DetailWatch

H&M donerer penge efter hollandske myndigheders greenwashing-undersøgelse

Svenske H&M og franske Decathlon donerer penge, efter hollandske myndigheder har undersøgt modeselskaberne for mulig greenwashing.

I juli fik H&M en advarsel af det norske forbrugertilsyn. | Foto: Emma Sejersen

De to modekæmper H&M og Decathlon lover at ”justere eller ikke længere bruge påstande om bæredygtighed på deres tøj eller hjemmesider”, og samtidig vil selskaberne sikre, at forbrugerne bliver bedre informerede om miljøeffekter.

Det skriver mediet Business of Fashion, efter Hollands forbrugertilsyn har undersøgt selskaberne for mulige misledende påstande med ord som ”ecodesign” og ”conscious”, hvilket ikke var underbygget.

H&M og Decathlon vil hver donere omkring 3,5 mio. kr. til formål, der kæmper for bæredygtighed i modeindustrien.

I juli modtog H&M en advarsel fra det norske forbrugertilsyn mod brugen af brancheværktøjet Higg MSI til at markedsføre miljøfordele, og i den amerikanske stat New York står H&M overfor en retssag for lignende kritik af modekoncernens påstande om bæredygtighed.

En stribe andre detailhandlere undersøges også for potentiel greenwashing, heriblandt Asos, Boohoo.

H&M får advarsel om greenwashing i Norge efter sag med outdoorbrand

H&M’s omsætning i Danmark falder til det laveste niveau i 15 år

Mere fra DetailWatch

Brancheorganisation indbringer Wolt for konkurrencestyrelsen

Danmarks Restauranter og Caféer har bedt Konkurrencestyrelsen om at kigge Wolts kontrakter med restauranter efter i sømmene, fordi Wolt ifølge brancheforeningen sælger produkterne billigere online, end restauranterne kan i fysiske butikker.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs