B&O nedjusterer forventninger – er ramt af kinesiske nedlukninger

De omfattende nedlukninger i Kina påvirker salg og forsyningssikkerhed i Bang & Olufsen, der nu venter et lavere årsresultat.
Kina er Bang & Olufsens næststørste marked målt på omsætning. | Foto: Ritzau Scanpix/Henning Bagger
Kina er Bang & Olufsens næststørste marked målt på omsætning. | Foto: Ritzau Scanpix/Henning Bagger
AF MARKETWIRE

Med mindre end en måned tilbage af regnskabsåret har Bang & Olufsen, B&O, tirsdag aften nedjusteret sine forventninger til 2021/22, da lyd- og billedkoncernen er påvirket negativt af de forsatte ”nedlukninger i Kina”.

Det fremgår af en meddelelse til fondsbørsen.

B&O regner nu med en omsætning i intervallet 2,85-2,95 mia. kr. mod førhen 2,90-3,10 mia. kr., mens overskudsgraden, EBIT før særlige poster, ses ende mellem negative 2 pct. og positive 2 pct. sammenlignet med tidligere i ”den lave ende” af plus 2-4 pct.

”Det står nu klart, at de fortsatte og i stigende grad omfangsrige nedlukninger i Kina vil påvirke vores performance i dette finansår i en sådan grad, at vi må justere vores forventninger til 2021/22. Nedlukninger har været mere omfangsrige, end vi forventede, og det påvirker ikke alene salget i Kina, men også den globale tilgængelighed af vores produkter,” udtaler Kristian Tear, administrerende direktør i B&O, i meddelelsen.

Topchef Tear fremhæver, at koncernen har ”absorberet” omkostninger i regnskabsåret på mere end 200 mio. kr. relateret til komponentmangel og udfordringer med forsyningskæderne.

Fald i kunders betalingsevne

Desuden sænkes forventningen til den frie pengestrøm til et negativt interval mellem 140 og 180 mio. kr., hvor der her senest var spået en fri pengestrøm i ”den lave ende” af 0-100 mio. kr. Pengestrømmene er udover de kinesiske udfordringer også påvirket af en ringere betalingsevne hos kunderne eller af et niveau med ”højere forfaldne tilgodehavender”, som B&O kalder det.

B&O, der har hovedsæde i Struer, oplyser også, at det venter en omsætningsfremgang på markederne i Americas i sit fjerde kvartal med en ”solid sell-out rate” i marts og april. I EMEA ses salget derimod falde i perioden, hvilket ifølge B&O skyldes høje sammenligningstal i forhold til et år tidligere.

”Like-for-like sell-out fortsatte med at stige i marts og april, dog indikerer retailpartnere i Europa lavere trafik i butikkerne,” hedder det.

Det er godt en måned siden - i starten af april - at B&O i forbindelse med sit regnskab for tredje kvartal fastholdt sine forventninger til salget, men præciserede prognosen for indtjeningsgraden og pengestrømmene til ”den lave ende”.

I forrige regnskabsår steg omsætningen 31 pct. til 2,63 mia. kr., mens overskudsgraden var på 1,4 pct., og de frie pengestrømme blev på 119 mio. kr.

B&O-topchef er bekymret over hårde coronanedlukninger i Kina

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også