En del af Watch Medier

DetailWatchonsdag8. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
09.06.2022kl. 08.00

"Voldsom cocktail" af genåbning og krig presser netbutikkerne

Det er ”tilbage til hårdt arbejde” for de danske webshops, der efter en flyvende coronatid nu presses af faldende forbrug, højere omkostninger og store investeringer, vurderer e-handelsdirektør. Netbutikker melder om lavere onlineforbrug og trafik.
”Der var ligesom en lang periode, hvor de stegte duer fløj ind i munden af sig selv. Det gør de ikke mere," siger e-handelsdirektør Niels Ralund om branchen efter corona, midt i en krig. | Foto: MAGNUS MØLLER
”Der var ligesom en lang periode, hvor de stegte duer fløj ind i munden af sig selv. Det gør de ikke mere," siger e-handelsdirektør Niels Ralund om branchen efter corona, midt i en krig. | Foto: MAGNUS MØLLER
af FREJA CELINE ERIKSEN

De danske netbutikker har i forvejen oplevet en let nedgang efter butikslivets genåbning, men krigen i Europa og den derpå faldende forbrugertillid presser nu e-commerce-branchen, der investerede velvilligt under coronakrisen, yderligere.

”Det er klart, det er en voldsom cocktail,” siger e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund, om udviklingen til DetailWatch.

Vinden i den perfekte storm, der ramte netbutikkerne under pandemien, er i den grad vendt, vurderer han.

Det er en presset branche i øjeblikket. Men omvendt skal man også huske, at den er kommet fra historiske højder de sidste par år.

Niels Ralund, e-handelsdirektør, Dansk Erhverv

”Det er en presset branche i øjeblikket. Men omvendt skal man også huske, at den er kommet fra historiske højder de sidste par år,” siger Niels Ralund.

”Der var ligesom en lang periode, hvor de stegte duer fløj ind i munden af sig selv. Det gør de ikke mere. Nu er det tilbage til hårdt arbejde.”

Møder e-handelsdirektøren medlemmer, der har formået at holde status quo eller præsteret et lille løft i forretningen i år, lyder svaret derfor, at det skal de være glade for.

Dårlig kombination

Flere danske webshops mærker den negative tendens på egen forretning. Som DetailWatch skrev onsdag, oplever topchef i online garnbutikken Rito, Dennis Drejer, at ”der er en mindre recession lige nu i e-commerce-branchen”.

Netbutikken har set et ekstraordinært stort dyk i omsætningen i marts, sammenlignet med andre år, og har derfor besluttet at investere mindre heftigt i udlandet end de sidste par år.

Vi kan mærke at folk er knap så påvirkelige og sværere at få til at gennemføre nogle køb.

Ann-Louise Christine Aasted, stifter og ejer, Luksusbaby

Også i børnetøjsvirksomheden Luksusbaby oplever stifter Ann-Louise Christine Aasted, at forbrugernes adfærd har ændret sig.

”Vi kan mærke at folk er knap så påvirkelige og sværere at få til at gennemføre nogle køb. Tingene skal være virkelig discountede, for at det rykker. Ikke bare med 20 pct. - nu skal det hedde 50 eller 60 pct, hvis det skal rykke,” siger hun.

Selvom netbutikkens gennemsnitsordre indtil videre er højere end sidste år, har Luksusbaby færre transaktioner i år.

”Det siger lidt om, at købene måske er mere velovervejede,” siger Ann-Louise Christine Aasted.

Efter en coronatid med 200 kilometer i timen har alle været klar over, at farten ville aftage på et tidspunkt, mener hun.

”Men at det stopper op ved, at vi skal styre ud af corona, samtidig med, at forbruget falder så drastisk, det er da udfordrende. Kombinationen kunne næsten ikke være værre,” siger hun og griner lidt.

Forsigtig tilbagegang

Også andre webbutikker har noteret sig den negative tendens. I Story House Egmont, der har en portefølje af e-commerce selskaber på 5 mia. kr. i omsætning, peger adm. direktør, Torsten Bjerre-Rasmussen, også på, at man har oplevet et generelt fald i væksten ovenpå det ekstraordinære coronaår 2021.

”Måned for måned og segment for segment ser vi udsving, der spænder fra tilbagegang til vækst, og som akkumuleret har udvist en mindre tilbagegang i 2022,” siger han.

Vi ser generelt en lidt lavere trafik til vores webshops, og det er også, hvad vi hører fra andre e-commercere og samarbejdspartnere.

Andreas Bang, adm. direktør, Cykelgear

Dog er det svært at isolere og konkludere på effekterne af corona og forbrugernes tilbageholdenhed, mener topchefen.

Hos webshoppen Cykelgear har starten på 2022 også haltet en anelse efter sidste år, selvom nye initiativer begynder at vise en forbedring.

”Vi ser generelt en lidt lavere trafik til vores webshops, og det er også, hvad vi hører fra andre e-commercere og samarbejdspartnere,” siger adm. direktør, Andreas Bang.

Også hos Lakrids by Bülow har man bidt mærke i tendensen, og virksomheden har oplevet en mindre nedgang i salget.

”Vi hører i markedet, at blandt andet pakkevolumenerne og onlineforbruget er nede med 25-30 pct. i første til andet kvartal. Her performer vi bedre og er næsten index 90 i forhold til sidste år og index 100 på vores forventninger,” siger e-commerce director Michael Ewald fra Lakrids by Bülow

Fra investeringer til reduceringer

Den forsigtige nedgang kommer oven på en coronaperiode, der krævede store indskud af netbutikkerne, beskriver Niels Ralund.

”Rigtig mange e-handlere var nødt til at lave nogle ret store investeringer for at prøve at følge med på logistik, serverkapacitet og flere folk på lagrene, fordi der var så mange, der pludselig kom online,” siger han.

Pludselig er bøtten vendt med Niels Ralunds ord, og øgede omkostninger er hældt oveni.

”Vi har prisstigninger på logistikydelser, på emballage, på varerne, vi har problemer med at få varerne. Altså, der er næsten ikke det, der ikke er til at græde over,” siger e-handelsdirektøren.

Luksusbaby skærer til

Luksusbaby er en af de netbutikker, der henover corona har investeret i et nyt hovedkontor og lager, der kostede flere millioner bare i ekstra løn til selve flytningen. Det kan mærkes nu, medgiver Ann-Louise Christine Aasted.

”Men det er klart, at når forbruget går ned, så trimmer man ens virksomhed til. Og jeg tror egentlig, det er sundt nok for alle at stoppe op og skære til.”

Luksusbaby investerede henover corona i et nyt hovedkontor og lager. | Foto: PR/Luksusbaby
Luksusbaby investerede henover corona i et nyt hovedkontor og lager. | Foto: PR/Luksusbaby

Luksusbaby har både overvejet hvor mange, der skal være på arbejde, og om visse funktioner kunne undværes.

”Vi har også kørt vores medarbejderstab op til en vis vækst, og den vækst er nok ikke den samme vækst, som vi kommer til at opleve i år, hvis man skal være helt realistisk,” siger Ann-Louise Christine Aasted.

Netbutikkerne sunder sig

Chefkonsulent i Dansk Erhverv, Simon Bjerremann, vurderer, at det for nogle netbutikker er kommet som lidt af en overraskelse, at medvinden fra nedlukningerne forsvandt så pludseligt.

”Så hvis man har været meget optimistisk i sin fremtidsplanlægning af hvordan 2022 og 2023 skulle udvikle sig, og måske allerede har skaleret lager og så videre efter det, så står man pludselig med nogle omkostninger, som man ikke helt har dækning for,” siger chefkonsulenten.

Imens nogle netbutikker er ”voldsomt ramt” vil der også være mange, der klarer det rigtig fint, vurderer Simon Bjerremann. Spørger man hans kollega Niels Ralund, er de fleste netbutikker ved at finde sig til rette i den nye virkelighed.

”Det er mit indtryk, at de fleste har ligesom sundet sig og har fundet et nyt leje i det. Der er begyndt at ske nogle småreduktioner i personale eller også ansætter man ikke nye og sådan noget. Man er langsomt ved at komme til sig selv igen. Men det sker også automatisk, fordi der er mindre pres på pakkebordet.”

Rito-topchef: ”Der er en mindre recession lige nu i e-commerce-branchen”

Mere end hver anden danske netbutik havde fald i salget i årets første tre måneder

”Jeg fylder ad helvede til når jeg kommer ind i et lokale”

Danske virksomheder er gode til nethandel – men går glip af gylden eksportvej

Relaterede artikler:

  • Hos Rito, der har lager i Skive, har man de seneste måneder mærket, at kunderne holder igen på grund af usikkerhed som følge af højere inflation og krigen i Ukraine. | Foto: Rito/PR

    Rito-topchef: "Der er en mindre recession lige nu i e-commerce-branchen"

    For abonnenter

  • "Det kan mærkes – især hos de lidt mindre virksomheder, som har mindre at stå imod med,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. | Foto: Jens Büttner/AP/Ritzau Scanpix

