Prisstigning på 125.000 kr: B&O indfører flere iøjnefaldende prishop på højtalere

Bang & Olufsen er presset på indtjeningen, og det skal prisstigningerne hjælpe på.
Beolab 90 blev lanceret i forbindelse med B&O's 90 års fødselsdag i 2015, og med den seneste stigning er prisen næsten fordoblet siden da. | Foto: Pr/b&o
Beolab 90 blev lanceret i forbindelse med B&O's 90 års fødselsdag i 2015, og med den seneste stigning er prisen næsten fordoblet siden da. | Foto: Pr/b&o

Da august blev til september, steg prisen på Bang & Olufsens eksklusive højtalersæt Beolab 90 med 125.000 kr., så prisen nu lyder på 925.000 kr. – en stigning på 16 pct. – og flere andre produkter har haft lignende prisstigninger, skriver Børsen.

Eksempelvis er et mindre højtalersæt steget med over 13 pct. i pris, mens en soundbar er blevet 29 pct. dyrere.

“Helt grundlæggende mener vi, at vi har prissat en række af vores produkter for lavt. Priserne reflekterer ikke den funktionelle eller emotionelle værdi, og det bygger på nogle grundige analyser, hvor vi f.eks. har kigget på prisfølsomhed og konkurrenceforholdene,” siger Henrik Brodersen, produktchef i Bang & Olufsen, til Børsen.

Henrik Brodersen erkender dog, at prisstigningerne også skal ses i lyset af, at B&O er voldsomt presset på indtjeningen, hvor driftsresultatet (ebit) i 2022/23-regnskabet viste et minus på 3,8 pct., mens bundlinjen viste et underskud på 141 mio. kr.

En sidste del af forklaringen skal også findes i B&O’s ønske om at differentiere sig fra konkurrenterne og i højere grad henvende sig til luksussegmentet.

Som led i ambitionen om at være et eksklusivt luksusbrand har B&O det seneste år skåret 400 forhandlere fra, og selskabet har tidligere bebudet til DetailWatch, at yderligere forhandlere vil blive skåret fra.

Bang & Olufsen har også lanceret samarbejder med luksusbrands som Ferrari, Balenciaga og Berluti og øget sit fokus på storbyerne.

B&O indkasserede i 2022/23-regnskabet et underskud på 141 mio. kr., mens også omsætningen faldt – fra knapt 3 mia. kr. til 2,7 mia. kr.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også