B&O's millionlån kommer nu med klimarente

Renten på en kreditfacilitet på 150 mio. kr., der indtil videre løber over to år, kommer for Bang & Olufsen til at afhænge af fremskridt på en række bæredygtighedsmål, der skal vurderes hvert år.
Nikolaj Wendelboe, finansdirektør i B&O. | Foto: B&O
Nikolaj Wendelboe, finansdirektør i B&O. | Foto: B&O

Den danske hifi-virksomhed Bang & Olufsens løbende kreditfacilitet bliver for første gang koblet til forretningens bæredygtige fremskridt. Det skal en aftale med banken Nordea, der løber over to år med mulighed for et års forlængelse sørge for.

Kort fortalt kommer renten på B&O’s kreditfacilitet til at afhænge af virksomhedens fremskridt på tre konkrete bæredygtighedsmål, der bliver vurderet på årlig basis.

Antallet af Cradle-to-Cradle-certificerede produkter i B&O's sortiment skal stige, lyder et af tre bæredygtighedsmål. | Foto: B&O
Antallet af Cradle-to-Cradle-certificerede produkter i B&O's sortiment skal stige, lyder et af tre bæredygtighedsmål. | Foto: B&O

Det ene af ud af tre mål går ud på at øge antallet af langtidsholdbare, Cradle-to-Cradle-certificerede produkter i sortimentet. I det andet går B&O efter at omstille sin drift og produktion til vedvarende energikilder, og i det tredje vil virksomheden reducere sin CO2-udledning i værdikæden og materialespild i driften.

”Vores målsætning om at øge antallet af Cradle-to-Cradle certificerede produkter afspejler vores fokus på holdbarhed, og vores ambition om at fremme forandring i forbrugerelektronikindustrien, der ellers er kendetegnet af faldende levetid på produkter,” siger Nikolaj Wendelboe, finansdirektør i B&O.

“Jeg er glad for, at vi har tegnet vores første kreditfacilitet, der er koblet til vores bæredygtighedsmål. Det viser, at vi forpligter os til at drive en mere bæredygtig virksomhed og skabe langtidsholdbare produkter, der kan begejstre vores kunder i generationer.”

B&O har i 2022 tilsluttet sig det internationale Science Based Targets Initiative, men afventer stadig godkendelse, og lancerer i næste måned en ny bæredygtighedsstrategi.

B&O nedjusterer forventninger – er ramt af kinesiske nedlukninger

Bang & Olufsens digitale salg stiger – Amazon, JD og Tmall er trækheste

Efter gyldne coronaår: Salget i elektronikbranchen er faldende

B&O-topchef er bekymret over hårde coronanedlukninger i Kina

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også