Efter gyldne coronaår: Salget i elektronikbranchen er faldende

Salget af forbrugerelektronik er på vej ned, efter de gyldne coronaår skabte øget efterspørgsel af tv og computere.
Foto: Valdemar Ren/Ritzau Scanpix
Foto: Valdemar Ren/Ritzau Scanpix

Efter et øget salg under coronapandemien, hvor restriktioner og nedlukninger fik danskerne til at købe nye tv og opgradere hjemmekontoret, er det nu på vej den modsatte veje for forbrugerelektronikken, skriver Avisen Danmark.

Salget af forbrugerelektronik i Danmark steg med hele 29 pct. i 2020, og selvom 2021 også blev et godt år for branchen, hvor nedlukningerne fortsatte, er der sket en ændring.

De sidste tre måneder af 2021 faldt salget af forbrugerelektronik nemlig med 23 pct., mens salget ifølge de nyeste data fortsætter faldet i 2022.

”Vi så det allerede i slutningen af 2021, men det, der sker i 2022, er, at vi ser en afmatning af elektroniksalget. Det er både på enheder og værdi - altså vi køber færre og billigere varer - men det kommer også på bagkant af en rigtig høj tilvækst under coronaårene,” siger Philip Læborg, der er analytiske ekspert på elektronikmarkedet i Norden for analysehuset GFK, til Avisen Danmark.

B&O-topchef er bekymret over hårde coronanedlukninger i Kina

Hælervarer sælges over nettet – nu skal borgerne kunne tjekke om en vare er stjålet

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også