    Mere end hver anden danske netbutik havde fald i salget i årets første tre måneder

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Som et led i Coops nye strategi – Fremtidens Coop – ændrer Dagli'brugsen navn til Brugsen. Størstedelen af de lokale Dagli'brugsen-butikker er drevet af selvstændige brugsforeninger. | Foto: Bo Amstrup
Dagligvarer

Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger

Andelen af brugsforeninger, der havde plus på bundlinjen, blev i 2021 også mindre, viser en stor gennemgang af regnskaberne fra de selvstændige Coop-butikker, DetailWatch har foretaget.
  • Coop-bagland overvejer organisering efter kædefusion
  • Coop-bagland bakker op om store forandringer – men vil se resultater

For abonnenter

Photo: Joachim Adrian
DetailWatch

Stine Bosse går fra Coops bestyrelse efter Irma-lukning

Jesper Due har været adm. direktør i Løvbjerg siden 2014. | Foto: Joachim Ladefoged
Dagligvarer

Energiregninger spænder ben for historisk overskud i jysk købmandskæde

Henrik Clausen har været adm. direktør i familievirksomheden Davidsen Tømmerhandel siden 2018. | Foto: Davidsen Tømmerhandel/pr
Bolig og Design

Davidsen-trælast får løftet pegefinger for manglende prisskilte

Den amerikanske boligindretningskæde har tidligere advaret om risikoen for mulig konkurs. | Foto: Andrew Kelly/reuters/ritzau Scanpix
Bolig og Design

Kriseramt amerikansk detailkæde styrtdykker på aktiemarkedet

Brian Andersen står i spidsen for Matas digitale strategi, der ud over ekspansionen til Sverige og Norge skal udvide sortimentet i webshoppen. | Foto: Matas/PR
Mode og Velvære

Matas jagter volumen med webshop i nabolande

For abonnenter

Læs også

Foto: Pr/coop
DetailWatch

Coop skruer på bonusprogram og lukker Primekonto

De markante ændringer i Coops kæder og forretning får også betydning for fordelsprogrammet, hvor medlemmerne fra 1. maj bl.a. får bonus på færre varer. Det sker for at opnå en besparelse.

For abonnenter

John Wagner, i årevis har varetaget købmændenes interesser, overtager bestyrelsesposten i KFI fra Lisbeth Dalgaard, der forlader købmandsbranchen. | Foto: Keld Navntoft/dsk/pr
Dagligvarer

John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse

Ved årsskiftet forlod John Wagner posten som adm. direktør for DSK efter efter 27 år i spidsen for købmændenes brancheorganisation. Nu udpeger DSK ham til bestyrelsespost.

For abonnenter

Alfred Josefsen, der var topchef i Irma fra 1999 til 2012, vil sammen med den nu forhenværende kædedirektør Jan Larsen fortsætte jagten på at finde en køber. | Foto: Joachim Adrian
DetailWatch

Tidligere Irma-topfolk intensiverer investorjagt

Irmas nu tidligere kædedirektør Jan Larsen og tidligere adm. direktør Alfred Josefsen mener ikke, at mulighederne for at finde en eller flere nye ejere af dagligvarekæden er udtømte.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Davidsen-trælast får løftet pegefinger for manglende prisskilte – 7. feb.
  • Kriseramt amerikansk detailkæde styrtdykker på aktiemarkedet – 7. feb.
  • Energiregninger spænder ben for historisk overskud i jysk købmandskæde – 7. feb.
  • Alibaba udvider logistiknetværk i Europa – 7. feb.
  • Stine Bosse går fra Coops bestyrelse efter Irma-lukning – 7. feb.
  • Nordjysk børnetøjsbrand melder om stigende interesse for genbrugskoncept – 7. feb.
  • Overskudsgraden er gået tilbage hos de selvstændige brugsforeninger – 7. feb.
  • Kinesisk online modekæmpe vinder frem i Danmark – 7. feb.
  • Konkursstigning i januar - også inden for handel – 7. feb.
  • Matas jagter volumen med webshop i nabolande – 7. feb.
  • John Wagner får plads i købmandsfonds bestyrelse – 7. feb.
  • Rema 1000 og Coop trækker prisstigninger tilbage i Norge – 7. feb.
  • Branchefolk opfordrer til mere grøn forskning i modedesign – 7. feb.
  • Partier kritiserer tilsyn med greenwashing: "Der skal være en konsekvens" – 7. feb.
  • Nemlig.com afviser prisstigninger efter ny overenskomst – 7. feb.
Flere nyheder

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Scrum Master with a practical approach

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Business Analyst

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

  • Om DetailWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge