Debat: EU skal øge kontrollen med globale modeplatforme

EPU-VALG 2024: Platforme som Sheins indtog gør EU’s opgave i at sikre fri og lige konkurrence i modebranchen endnu større, mener Thomas Klausen fra Dansk Mode & Textil i dette debatindlæg.
I næsten 12 år har Thomas Klausen stået i spidsen for Dansk Mode & Textil, der er brancheorganisation for danske mode-, livsstils,. tekstil- og sportsvirksomheder. | Foto: Dm&t/pr
I næsten 12 år har Thomas Klausen stået i spidsen for Dansk Mode & Textil, der er brancheorganisation for danske mode-, livsstils,. tekstil- og sportsvirksomheder. | Foto: Dm&t/pr
Thomas Klausen, adm. direktør i Dansk Mode & Textil

DEBAT | Det kommende Europa-Parlamentsvalg er vigtigt for mode- og tekstilbranchen; det gælder for detail- og e-handlere og de brands, der leverer til dem.

Derfor følger vi i DM&T også det kommende EP-valg og udpegelsen af de nye kommissærer med stor interesse. Vi har gennem den seneste mandatperiode set, at EU i stigende grad har rettet fokus mod mode- og tekstilbranchen, og EU spiller en vigtig rolle i den grønne omstilling af branchen.

Det fokus skal fastholdes i de kommende fem år, men der er også andre områder, hvor vi fra DM&T’s side vurderer, at EU får en stor og vigtig opgave.

Lige nu fylder onlineplatforme fra tredjelande rigtig meget i debatten, både nationalt og på EU-plan. Og det med rette. Shein er blevet en af verdens største modevirksomheder, og Temu har også spillet med de økonomiske muskler for at vinde markedsandele.

De danske forbrugere har omfavnet de kinesiske online-platforme, og både Shein og Temu stormer frem på listerne over danskernes foretrukne webshops. Produkterne er langt billigere end hos konkurrenter i EU, men de billige produkter har en pris.

Flere uafhængige undersøgelser viser indhold af skadelig kemi, der er flere hundrede gange højere end det tilladte i produkter fra ovennævnte platforme, ligesom platformene også er i søgelyset for deres markedsføringspraksis, arbejdsforhold og manglende overholdelse af immaterielle rettigheder.

Mere kontrol

EU kommer til at spille en nøglerolle i at skabe en fri og lige konkurrence, for vi kan ikke være tjent med, at danske og europæiske virksomheder i stigende grad pålægges krav, mens de gigantiske platforme går under radaren.

Det kræver en øget, strammere kontrol og et tættere samspil mellem relevante myndigheder, hvis danske og europæiske virksomheder ikke skal blive underløbet af platforme i tredjelande. Det stiller skærpede krav til EU om håndhævelse og kontrol, men det er bydende nødvendigt, hvis konkurrencen ikke skal skævvrides endnu mere.

Det er helt generelt afgørende, at EU-lovgivning skaber harmonisering på tværs af medlemslandene, så der er lige konkurrencevilkår for alle. Der er desværre ved at tegne sig et fragmenteret billede, hvor national lovgivning og forbud vinder frem.

Det skaber et administrativt og bureaukratisk bøvl, som ingen er tjent med, og nationale initiativer er samtidig langt mindre ambitiøse og effektfulde end EU-lovgivning.

I de kommende fem år får EU derfor en vigtig rolle i at sikre en harmoniseret ambitiøs kurs, der skaber en fælles spilleplade og lige konkurrencevilkår internt i EU, og her håber vi, at de danske parlamentarikere vil gå forrest i at sikre den harmonisering, som gør det lettere for danske virksomheder at navigere på tværs af EU-landene.

Sidst men ikke mindst, er det vigtigt, at vi ikke glemmer SMV’erne og mikrovirksomhederne. Den europæiske mode- og tekstilbranche består af 99,7 pct. SMV’er og mikrovirksomheder, og det skal ambitiøse politikere have for øje, når de pålægger branchen nye krav.

For når de på en og samme tid oplever øget konkurrence fra nye platforme i tredjelande og mødes med stigende krav, er det vigtigt, at de får hjælp til at imødekomme kravene, og at de samtidig ikke pålægges unødige administrative byrder – det skal EU sikre, så vi ikke taber de virksomheder på gulvet midt i omstillingen.

Et debatindlæg er en opinionsartikel. Debatindlægget er udelukkende et udtryk for skribentens egen holdning. Har du lyst til at bidrage til debatten, så kontakt redaktionen på redaktion@detailwatch.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også