DetailWatch

Modebrand med badetøj lavet af genanvendt fiskenet og plastik lander første overskud

Tøjfirmaet Copenhagen Cartel var i 2021 med i iværksætterprogrammet ”Løvens Hule” på DR, hvor modebrandet sikrede sig en investering på 700.000 kr. Planen er at åbne en ny butik i løbet af sommeren.

Katrine Lee Larsen er stifter af badetøjsbrandet Copenhagen Cartel. | Foto: PR.

Det danske iværksætterselskab Copenhagen Cartel, der blandt andet sælger badetøj lavet af genanvendt fiskenet, kom ud af 2021 med sit første overskud med et resultat på 307.000 kr. mod et underskud i opstartsåret 2020 på 190.000 kr.

Samtidig steg omsætningen fra 231.000 i 2020 til 6,6 mio. kr. i 2021, mens bruttoresultatet i samme periode steg fra fra minus 237.000 til knapt 2 mio. kr.

Modebrandet slår sig op på at sælge bikinier lavet af genanvendt plastik og fiskenet, og bag Copenhagen Cartel står Katrine Lee Larsen. Hun startede tøjmærket efter at have boet på den indonesiske ø Bali, hvor hun oplevede, at havet omkring ferieøen var fyldt med plastik, og det var her, at idéen til Copenhagen Cartel startede.

Selskabet startede med udelukkende at sælge via egen hjemmeside, men i starten af 2021 tog selskabet en strategisk beslutning om at åbne sin egen butik i København og også sælge engros.

”Onlinesalget endte med at bidrage med over 50 pct. af den totale omsætning efterfulgt af wholesale med over 25 pct. af total omsætning, hvor Copenhagen Cartel gik fra at have én til at have 50 wholesalers og at have egen butik i hjertet af København,” skriver selskabet i regnskabet.

I 2021 udvidede Copenhagen Cartel også sortimentet af produkter, så det ikke udelukkende er bikinier, som selskabet sælger. Sortimentet omfatter nu også solbriller, sportstøj, dagligdagstøj og metervare, hvilket var en beslutning, som skulle reducere sæson-følsomheden, skriver selskabet.

Ny butik og udlandsplaner

I januar 2021 var Copenhagen Cartel med i DR-programmet ”Løvens Hule”, hvor iværksætteren Christian Arnstedt lavede en investering på 700.000 kr. for en ejerandel på 20 pct. af selskabet, mens tøjfirmaet også sikrede sig et lån på 250.000 kr. fra selvsamme iværksætter.

Investeringen gjorde, at Katrine Lee Larsen kunne gå ind i projektet på fuld tid, mens hun også fik en forretningspartner ombord i form af Anne Karina Asbjørn.

“Ved første møde med Christian Arnstedt blev der talt om, hvilke kompetencer jeg manglede i virksomheden. Her blev det tydeligt, at det ville give mening at få en profil ind i virksomheden, som kunne stå for det finansielle og operationelle. Christian introducerede mig derfor for Anne Karina Asbjørn, som blev en officiel del af Copenhagen Cartel og gik ind i virksomheden på fuldtid fra den 1. januar 2021,” har Katrine Lee Larsen sagt til Branchebladet Tøj.

Katrine Lee Larsen og Christian Arnstedt. | Foto: PR.
Katrine Lee Larsen og Christian Arnstedt. | Foto: PR.

I 2022 er ambitionen for Copenhagen Cartel at øge omsætningen. Det kræver dog ifølge selskabet et større lager, og derfor har modebrandet optaget et vækstlån på en mio. kr. til indkøb af varer.

”Indkøb til mere lager skal sikre tilstrækkeligt lagerbeholdning til den forventede vækst og minimere risikoen for forsinkelser i logistikken,” skriver selskabet i regnskabet.

Selskabet forventer, at Covid-19 kommer til at have en mindre påvirkning i 2022, og derfor vil Copenhagen Cartel udvide sin tilstedeværelse offline, hvor der ifølge selskabet er forhandlinger i gang om samarbejde med danske varehuse, mens det også er målet at åbne endnu en butik i løbet af sommeren.

Derudover vil modebrandet undersøge muligheden for salg i udlandet blandt andet gennem markedspladser.

Væksten i selskabet afspejles også i antallet af medarbejdere, der gik fra nul til fem gennemsnitlige ansatte.

Dansk tøjbrand vil genanvende materialer fra brugte produkter

Danske unge siger, de vil betale over 70 pct. mere for bæredygtigt tøj og sko

Mere fra DetailWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs