En del af Watch Medier

DetailWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
17.06.2022kl. 16.30

Ugen på DetailWatch: Prisstigninger skubber til indkøbsvaner, ny planlov og liveshopping trækker

Næsten hver femte handler i andre supermarkeder i dag på grund af prisstigninger, detailkæder ånder lettet op efter ny politisk aftale og liveshopping trækker investorer til. Her får du ugens nyhedsresumé fra detailbranchen.
Foto: Jan Bjarke Mindegaard / Watch Medier
af LOUISE RESEKE

For første gang i to år blev der igen minglet og mundhugget på solskinsøen, hvor Allinge på ny lagde Linkedin-venlig baggrund til selfies fra Folkemødet.

Inden afgangen til Bornholm blev der på Christiansborg handlet en ny aftale af om planloven, der bl.a. lagde regeringens forslag om et stop for anlæggelsen af nye store butiksområder uden for bymidterne i graven. Det var flere organisationer ikke tilfredse med - det var mange af de store detailkæder til gengæld, som DetailWatch beskrev.

Det og meget andet dækkede vi på DetailWatch i ugen, og var du for optaget af Folkemødet eller af forretningen til at læse med, så bliv opdateret her.

”Hvis forslaget blev gennemført, ville det gå ud over vores ekspansionsplaner”

Foto: Biltema PR
Foto: Biltema PR

Mens flere organisationer ærgrer sig, erklærer bl.a. topchef i detailkæden Biltema sig godt tilfreds med den nye politiske aftale om planloven. Den kommer nemlig ikke til at sætte en stopper for nye box-butiksområder, som regeringen ellers havde ønsket. Mere her:

Store butikskæder ånder lettet op over ny planlov

Organisationer ærgrer sig over ny aftale om planlov – frygter for bymidternes fremtid

Regeringen lander ny planlov med de blå partier – men uden centralt ønske

”Det er da en betydelig ændring”

Foto: Laura Bisgaard Krogh/ERH
Foto: Laura Bisgaard Krogh/ERH

Supermarkederne skal kæmpe endnu mere for kundernes loyalitet i øjeblikket. Stigende priser på dagligvarer får nemlig flere til at vælge andre supermarkeder og intensivere tilbudsjagten, viser spørgeundersøgelse, som DetailWatch har fået foretaget. Det kan du læse mere om her.

Knap hver femte handler nu mere i andre supermarkeder på grund af prisstigninger

Stigende benzinpriser påvirker danskernes indkøbsvaner

Dagligvareanalytikere: Fødevarepriser vil stige hastigt denne sommer

”Man åbner en direkte kanal til kunderne”

Marc Eley (t.v.), Tim Frank Andersen (i midten) og Brian Frisch (t.h.) står bag Liveshopper, der i første omgang skulle være en liveshopping platform til Aarstiderne. Nu er de tre gået fuldtid i projektet.
Marc Eley (t.v.), Tim Frank Andersen (i midten) og Brian Frisch (t.h.) står bag Liveshopper, der i første omgang skulle være en liveshopping platform til Aarstiderne. Nu er de tre gået fuldtid i projektet.

Liveshopping er ikke kun tv-shoppen i nye klæder, men en mulighed for detailforretninger for at optimere udnyttelsen af brugerdata og skabe en direkte relation med kunderne. Liveshopping er blevet et buzzword, men også god business, efter gennembruddet under corona. Det kan du læse mere om i temaet her.

Detailbranchen investerer stort i liveshopping som nyt salgsvindue

”For mig personligt var det et stort skifte”

Foto: Wolt Market/PR
Foto: Wolt Market/PR

Igennem en lang årrække var Mikkel Freiesleben regionsdirektør i Aldi - men det seneste år har han stået i spidsen for ’startuppen’ Wolt Market. Siden november sidste år har Wolt Market åbnet otte lagerbutikker rundt i Danmark, hvorfra selskabet vil opbygge en position som online supermarked.

Discountmand skal gøre Wolt Market til et profitabelt online supermarked

”Annoncepriser er en udfordring”

Foto: PR/Lakrids by Bülow
Foto: PR/Lakrids by Bülow

Det er ikke kun i supermarkedet, at priserne stiger. For webshops er prisudviklingen på onlineannoncering stukket af i en grad, der presser lønsomheden i annonceringen og får flere til at ændre kurs, fortalte flere til DetailWatch. Mere her:

Kampen om kunderne på nettet spidser til: ”Annoncepriser er en udfordring”

Andre nyheder fra DetailWatch i ugens løb:

Søstrene Grene-topchef: ”Den fysiske butik er kommet stærkt igen efter coronakrisen”

Søstre lander igen millionoverskud i tøjfirma efter dyk i 2020

Frederik Bagger satser mere online trods røde tal – men holder fokus på Norden

Roccamores overskud skrumper

Klimarådet: Store virksomheder bør opgøre udledninger i årsregnskab

Pisk og gulerod skal hjælpe Coops små leverandører til at nedbringe klimaaftryk

Jysk-familiens møbelselskab overtager polsk fabrik med 2.000 ansatte

Jysk vil udvide med tre nye butikker i Ukraine til sommer

Norsk sportsbranche er ramt af salgssvigt: ”Markedet er svagt”

Bestseller underskriver kontrakt på 2 mia. til nyt logistikcenter i Holland


Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Marie Ravn / Ritzau Scanpix
Nyheder

Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider

Den danske designvirksomhed Georg Jensen A/S løftede omsætningen globalt med 6 pct. i fjor – trods salgsdyk i årets sidste kvartal. 
  • Året der gik i detailbranchen: Her er de største historier fra 2022
  • Dansk designfirma med mere end 250 års historie når rekordresultat

For abonnenter

Foto: Pr / Dagrofa
Dagligvarer

Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet

Foto: Jonas Olufson / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse

For abonnenter

Photo: Andrew Kelly
Sport og Fritid

Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Photo: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

For abonnenter

Foto: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde

For abonnenter

Læs også

Butikskæden Normal sælger fra et stort sortiment af varer som eksempelvis shampoo og creme til eksempelvis barberblade, slik og mobilopladere. | Foto: Charlotte de la Fuente/JPA
DetailWatch

Normals udenlandske butikker overhaler for første gang de danske

En markant vækst i Normals udenlandske butikker er hovedårsagen til butikskædens store vækst i 2021/22-regnskabet, hvor omsætningen steg med 50 pct. til 4,45 mia. kr.

For abonnenter

Pure Kids hovedbrand er Racoon Outdoor, der bl.a. designer og producerer flyverdragter til børn. | Foto: PR/Pure Kids
DetailWatch

Børnetøjsfirma opsiger alle ansatte efter opbremsning i tysk vækst

År med underskud og en svagere udvikling end ventet på det tyske marked får firmaet Pure Kids til at skære ”ind til benet” og søge partnerskaber for at videreføre forretningen. Direktør afviser konkurs.

For abonnenter

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Photo: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

Det hele begyndte med en interiørbutik i Ebeltoft på Djursland. Siden har iværksætterparret gjort populære kasser i plastic og designbrandet Bongusta til en fælles levevej. Seneste skud på stammen er brandet Made Crate.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet – 29. jan.
  • Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder – 29. jan.
  • Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde – 29. jan.
  • Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider – 27. jan.
  • Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse – 27. jan.
  • Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid – 27. jan.
  • Medvinden er vendt for den danske skoindustri – 27. jan.
  • Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser – 27. jan.
  • Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav – 27. jan.
  • Hanstholm Køkken havde fremgang op til lukning: ”Afmatning” rammer – 27. jan.
  • Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem – 27. jan.
  • Modefirmaer får opkøbstilbud på stribe – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Shoppingcenter ved Aarhus solgt med heftig rabat – 27. jan.
  • Asos hyrer profil ind til at rydde op i finanserne – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Scrum Master with a practical approach

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Head of Business Development

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge