En del af Watch Medier

DetailWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
16.06.2022kl. 07.56

Stigende benzinpriser påvirker danskernes indkøbsvaner

Mere end hver fjerde siger i en spørgeundersøgelse, DetailWatch har fået foretaget, at de stigende priser på benzin har ændret deres indkøbsvaner, så bilen nu bruges mindre til indkøb.
Benzinprisen for en liter blyfri 95 var søndag 12. juni 17,99 kr. hos Cirkle K i Randers. | Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
af MARIA BROE TRUSTRUP HANSEN

Benzinpriserne kravler højere og højere op i øjeblikket, og de stigende priser på benzin påvirker også, hvordan danskerne handler ind.

Det viser en ny spørgeundersøgelse, som Wilke har foretaget for DetailWatch.

Her svarer 28 pct. af respondenterne ’ja’ til, at de stigende benzinpriser har ændret deres indkøbsvaner. Heraf svarer flest, 56 pct., at de har ændret på vanerne, så de nu bruger bilen mindre til indkøb for at spare på benzin.

Dernæst svarer 38 pct. af respondenterne, at de handler større ind – og handler færre gange for at spare på benzin – mens 35 pct. svarer, at de handler ind tættere på for at spare på benzinen.

Ifølge Ida Moesby, der er forbrugerøkonom hos Nordea, er det en naturlig reaktion, at forbrugerne tænker i det samlede regnestykke, når de handler ind.

”Det giver god mening, at man også tænker over, at det ikke nødvendigvis kan betale sig at starte bilen op og køre langt for at spare nogle penge nede i supermarkedet, fordi besparelserne sådan set kan være ædt op af benzinpriserne,” siger hun.

Har ikke fyldt før

Spørger man Flemming Birch, der er partner i konsulenthuset Birch & Birch, som arbejder med rådgivning til detailbranchen, er det en ny udvikling – benzinpriserne har ikke tidligere haft en særlig stor betydning, når det gjaldt indkøb i supermarkederne, forklarer han.

”Benzin indgår i dag i vores husholdningsregnskab på en anden måde, end det har gjort tidligere. Før har vi bare startet bilen og kørt ud og handlet ind efter det gode tilbud. Så kunne det godt være, at vi brugte 40 kr. i benzin på det, men det har vi ikke tænkt over. Nu tænker vi over det,” siger han og fortsætter:

”Så de stigende benzinpriser betyder helt sikkert noget – særligt i forhold til de indkøb, der er lidt langt fra hjemmet.”

BAG OM UNDERSØGELSEN

Denne artikel bygger på en undersøgelse fra Wilke, der er foretaget for DetailWatch i perioden 1. juni til 6. juni 2022.

Undersøgelsen bygger på svar fra 1.112 repræsentativt udvalgte respondenter. Alle deltagere har været over 18 år.

Ifølge en undersøgelse, som Dagrofa for nylig har fået foretaget, er der – måske ikke så overraskende – stor forskel på, hvor langt der er til nærmeste dagligvarebutik afhængig af, hvor i landet man bor.

Gennemsnittet trækkes op af jyske kommuner, hvor der er længere afstand og altså mere behov for fx bilen, mens der er kortest afstand i hovedstadsregionen.

Justerer indkøbsvaner

At der bliver tænkt mere i regnestykket benzin plus indkøb er måske ikke så mærkeligt.

I de seneste måneder har fødevarepriserne sammen med energipriserne ligget i toppen blandt kategorierne, der har øget leveomkostninger generelt for danskerne.

Ifølge de seneste tal fra Danmarks Statistik er prisen på fødevarer steget 10 pct. siden maj sidste år, mens omkostningerne til energi og varme er vokset 9,1 pct., og for transport lyder stigningen på 13 pct.

De højere fødevarepriser har i sig selv også fået forbrugerne til at lægge indkøbsruten om, som DetailWatch beskrev onsdag.

Ifølge undersøgelsen fra Wilke har de stigende priser på fødevarer og dagligvarer blandt andet fået knap hver femte dansker til at skifte supermarked og mere end hver anden til at gå mere efter tilbudsvarer.

Knap hver femte handler nu i andre supermarkeder på grund af prisstigninger

Prisbekymringer slår rod: Fire ud af fem forventer stigninger frem til nytår

Relaterede artikler:

  • 18 pct. af danskerne handler nu i andre supermarkeder, end de plejer, på grund af de stigende priser på fødevarer og dagligvarer, viser undersøgelse fra Wilke. | Foto: Laura Bisgaard Krogh/ERH

    Knap hver femte handler nu mere i andre supermarkeder på grund af prisstigninger

    For abonnenter

  • (ARKIV / ILLUSTRATION) | Foto: Annika Byrde

    Prisbekymringer slår rod: Fire ud af fem forventer stigninger frem til nytår

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Marie Ravn / Ritzau Scanpix
Nyheder

Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider

Den danske designvirksomhed Georg Jensen A/S løftede omsætningen globalt med 6 pct. i fjor – trods salgsdyk i årets sidste kvartal. 
  • Året der gik i detailbranchen: Her er de største historier fra 2022
  • Dansk designfirma med mere end 250 års historie når rekordresultat

For abonnenter

Photo: Pr / Dagrofa
Dagligvarer

Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet

Foto: Jonas Olufson / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse

For abonnenter

Foto: Andrew Kelly
Sport og Fritid

Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder

Foto: CHRISTIAN HARTMANN/REUTERS / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde

For abonnenter

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

For abonnenter

Læs også

Ni måneder efter Frasers Groups opkøb af Sportmaster Danmark gør milliardkoncernen klar til den fremtidige strategi på det europæiske fastland. En plan, der bl.a. byder på butikker over 1.000 kvm. og en markant prisreduktion. | Foto: Peter Hove Olesen
DetailWatch

Sportmasters nye strategi kan rokke markedet på mindst tre parametre

Med en stor og velsmurt indkøbsmaskine, et nyt butikskoncept, der ifølge direktør er ”revolutionerende”, og lavere prispunkter kan Sportmasters nye strategi og ejer flytte på flere brikker på dansk grund.

For abonnenter

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

Det hele begyndte med en interiørbutik i Ebeltoft på Djursland. Siden har iværksætterparret gjort populære kasser i plastic og designbrandet Bongusta til en fælles levevej. Seneste skud på stammen er brandet Made Crate.

For abonnenter

Arkivfoto. | Foto: Anthon Unger
Nyheder

Måling: Forbrugerne vil betale ekstra for bæredygtige produkter

I en ny måling svarer knap halvdelen af danskerne, at de gerne vil betale mere, hvis et produkt er bæredygtigt – men det stemmer ikke nødvendigvis overens med virkeligheden, siger forsker til Børsen. 

Seneste nyt

  • Dagligvarekæde vil åbne flere takeaway-steder i landet – 13.24
  • Lego-konkurrent fyrer mere end hver sjette medarbejder – 12.37
  • Fransk luksuskæmpe præsterer bedste omsætning nogensinde – 09.12
  • Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider – 27. jan.
  • Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse – 27. jan.
  • Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid – 27. jan.
  • Medvinden er vendt for den danske skoindustri – 27. jan.
  • Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser – 27. jan.
  • Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav – 27. jan.
  • Hanstholm Køkken havde fremgang op til lukning: ”Afmatning” rammer – 27. jan.
  • Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem – 27. jan.
  • Modefirmaer får opkøbstilbud på stribe – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Shoppingcenter ved Aarhus solgt med heftig rabat – 27. jan.
  • Asos hyrer profil ind til at rydde op i finanserne – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge