H&M lancerer spareplan efter stigende omkostninger i tredje kvartal

Neddrosling af modekoncernens aktiviteter i Rusland har haft en stor effekt på H&M, lyder det fra topchef.
Omsætningen voksede i tredje kvartal 3 pct. til 57.450 mio. svenske kr., mens den i lokale valutaer faldt 4 pct. | Foto: Ints Kalnins/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X02120
Omsætningen voksede i tredje kvartal 3 pct. til 57.450 mio. svenske kr., mens den i lokale valutaer faldt 4 pct. | Foto: Ints Kalnins/Reuters/Ritzau Scanpix/REUTERS / X02120
Marketwire og Ritzau

H&M var i tredje kvartal betydeligt påvirket af stigende omkostninger, en ugunstigt stærk dollar og en afdæmpet købslyst hos forbrugerne.

Samtidig har den svenske tøjproducent indregnet en engangsnedskrivning på sine russiske aktiviteter på 2,1 mia. svenske kr.

Det fremgår af H&M’s regnskab for tredje kvartal, der er offentliggjort torsdag morgen.

”Tredje kvartal var i høj grad påvirket af vores beslutning om at suspendere salget og neddrosle aktiviteterne i Rusland. Det har haft en markant effekt på vores salg og lønsomhed, hvilket forklarer halvdelen af overskudsfaldet sammenlignet med tredje kvartal sidste år,” siger topchef Helena Helmersson i regnskabet.

30 pct. under forventningerne

Justeret for de russiske nedskrivninger er regnskabet dog også skuffende læsning. Det justerede driftsresultat endte i tredje kvartal på 3,01 mia. svenske kr. Det er 30 pct. under analytikernes forventninger på 4,34 mia. svenske kr., viser konsensusestimater, som Bloomberg News har indsamlet.

Forklaringen er ifølge Helena Helmersson en række udefrakommende udfordringer, heriblandt stigende omkostninger til råvarer og fragt samt en styrket dollar, der har medført prisjusteringer.

H&M har dog valgt ikke fuldstændig at kompensere for de stigende omkostninger, og det har kostet på bruttomarginen.

Bruttomarginalen blev opgjort til 49 pct. mod ventet 51,3 pct. ifølge estimater fra Infront Data. Justeret for nedskrivningerne af de russiske aktiviteter landede bruttomarginen på 50,4 pct. mod 53,2 pct. året før.

Omsætningen voksede i tredje kvartal 3 pct. til 57.450 mio. svenske kr., mens den i lokale valutaer faldt 4 pct.

Overskuddet efter skat landede på 2151 mio. svenske kr. eksklusive nedskrivningerne af de russiske aktiviteter. Til sammenligning tjente H&M 4692 mio. svenske kr. i tredje kvartal af 2021.

Den svenske tøjproducent har i forbindelse med kvartalet en spareplan med henblik på at spare 2 mia. svenske kr. om året. Spareplanen ventes afspejlet i H&M’s tal fra andet halvår af 2023.

H&M’s salg skuffer efter svag start på kvartal

H&M donerer penge efter hollandske myndigheders greenwashing-undersøgelse

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også