Ugen på DetailWatch: "Voldsom cocktail" presser netbutikker, Boozt skærer til og nye regnskaber

Efter de seneste års lune medvind fra en coronatid, der henviste forbrugerne til online indkøb, er det igen blevet en ny hverdag for danske netbutikker.
Det er en af de ting, der står tilbage fra ugens dækning på DetailWatch, hvor bl.a. netbutikken Rito berettede om ”en mindre recession” i e-commerce branchen og andre bekræftede billedet af lavere trafik og købelyst - gødet af faldende forbrugertillid og stigende inflation.
Udviklingen var en hovedårsag til, at en af de store onlineaktører på modemarkedet, Boozt, i ugens løb nedjusterede forventningerne fra en vækst på 20-25 pct. til 10-15 pct. og samtidig varslede nedskæringer.
Fik du ikke fulgt nyhedsstrømmen væg-til-væg i ugens løb, kommer her et par anbefalinger og nedslag.
”Der var ligesom en lang periode, hvor de stegte duer fløj ind i munden af sig selv. Det gør de ikke mere”

Det er ”tilbage til hårdt arbejde” for de danske webshops, der efter en flyvende coronatid nu presses af faldende forbrug, højere omkostninger og store investeringer, vurderer e-handelsdirektør. Netbutikker melder om lavere onlineforbrug og trafik.
”Voldsom cocktail” af genåbning og krig presser netbutikkerne
Rito-topchef: ”Der er en mindre recession lige nu i e-commerce-branchen”
Boozt nedjusterer efter opbremsning hos forbrugerne
”For mig har det hele tiden handlet om hvornår noget gik online”
”Det aldrig har været sværere at budgettere”

Nettoomsætningen dalede en smule, mens driftsresultat og bundlinje igen steg for Jem & Fix, der er en del af Harfald Nyborg, i 2021. Topchef Claus Petersen forventer dog markant lavere niveau i år.
Lavprisbyggemarkedet Jem & Fix tjener penge som aldrig før: Hiver 410 mio. i land
Pengene fosser stadig ud af Daells Bolighus
Gør det selv-koncern løfter både top- og bundlinje
Harald Nyborg-familien tjener for første gang penge på kildevand og sodavand
”Vi tror stadig på, at vi kan vokse i Danmark, men ikke med samme hastighed som tidligere”

Webshoppen Med24, der har Egmont som medejer, har haft ekstra medvind i forretningen under corona, og det kan ses i tallene fra 2021-regnskabet. Nu satser virksomheden på Norge.
Dansk webshop vil hente ny vækst i Norge: Vi kan ikke vokse med samme fart her
Andre tophistorier fra DetailWatch:
”Jeg har aldrig backpacket, gået Caminoen eller rejst særlig meget – jeg har arbejdet”
”For mig har det hele tiden handlet om hvornår noget gik online”
Modebrand med badetøj lavet af genanvendt fiskenet og plastik lander første overskud
Forsyningskaos tryktester Samsøe Samsøes bæredygtige mål
Wolt-konkurrent: Quick commerce bliver en need to have-service for detailbutikker