Danske unge siger, de vil betale over 70 pct. mere for bæredygtigt tøj og sko

De danske - især unge - forbrugere er mere villige til at betale ekstra for bæredygtigt tøj og fodtøj end de norske og svenske, viser undersøgelse af skandinavernes holdninger.
33 pct. af de danske forbrugere i Simon-Kucher & Partners' undersøgelse svarer, at de er villige til at betale ekstra for bæredygtigt tøj og sko. | Foto: Finn Frandsen
33 pct. af de danske forbrugere i Simon-Kucher & Partners' undersøgelse svarer, at de er villige til at betale ekstra for bæredygtigt tøj og sko. | Foto: Finn Frandsen

Danskerne er i gennemsnit villige til at betale mere for bæredygtigt produceret tøj og fodtøj end forbrugerne i Norge og Sverige, viser en undersøgelse foretaget sidste år af konsulenthuset Simon-Kucher & Partners, hvis resultater netop er publiceret.

Imens en tredjedel af danskerne tilkendegiver, at de er villige til at betale mere for bæredygtig beklædning og sko, er de i snit parate til at give 35 pct. mere for tøjet. I Norge og Sverige er forbrugerne klar til at betale 29 pct. og 26 pct. ekstra for det bæredygtigt producerede tøj.

”Undersøgelsen viser, at der side om side med tilbudsjægerne er et meget stort segment af klimabevidste forbrugere. Og de klimabevidste er klar til at betale mere for grønne alternativer, meget mere endda,” siger Nicolai Broby Eckert, der er managing partner for Norden i konsulenthuset.

”Det bør man notere sig i modebranchen og detailhandlen.”

For danskerne er den vigtigste faktor, når der skal shoppes nyt tøj, dog stadig, at det er ”trendy og populært”, efterfulgt af en ”attraktiv pris”, produktets ”generelle kvalitet”, at det er ”nemt at bruge og har den ønskede funktionalitet”. Først herefter rangerer parameteret bæredygtighed og siden etisk produktion.

Unge klar til at betale mest

Undersøgelsen tyder også på, at de danske detailhandlere især kan få noget ud af at tilbyde bæredygtigt produceret tøj og fodtøj til de unge forbrugere. I hvert fald svarer de danske unge mellem 18 og 29 år i undersøgelsen i gennemsnit, at de er klar til at betale helt op til 71 pct. mere for bæredygtige alternativer.

”Vi kan se, at de unge forbrugere går foran, og dermed kan vi forvente, at efterspørgslen efter bæredygtige produkter vil stige yderligere. Derfor vil bæredygtighed efterhånden blive et fundamentalt krav, og forbrugerne vil tage den grønne dimension for givet,” siger Nicolai Broby Eckert.

”Det betyder, at virksomheder, der har sit udspring i en klimabevidst tankegang, har en unik chance. Og i de øvrige dele af det danske erhvervsliv bliver man nødt til at investere, være innovativ og ændre forretningsmodeller for at sikre rentabilitet og levedygtighed på den lange bane.”

Konsulenthusets undersøgelse forudser også, at genbrug og opgradering af produkter i modeindustrien vil stige med 23 pct. i løbet af de næste fem år, mens købet af nye produkter vil falde med 4,5 pct.

Modefirmaer går foran i cirkulær omstilling – men lønsomheden har lange udsigter

Detailkæmper glæder sig over grønne produktkrav – men ser også faldgruber

Bestseller på kompleks klimarejse: ”Svært” at sige hvornår samlet aftryk kan mindskes

Bestsellers vækst presser de grønne ambitioner

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også