Flere har genoptaget salget af Ecco-sko trods boykot: "Vi kan kun beklage"

Hensynet til forretningen har vundet og fået flere til at vende på en tallerken. ”Kunden skal have friheden til at træffe egne valg,” lyder det bl.a. fra Boozt.
Skovirksomheden Ecco fra Bredebro har været udsat for massiv kritik og boykot for selskabets beslutning om at fortsætte sine aktiviteter i Rusland. | Foto: Jens Kalaene/ap/ritzau Scanpix
Skovirksomheden Ecco fra Bredebro har været udsat for massiv kritik og boykot for selskabets beslutning om at fortsætte sine aktiviteter i Rusland. | Foto: Jens Kalaene/ap/ritzau Scanpix

Den største danske forhandler af golfudstyr, Golf Experten, har genoptaget salget af Ecco-produkter.

Golf Experten var ellers en af de første forhandlere, der valgte at stoppe samarbejdet med Ecco som følge af Eccos fortsatte butiksdrift i Rusland.

Det skete i april, da selskabet på sin hjemmeside skrev, at Ecco i mange år havde været en vigtig leverandør af golfsko, men at Eccos holdning og den fortsatte butiksdrift i Rusland gjorde, at Golf Experten suspenderede samarbejdet og indstillede al planlagt markedsføring og indkøb.

Nu har Golf Experten dog ændret holdning. Det samme har Boozt, mens andre, store kæder som Skoringen fra begyndelsen har valgt at fortsætte salget af Ecco-sko, og det holder de fast i.

Kim Johansen, der er adm. direktør i Golf Experten, ønsker ikke at stille op til interview om den ændrede kurs, og hvornår det skete, men i den åbne Facebook-gruppe ”Boykot Ecco” begrunder direktøren i februar beslutningen med, at selskabet blot leverer det, som kunderne efterspørger.

”Vores forretning er afhængig af, at vi lever op til vores kunders ønsker. Derfor har vi måttet revurdere situationen, og det er vigtigt for os at have Ecco på hylderne og på webshoppen i 2023,” skriver Kim Johansen blandt andet i et svar til et medlem i gruppen.

Den russiske invasion af Ukraine har i høj grad stillet detailvirksomheder over for nye etiske spørgsmål, der har delt vandene.

I modsætning til Golf Experten har konkurrenten Golf & Fashion fastholdt boykottet af Ecco – ligesom en række andre detailkæder har, som DetailWatch tidligere har beskrevet. Det gælder fx Sport 24, Eventyrsport, Luksusbaby samt stormagasinerne Magasin og Salling.

Direktør Kim Johansen fra Golf Experten skriver videre i sin begrundelse på Facebook, at Golf Experten ”på ingen måde” sympatiserer med Eccos ageren i Rusland, og at selskabet som samarbejdspartner vil gøre sine holdninger tydelige overfor Ecco.

”Vi kan kun beklage, at vi for nuværende ikke kan leve op til sidste års udmelding, men vi er i en konkurrencemæssig situation, hvor vi skal have de mest eftertragtede varer på hylderne. Det er Eccos golfsko fortsat,” skriver Kim Johansen.

Boozt har også genoptaget salg

Golfshoppen er ikke alene om at have vendt på en tallerken. Det gælder også online mode- og livstilsbutikken Boozt, der ligesom Golf Experten i april sidste år var ude at sige, at webshoppen satte samarbejdet med Ecco på pause.

”Under nuværende omstændigheder har vi valgt ikke at bestille nye sko,” sagde Hermann Haraldsson, stifter og adm. direktør i Boozt, dengang til DetailWatch.

Ligesom Kim Johansen fra Golf Experten vil Hermann Haraldsson ikke stille op til interview og forklare, hvad der har ændret sig, siden Boozt har genoptaget samarbejdet med Ecco. I et skriftligt svar lyder det:

”Når kunderne i dag har mulighed for at købe Ecco hos Boozt.com, skyldes det, at vi ønsker, at kunden skal have friheden til at træffe egne valg. Vi ser fortsat høj og uændret efterspørgsel på Eccos produkter,” oplyser Boozt via sin presseafdeling.

Den tyske webshop-konkurrent Zalando har gennem hele Rusland-Ukraine-krigen fastholdt salget af Ecco-produkter. Heller ikke Zalando ønsker at stille op til interview, men skriver i en mail, at samarbejdet er fortsat, fordi Ecco ikke overtræder EU-sanktionerne eller Zalandos etiske standarder.

”På nuværende tidspunkt afslutter vi ikke samarbejder med partnere, så længe de overholder EU-sanktionerne, og så længe vi ikke opdager brud på vores etiske standarder og code of conduct, eksempelvis aktiv støtte til krigen,” skriver talsperson ved Zalando Anne Vibe Hansen blandt andet i mailen.

Landsdækkende skokæder fortsætter også

Skoringen, der også står bag Zjoos og er en af landets største skokæder, har også fortsat salget af Ecco-sko gennem hele krigen i Ukraine, men på skokædens Facebookside løftede Skoringen i marts 2022 en pegefinger, efter flere følgere rettede kritik af det fortsatte Ecco-salg.

”Vores fremtidige indkøb kommer til at afhænge af, hvordan de får løst deres problemstilling i Rusland. Det er Skoringens klare holdning, at Ecco skal finde en vej ud af deres russiske aktiviteter, hvilket vi også har videregivet til ledelsen i Ecco,” skrev Skoringen som svar på kritikken.

Som bekendt har Ecco ikke trukket sig fra sine russiske aktiviteter, men trods den tidligere melding har det ikke fået konsekvenser. Skoringen samarbejder nemlig i dag fortsat med Ecco.

Frank Siim Sørensen, der er adm. direktør i Shoe d-vision, der ejer Skoringen og Zjoos, ønsker heller ikke at stille op til interview. Han skriver i en mail, at ”vi har besluttet ikke at udtale sig om vores leverandører”.

Direktøren er ikke vendt tilbage på yderligere spørgsmål fra DetailWatch.

Også Paw Sko, der har 13 butikker i Danmark, har fortsat Ecco-sko i butikkerne trods adm. direktør Jan Wentzels udmelding i april 2022 om, at Ecco skulle finde en vej ud af Rusland. Jan Wentzel skriver i dag i en mail til DetailWatch, at han ikke har nogen nye kommentarer.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også