Salget af dagligvarer på nettet er presset: "Hele markedet er skredet"

På trods af Coop og Salling Groups lukning af deres net-supermarkeder, er det for tidligt at afskrive dem på online markedet, mener flere. Men væksten skal tilbage.
Foto: Carsten Bundgaard
Foto: Carsten Bundgaard

Der er på kort tid blevet færre steder at gå hen, hvis man vil købe dagligvarer på nettet. 

Først i januar meddelte Salling Group, at satsningen på Føtex Hjemmelevering lukker, og at omkring 500 stillinger bliver nedlagt i den forbindelse, og i denne uge er Coop fulgt trop og har trukket stikket på deres prestigeprojekt Coop.dk Mad. 

Investeringerne er blevet for tunge, og markedet er svundet.

”Hele markedet er skredet,” siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv, der vurderer, at indkøb af madvarer på nettet er faldet omkring 30 pct. fra højdepunktet under corona, hvor flere handlede på nettet og hvor nedlukningerne i 2020 og 2021 generelt gav medvind til supermarkederne.

Det seneste års inflation og prisstigninger har presset markedet yderligere.

”Kunderne er gået fra også at købe de lidt dyrere varer, til at det hele nu ligger i discountkassen. Hvor selskaber før har kunnet tjene lidt på gyngerne og karrusellerne, så sætter de til begge steder nu. Når der samtidig er øgede omkostninger til blandt andet transport, så vælter læsset,” siger Niels Ralund, der mener, lukningen af Føtex Hjemmelevering og Coop.dk Mad først og fremmest vil give hovedkonkurrenten Nemlig.com spillerum.

”Nemlig.com er nu alene på markedet og vil nok være det et par år og få lidt mere gang i butikken. Men der skulle gerne komme flere aktører til, der kan være med til at trække markedet op. Det er aldrig sundt eller sjovt, at der kun er én på et marked.” 

Salling Group tror ikke på vækst

Selvom Salling Group har droppet deres satsning på Føtex Hjemmelevering, fortsætter koncernen med onlinesalg via Bilka. Planen er, at kunder i hele landet skal kunne bestille varer online, og at de vil blive leveret hjem til kunderne fra Bilkas varehuse i Aalborg, Aarhus, København, Odense og Trekantområdet.

I dag har Bilka en model, hvor kunderne kan bestille online, men selv skal hente varerne i et varehus. Det nye setup med hjemmelevering bliver rullet først senere på året, men ifølge kommunikationsdirektør Henrik Vinther Olesen får Coops lukning ikke betydning for planerne eller Salling Groups syn på markedet.

”Det er et marked, som man måske før troede voksede – det gør det ikke nu. Og det tror vi heller ikke på, at det gør. Derfor har vi valgt at lægge vores model om. Og Coops beslutning ændrer sådan set ikke ved det.”

Vil I forsøge at hente nogle af de kunder, der tidligere handlede online hos Coop?

”Det er klart, at når vi åbner Bilka Togo Hjemmelevering, så går vi efter at tage de markedsandele, som vi hele tiden har haft som mål – nemlig det, der svarer til vores andel af detailmarkedet i øvrigt,” siger Henrik Vinther Olesen med henvisning til ambitionen om en andel på omkring 35 pct. 

”Vi troede i begyndelsen, at vi kunne gøre det med den model, vi havde valgt først. Det viste sig, at markedet ikke kunne bære det. Derfor har vi valgt en anden model. Men vi går efter at tage de markedsandele, der matcher det, som vi har på dagligvaremarkedet i øvrigt.” 

Afskriver ikke Coop eller Salling

Selvom både Coop og Salling Group har ændret kurs, tror Dorte Wimmer, der er direktør i Retail Institute Scandinavia, at det er for tidligt helt at afskrive de store dagligvarekæder på markedet.

”Hvis du har de lange briller på, tror jeg, du vil se Coop med en løsning på et eller andet tidspunkt, men jeg tror, at det er integreret langt mere i deres fysiske varehuse, som også er den vej, Salling er gået, da de lukkede Føtex.dk, men i stedet integrerede det i Bilka-varehusene,” siger Dorte Wimmer.

Hun uddyber, at hjemmelevering er en ekstremt dyr maskine at holde i gang, fordi det skal være fleksibelt i forhold til leveringstider. Samtidig hæmmer forbrugernes indkøbsvaner i øjeblikket vækstpotentialet.

”Danskerne har fået travlt igen og er dårligere til at planlægge indkøb, og det gør, at mange af os handler ind med kort aftræk til aftensmad enten i dag eller maksimalt i morgen, og det er en af de største barrierer for, hvorfor online ikke stiger.”

Hos Dansk Erhverv, mener Niels Ralund også, at især Salling Group næppe vil vende ryggen helt til online markedet.

”Når Salling Group har trukket vejret lidt og tilbudt hjemmelevering på en lidt anden klinge, så kunne jeg godt forestille mig, at de måske rykker fuldt og helt ind i det igen om et par år eller tre, når markedet har konsolideret sig, og vi ved, hvor hele detailmarkedet er på vej hen,” siger Niels Ralund og fortsætter: 

”Per Bank (topchef i Salling Group, red.) er ikke en fan af hjemmelevering, og Føtex Hjemmelevering har været dyrt, men de ved godt, at deres kunder også efterspørger hjemmelevering – især de yngre.”

Rema 1000: Det går fremad

Udover Nemlig.com og Salling Group spiller Rema 1000 også en rolle på det danske marked, når det gælder onlinesalg af dagligvarer. Discountkæden har konceptet Vigo, som kører en smule anderledes end konkurrenternes setup. Med Vigo kan kunderne bestille varer online, som bliver leveret fra lokale Rema 1000-butikker af andre Rema 1000-kunder. 

Jonas Schrøder, der er kommunikationschef i Rema 1000, påpeger, at discountkæden i øjeblikket er den eneste spiller – udover Nemlig.com – som er landsdækkende, når det gælder onlinesalg af dagligvarer. 

Rema 1000 tester desuden et køb og hent-koncept i ni udvalgte butikker, og ifølge Jonas Schrøder tager kunderne godt imod tiltaget. 

”Vi kan se, at der er stor interesse for det, men det er også en ting, hvor vi skal se på, hvordan forretningsmodellen skal skrues sammen, så det hænger sammen,” siger han og understreger, at tiltaget er endnu et ben i Rema 1000-forretningen, hvor man tester forskellige omnichannel-koncepter. 

Generelt har Coops beslutning om at droppe onlinesalg af dagligvarer samt Salling Groups ændrede strategi ikke den store indflydelse på, hvordan Rema 1000 vil agere i markedet. 

”Vi kigger på vores egen forretning og prøver at gøre det godt og gøre hver kunde tilfreds. Det er vores fokus. Det er ikke så meget på at skue ud og være gribbe på andres ulykkelige omstændigheder,” siger Jonas Schrøder.

I oktober fortalte kommunikationschefen til Dagligvarehandlen, at Rema 1000 i de seneste tre måneder havde oplevet en tocifret vækst i onlineforretningen. I dag er meldingen, at der fortsat er fremgang.

Mens Rema 1000 fortsætter med at markedsføre sin onlineforretning, er meldingen fra Nemlig.com også, at man fortsat har stor tiltro til markedet trods de store koncerners ændrede strategi. 

”Vores tro på onlinedagligvaremarkedet og Nemlig.com er fuldstændig uændret, og vi er overbeviste om, at hovedparten af danskerne i fremtiden kommer til at handle deres dagligvarer online,” sagde Stefan Plenge til DetailWatch tirsdag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også