, der skal til, så personalet kan føle sig trygge, når de går på arbejde. Nogle gange er selve frygten for, hvad sådan en situation kan medføre nok til, at det kan påvirke medarbejderne og arbejdsmiljøet.,” siger formanden.
Ecco: Vi er i tæt dialog
DetailWatch har spurgt Ecco, hvordan man forholder sig til situationen blandt de ansatte og opfordringen fra HK Handel. Koncernens presseafdeling er vendt tilbage med følgende kommentar.
”Ecco har altid prioriteret gode og ordnede forhold for vores medarbejdere, både her og i udlandet, og vi ved, at deres trivsel og engagement er altafgørende for vores virksomhed.,” skriver presseafdelingen.
”Vi har naturligvis særlig opmærksomhed på og en løbende og tæt dialog med vores butikspersonale i denne tid for at sikre, at de føler sig godt klædt på til at tage sig af vores kunder bedst muligt. ”
Den familieejede skokoncern meldte efter flere ugers tavshed i slutningen af marts ud, at selskabet ville drive sine mere end 200 skobutikker videre i Rusland. Butiksnetværket blev opkøbt af Ecco i 2020 for et milliardbeløb og var koncernens hidtil største investering.
”Det er bestemt en meget svær situation, som vi alle står i med den frygtelige krig i Ukraine. En invasion, som vi tager klart afstand fra. Omvendt har vi som virksomhed brugt tid på grundigt at overveje og analysere, hvad vi skal. Det har efter lange diskussioner ført til, at vi kører videre i Rusland for nærværende. Vi lader ikke vores mere end 1.800 ansatte og deres familier i stikken,” sagde topchef Panos Mytaros til Finans 23. marts.
Ecco skulle have offentliggjort årsregnskab i denne uge, men det er nu udskudt til generalforsamlingen i maj, oplyser koncernen, der ikke begrunder beslutningen.
Relaterede artikler:
Hackernetværk truer Ecco med angreb
For abonnenter