DetailWatch

"Voldsom cocktail" af genåbning og krig presser netbutikkerne

Det er ”tilbage til hårdt arbejde” for de danske webshops, der efter en flyvende coronatid nu presses af faldende forbrug, højere omkostninger og store investeringer, vurderer e-handelsdirektør. Netbutikker melder om lavere onlineforbrug og trafik.

”Der var ligesom en lang periode, hvor de stegte duer fløj ind i munden af sig selv. Det gør de ikke mere," siger e-handelsdirektør Niels Ralund om branchen efter corona, midt i en krig. | Foto: MAGNUS MØLLER

De danske netbutikker har i forvejen oplevet en let nedgang efter butikslivets genåbning, men krigen i Europa og den derpå faldende forbrugertillid presser nu e-commerce-branchen, der investerede velvilligt under coronakrisen, yderligere.

”Det er klart, det er en voldsom cocktail,” siger e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, Niels Ralund, om udviklingen til DetailWatch.

Vinden i den perfekte storm, der ramte netbutikkerne under pandemien, er i den grad vendt, vurderer han.

Det er en presset branche i øjeblikket. Men omvendt skal man også huske, at den er kommet fra historiske højder de sidste par år.

Niels Ralund, e-handelsdirektør, Dansk Erhverv

”Det er en presset branche i øjeblikket. Men omvendt skal man også huske, at den er kommet fra historiske højder de sidste par år,” siger Niels Ralund.

”Der var ligesom en lang periode, hvor de stegte duer fløj ind i munden af sig selv. Det gør de ikke mere. Nu er det tilbage til hårdt arbejde.”

Møder e-handelsdirektøren medlemmer, der har formået at holde status quo eller præsteret et lille løft i forretningen i år, lyder svaret derfor, at det skal de være glade for.

Dårlig kombination

Flere danske webshops mærker den negative tendens på egen forretning. Som DetailWatch skrev onsdag, oplever topchef i online garnbutikken Rito, Dennis Drejer, at ”der er en mindre recession lige nu i e-commerce-branchen”.

Netbutikken har set et ekstraordinært stort dyk i omsætningen i marts, sammenlignet med andre år, og har derfor besluttet at investere mindre heftigt i udlandet end de sidste par år.

Vi kan mærke at folk er knap så påvirkelige og sværere at få til at gennemføre nogle køb.

Ann-Louise Christine Aasted, stifter og ejer, Luksusbaby

Også i børnetøjsvirksomheden Luksusbaby oplever stifter Ann-Louise Christine Aasted, at forbrugernes adfærd har ændret sig.

”Vi kan mærke at folk er knap så påvirkelige og sværere at få til at gennemføre nogle køb. Tingene skal være virkelig discountede, for at det rykker. Ikke bare med 20 pct. - nu skal det hedde 50 eller 60 pct, hvis det skal rykke,” siger hun.

Selvom netbutikkens gennemsnitsordre indtil videre er højere end sidste år, har Luksusbaby færre transaktioner i år.

”Det siger lidt om, at købene måske er mere velovervejede,” siger Ann-Louise Christine Aasted.

Efter en coronatid med 200 kilometer i timen har alle været klar over, at farten ville aftage på et tidspunkt, mener hun.

”Men at det stopper op ved, at vi skal styre ud af corona, samtidig med, at forbruget falder så drastisk, det er da udfordrende. Kombinationen kunne næsten ikke være værre,” siger hun og griner lidt.

Forsigtig tilbagegang

Også andre webbutikker har noteret sig den negative tendens. I Story House Egmont, der har en portefølje af e-commerce selskaber på 5 mia. kr. i omsætning, peger adm. direktør, Torsten Bjerre-Rasmussen, også på, at man har oplevet et generelt fald i væksten ovenpå det ekstraordinære coronaår 2021.

”Måned for måned og segment for segment ser vi udsving, der spænder fra tilbagegang til vækst, og som akkumuleret har udvist en mindre tilbagegang i 2022,” siger han.

Vi ser generelt en lidt lavere trafik til vores webshops, og det er også, hvad vi hører fra andre e-commercere og samarbejdspartnere.

Andreas Bang, adm. direktør, Cykelgear

Dog er det svært at isolere og konkludere på effekterne af corona og forbrugernes tilbageholdenhed, mener topchefen.

Hos webshoppen Cykelgear har starten på 2022 også haltet en anelse efter sidste år, selvom nye initiativer begynder at vise en forbedring.

”Vi ser generelt en lidt lavere trafik til vores webshops, og det er også, hvad vi hører fra andre e-commercere og samarbejdspartnere,” siger adm. direktør, Andreas Bang.

Også hos Lakrids by Bülow har man bidt mærke i tendensen, og virksomheden har oplevet en mindre nedgang i salget.

”Vi hører i markedet, at blandt andet pakkevolumenerne og onlineforbruget er nede med 25-30 pct. i første til andet kvartal. Her performer vi bedre og er næsten index 90 i forhold til sidste år og index 100 på vores forventninger,” siger e-commerce director Michael Ewald fra Lakrids by Bülow

Fra investeringer til reduceringer

Den forsigtige nedgang kommer oven på en coronaperiode, der krævede store indskud af netbutikkerne, beskriver Niels Ralund.

”Rigtig mange e-handlere var nødt til at lave nogle ret store investeringer for at prøve at følge med på logistik, serverkapacitet og flere folk på lagrene, fordi der var så mange, der pludselig kom online,” siger han.

Pludselig er bøtten vendt med Niels Ralunds ord, og øgede omkostninger er hældt oveni.

”Vi har prisstigninger på logistikydelser, på emballage, på varerne, vi har problemer med at få varerne. Altså, der er næsten ikke det, der ikke er til at græde over,” siger e-handelsdirektøren.

Luksusbaby skærer til

Luksusbaby er en af de netbutikker, der henover corona har investeret i et nyt hovedkontor og lager, der kostede flere millioner bare i ekstra løn til selve flytningen. Det kan mærkes nu, medgiver Ann-Louise Christine Aasted.

”Men det er klart, at når forbruget går ned, så trimmer man ens virksomhed til. Og jeg tror egentlig, det er sundt nok for alle at stoppe op og skære til.”

Luksusbaby investerede henover corona i et nyt hovedkontor og lager. | Foto: PR/Luksusbaby
Luksusbaby investerede henover corona i et nyt hovedkontor og lager. | Foto: PR/Luksusbaby

Luksusbaby har både overvejet hvor mange, der skal være på arbejde, og om visse funktioner kunne undværes.

”Vi har også kørt vores medarbejderstab op til en vis vækst, og den vækst er nok ikke den samme vækst, som vi kommer til at opleve i år, hvis man skal være helt realistisk,” siger Ann-Louise Christine Aasted.

Netbutikkerne sunder sig

Chefkonsulent i Dansk Erhverv, Simon Bjerremann, vurderer, at det for nogle netbutikker er kommet som lidt af en overraskelse, at medvinden fra nedlukningerne forsvandt så pludseligt.

”Så hvis man har været meget optimistisk i sin fremtidsplanlægning af hvordan 2022 og 2023 skulle udvikle sig, og måske allerede har skaleret lager og så videre efter det, så står man pludselig med nogle omkostninger, som man ikke helt har dækning for,” siger chefkonsulenten.

Imens nogle netbutikker er ”voldsomt ramt” vil der også være mange, der klarer det rigtig fint, vurderer Simon Bjerremann. Spørger man hans kollega Niels Ralund, er de fleste netbutikker ved at finde sig til rette i den nye virkelighed.

”Det er mit indtryk, at de fleste har ligesom sundet sig og har fundet et nyt leje i det. Der er begyndt at ske nogle småreduktioner i personale eller også ansætter man ikke nye og sådan noget. Man er langsomt ved at komme til sig selv igen. Men det sker også automatisk, fordi der er mindre pres på pakkebordet.”

Rito-topchef: ”Der er en mindre recession lige nu i e-commerce-branchen”

Mere end hver anden danske netbutik havde fald i salget i årets første tre måneder

”Jeg fylder ad helvede til når jeg kommer ind i et lokale”

Danske virksomheder er gode til nethandel – men går glip af gylden eksportvej

Mere fra DetailWatch

"Google Analytics er kun toppen af isbjerget"

Vejen er lang før danske webshops kan sænke skuldrene, efter Datatilsynet har dømt brugen af Google Analytics ude - også selvom der ifølge amerikansk medie er et dekret på vej, der skal sikre en løsning, mener chef i bureauet Impact Extend.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs