Ugen på DetailWatch: Prisstigninger skubber til indkøbsvaner, ny planlov og liveshopping trækker

Næsten hver femte handler i andre supermarkeder i dag på grund af prisstigninger, detailkæder ånder lettet op efter ny politisk aftale og liveshopping trækker investorer til. Her får du ugens nyhedsresumé fra detailbranchen.
Foto: Jan Bjarke Mindegaard / Watch Medier
Foto: Jan Bjarke Mindegaard / Watch Medier

For første gang i to år blev der igen minglet og mundhugget på solskinsøen, hvor Allinge på ny lagde Linkedin-venlig baggrund til selfies fra Folkemødet.

Inden afgangen til Bornholm blev der på Christiansborg handlet en ny aftale af om planloven, der bl.a. lagde regeringens forslag om et stop for anlæggelsen af nye store butiksområder uden for bymidterne i graven. Det var flere organisationer ikke tilfredse med - det var mange af de store detailkæder til gengæld, som DetailWatch beskrev.

Det og meget andet dækkede vi på DetailWatch i ugen, og var du for optaget af Folkemødet eller af forretningen til at læse med, så bliv opdateret her.

”Hvis forslaget blev gennemført, ville det gå ud over vores ekspansionsplaner”

Foto: Biltema PR
Foto: Biltema PR

Mens flere organisationer ærgrer sig, erklærer bl.a. topchef i detailkæden Biltema sig godt tilfreds med den nye politiske aftale om planloven. Den kommer nemlig ikke til at sætte en stopper for nye box-butiksområder, som regeringen ellers havde ønsket. Mere her:

Store butikskæder ånder lettet op over ny planlov

Organisationer ærgrer sig over ny aftale om planlov – frygter for bymidternes fremtid

Regeringen lander ny planlov med de blå partier – men uden centralt ønske

”Det er da en betydelig ændring”

Foto: Laura Bisgaard Krogh/ERH
Foto: Laura Bisgaard Krogh/ERH

Supermarkederne skal kæmpe endnu mere for kundernes loyalitet i øjeblikket. Stigende priser på dagligvarer får nemlig flere til at vælge andre supermarkeder og intensivere tilbudsjagten, viser spørgeundersøgelse, som DetailWatch har fået foretaget. Det kan du læse mere om her.

Knap hver femte handler nu mere i andre supermarkeder på grund af prisstigninger

Stigende benzinpriser påvirker danskernes indkøbsvaner

Dagligvareanalytikere: Fødevarepriser vil stige hastigt denne sommer

”Man åbner en direkte kanal til kunderne”

Marc Eley (t.v.), Tim Frank Andersen (i midten) og Brian Frisch (t.h.) står bag Liveshopper, der i første omgang skulle være en liveshopping platform til Aarstiderne. Nu er de tre gået fuldtid i projektet.
Marc Eley (t.v.), Tim Frank Andersen (i midten) og Brian Frisch (t.h.) står bag Liveshopper, der i første omgang skulle være en liveshopping platform til Aarstiderne. Nu er de tre gået fuldtid i projektet.

Liveshopping er ikke kun tv-shoppen i nye klæder, men en mulighed for detailforretninger for at optimere udnyttelsen af brugerdata og skabe en direkte relation med kunderne. Liveshopping er blevet et buzzword, men også god business, efter gennembruddet under corona. Det kan du læse mere om i temaet her.

Detailbranchen investerer stort i liveshopping som nyt salgsvindue

”For mig personligt var det et stort skifte”

Foto: Wolt Market/PR
Foto: Wolt Market/PR

Igennem en lang årrække var Mikkel Freiesleben regionsdirektør i Aldi - men det seneste år har han stået i spidsen for ’startuppen’ Wolt Market. Siden november sidste år har Wolt Market åbnet otte lagerbutikker rundt i Danmark, hvorfra selskabet vil opbygge en position som online supermarked.

Discountmand skal gøre Wolt Market til et profitabelt online supermarked

”Annoncepriser er en udfordring”

Foto: PR/Lakrids by Bülow
Foto: PR/Lakrids by Bülow

Det er ikke kun i supermarkedet, at priserne stiger. For webshops er prisudviklingen på onlineannoncering stukket af i en grad, der presser lønsomheden i annonceringen og får flere til at ændre kurs, fortalte flere til DetailWatch. Mere her:

Kampen om kunderne på nettet spidser til: ”Annoncepriser er en udfordring”

Andre nyheder fra DetailWatch i ugens løb:

Søstrene Grene-topchef: ”Den fysiske butik er kommet stærkt igen efter coronakrisen”

Søstre lander igen millionoverskud i tøjfirma efter dyk i 2020

Frederik Bagger satser mere online trods røde tal – men holder fokus på Norden

Roccamores overskud skrumper

Klimarådet: Store virksomheder bør opgøre udledninger i årsregnskab

Pisk og gulerod skal hjælpe Coops små leverandører til at nedbringe klimaaftryk

Jysk-familiens møbelselskab overtager polsk fabrik med 2.000 ansatte

Jysk vil udvide med tre nye butikker i Ukraine til sommer

Norsk sportsbranche er ramt af salgssvigt: ”Markedet er svagt”

Bestseller underskriver kontrakt på 2 mia. til nyt logistikcenter i Holland


Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også