B&O-topchef er bekymret over hårde coronanedlukninger i Kina

Flere millionbyer i Kina er lukket helt ned for at forhindre smittespredning med coronavirus. Adm. direktør i B&O er bekymret, hvis nedlukningerne fortsætter.
Kina er Bang & Olufsens næststørste marked målt på omsætning. | Foto: Ritzau Scanpix/Henning Bagger
Kina er Bang & Olufsens næststørste marked målt på omsætning. | Foto: Ritzau Scanpix/Henning Bagger

I Kina har flere millionbyer i snart en måned været ramt af særdeles strenge ledlukninger for at forhindre smitte med coronavirus, og det udfordrer danske virksomheder i landet, skriver Børsen.

I øjeblikket er det særligt millionbyen Shanghai, der er underlagt strenge restriktioner. Her skal byens godt 24 mio. indbyggere forblive inde døre. Alle butikker er lukkede, og onlinesalg er heller ikke tilladt.

En af de danske virksomheder, der er påvirket af de igangværende nedlukninger, er Bang & Olufsen, hvor Kina er selskabets næststørste marked målt på omsætning.

”Det har varet ved en måned, og det er altså ikke små regioner, vi taler om. Det er midlertidige lockdowns indtil videre, så det er for tidligt at sige, hvad det kommer til at betyde for os, men hvis de lukker ned i længere perioder, så bliver det svært,” forklarer Kristian Teär, der er adm. direktør i B&O, til Børsen.

I sidste uge fremlagde B&O regnskabet for tredje kvartal af sit forskudte regnskabsår 2021/22. I den forbindelse fortalte økonomidirektør i Bang & Olufsen, Nicolai Wendelboe, om selskabets aktiviteter i Kina.

I Kina er B&O’s vækstrater og -potentialer udelukkende forankret i markedspladserne Tmall, der er en del af Alibaba Group og JD.com, som er ejet af den kinesiske erhvervsmand Liu Qiangdong, populært kaldet Kinas Jeff Bezos, og Wallmart.

”Vi har ikke egen platform i Kina, det kører vi gennem JD.com og Tmall, fordi de er meget indarbejdede i forbrugermønstret. Vi kigger også ind i andre digitale kanaler i Kina som TikTok og Whatsapp, som begynder at fylde mere i de kinesiske forbrugeres bevidsthed,” sagde Nikolai Wendelboe fredag til DetailWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også