Debat: Når vi køber med følelserne, hvorfor sælger vi så fornuften?

Pris er en sællert i discountglade Danmark, men det kan ikke stå alene. Følelser spiller i høj grad ind på købsbeslutningen - bevidst eller ej, skriver bureauet Everland i dette debatindlæg.
"Hvis folk køber ind med hjernen, så ville 7-Eleven ikke eksistere. Så ville iPhone ikke sælge som varmt brød. Så når alle taler om pris, kan du så tale om noget andet, selvom prisen nok er god," spørger Lobber Levin, senior strategic writer hos brand- og designbureauet Everland, i dette debatindlæg. | Foto: Everland/pr
"Hvis folk køber ind med hjernen, så ville 7-Eleven ikke eksistere. Så ville iPhone ikke sælge som varmt brød. Så når alle taler om pris, kan du så tale om noget andet, selvom prisen nok er god," spørger Lobber Levin, senior strategic writer hos brand- og designbureauet Everland, i dette debatindlæg. | Foto: Everland/pr
Af Lobber Levin, Senior Strategic Writer hos Everland

De mest populære brands taler direkte til forbrugernes følelser. Om det er følelsen af at være en atlet (Nike), et magisk sted (Disney), at være kreative (Apple) eller at gå all-in på smag og aktivisme (Ben & Jerry’s), så handler det om at være 120 pct. på én position – og ikke vakle, når hverdagen sætter ind.

Lad os kigge på det rationelt: Forskning viser, at i gennemsnit er 50 pct. af vores købsbeslutninger baseret på følelser, og i nogle kategorier har følelser svimlende 90 pct. indflydelse på, hvad vi ender med at købe.

Harvard Business School-professor Gerald Zaltman har udtalt, at hele 95 pct. af vores købsbeslutninger foregår ubevidst.

Alle taler om pris

“Vi vil være billigst”, lyder et reklameslogan. Ja, pris er vigtigt. Særligt i discount-glade Danmark. Og i krisetider bliver det endnu vigtigere. Men det er også en ensidig sandhed. 

Pris er nemlig en hygiejnefaktor. Ligesom kvalitet og bæredygtighed.

Hvis folk køber ind med hjernen, så ville 7-Eleven ikke eksistere. Så ville Iphone ikke sælge som varmt brød. Så når alle taler om pris, kan du så tale om noget andet, selvom prisen nok er god?

Hvad får jeg som forbruger udover en god handel? Hvordan vil du have mig til at føle, når jeg køber dit produkt? 

Hvor er ambitionerne?

99 pct. af vandfirmaerne markedsfører sig på én måde. De taler om, hvor rent deres vand er, hentet fra gletsjere, underjordiske kilder eller naturlige vandløb.

Amerikanske Liquid Death gør noget helt andet. De taler om at “dræbe din tørst”. Og man må sige, de er gået ”all-in on Death”. Ja, det er provokerende og mærkeligt, men det er også overraskende, anderledes og sjovt.

Dine følelser bliver aktiveret, når du kigger på dåsen, og du er engageret, når du knapper dåsen med vand op.

På vores egne breddegrader er Kims et godt eksempel på nogen, der altid går benhårdt efter følelserne.

Det handler om smagsoplevelser og -overraskelser. Det er “good times” og sulten for sjov, når du træder ind i det knasende og finurlige Kims-univers. Senest fik Kims et rap over fingrene med deres helt vildt succesfulde influencer-kampagne, men hellere det end at blive ignoreret. 

Tag dig sammen

“Men jeg er jo ikke Liquid Death,” tænker du måske. “Apple. Disney. Ben & Jerry’s. Eller Kims for den sags skyld. Så den tilgang passer slet ikke til mit produkt.”

Og ja, du har ret. Det passer ikke til dit produkt, for du er ikke Liquid Death. Eller de andre. Du skal ikke gøre som Liquid Death. Eller de andre. Du skal finde din måde at gøre det på, som passer til netop dit produkt og dit brand.

Dét, du skal tage med dig, er, at disse brands taler til forbrugerens følelser. De forstår tendenserne i kategorien og dynamikken i kulturen, og bruger dem så til at overgå forbrugernes forventninger – med længder.

De har det sjovt med deres produkt, brand og marketing. Og det kan man mærke. De vil noget. Hvad vil du?

Et debatindlæg er en opinionsartikel. Debatindlægget er udelukkende et udtryk for skribentens egen holdning. Har du lyst til at bidrage til debatten, så kontakt redaktionen på redaktion@detailwatch.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også