Dansk legetøjsfirma fortsatte stærk vækst men venter fald i år

Legetøjsdistributøren Maki, der har kapitalfonden Capidea som største aktionær, er vokset markant gennem coronakrisen. Også i 2021 steg både top- og bundlinjen, fortæller adm. direktør Michael Jensen til Børsen.
Resultatet hos legetøjsgrossisten er mere præcist steget fra knap 53 mio. kr. i 2020 til næsten 66 mio. kr. sidste år, viser regnskabet. Også selskabets bruttofortjeneste er vokset fra 99 mio. kr. til 119 mio. kr. i 2021.
Væksten i salget er fortsat i år, siger Michael Jensen til Børsen, om end den er taget lidt af, og han regner med et fald på bundlinjen i 2022.
“I år kan vi godt mærke, at væksten bøjer af. Vores vækst er på lidt mere end inflationen, så vi regner med en lille vækst målt i kroner og et resultat efter skat på 50-60 mio. kr., fordi marginerne er under pres,” siger Michael Jensen.
Det vil med andre ord betyde et fald på mellem 6-16 mio. kr.
Bestiller i god tid
Legetøjs-direktøren oplever, at der er kommet mere styr på forsyningssituationen, men dette skyldes også, at Maki i dag bestiller varer hjem i dobbelt så god tid - et helt år i forvejen, særligt for legetøj med chip i.
Maki distribuerer legetøj til mere end 5.000 butikker og webshops i hele Norden, med mere end 60 brands som Disney, Gurli Gris, Paw Patrol, Barbie, Hama, Fortnite og DR i sortimentet.
Det globale legetøjsmarked har under coronakrisen oplevet den største vækst i 10 år, skriver Børsen med henvisning til NDP Groups seneste årsrapport.