Debat: Tilliden i dansk e-handel afhænger af håndhævelsen af EU-regler

EPU-VALG 2024: Med Temus entré er der kommet tiltrængt fokus på, at en velfungerende e-handel også afhænger af fælles europæisk forbrugerbeskyttelse, mener Martin Birkjær Madsen i dette debatindlæg.
Martin Birkjær Madsen har i snart otte år arbejdet i organisationen E-mærket, hvor han de seneste tre år har været adm. direktør.
Martin Birkjær Madsen har i snart otte år arbejdet i organisationen E-mærket, hvor han de seneste tre år har været adm. direktør.
Martin Birkjær Madsen, adm. direktør i E-mærket

DEBAT | I E-mærket værner vi om tilliden i dansk e-handel ved at oplyse forbrugere om deres rettigheder og ved at vejlede og certificere webshops, som henvender sig til det danske marked. Vi er også den danske administrator af det europæiske ee-trustmark, som danske webshops, der gerne vil sælge til forbrugere i andre EU-lande, kan opnå.

Det er et taknemligt afsæt, for tilliden i Danmark er høj. I samfundet generelt og i e-handlen, som er en af de mest veludviklede i Europa. Og med god grund. I E-mærket har vi 2.400 webshops som medlemmer, og hos dem ser vi et stort fokus på at sikre, at et online køb foregår efter bogen.

Alligevel er tilliden under pres. Og ser vi på de over 1.500 forbrugerhenvendelser, som vi i E-mærket modtog sidste år, stammer presset næsten udelukkende fra aktører, som netop opererer uden for EU’s grænser. For nyligt kunne The Guardian for eksempel afsløre, hvordan et massivt netværk af kinesiske svindelwebshops har svindlet sig til kortoplysninger fra over 800.000 europæiske borgere.

At webshopsvindel foregår i sådan et omfang, er måske en nyhed for nogle, men ikke for os hos E-mærket, som nu i flere år har gjort opmærksom på udfordringen med svindelwebshops.

Svindelwebshops, som ikke kun skader tilliden i dansk e-handel via de penge, de franarrer, men ved i stigende grad at kopiere danske webshops, så danske forbrugere kan komme i tvivl om, hvem de egentlig er i gang med at handle hos. Resultatet kan i værste fald blive en generel usikkerhed ved at handle på nettet.

Håndhævelsen af DSA’en

Den 17. februar i år trådte The Digital Service Act (DSA) i kraft, og den pålægger store online platforme et større ansvar for at sikre, at de ikke spreder ulovligt indhold, herunder svindel.

Det er godt nyt, eftersom vi i E-mærket i en årrække har set, hvordan forbrugerne bliver lokket ind på svindelwebshops via de sociale medie-platforme, som DSA’en bl.a. skal regulere.

Her bliver det afgørende, at de fornuftige hensigter i reguleringen ikke ender med kun at være det. Hensigter. De skal med andre ord håndhæves på en måde, som får konkret og positiv betydning for det online marked, som europæiske forbrugere skal navigere i. For det marked er udfordret.

I 2021 var 34 pct. af danske forbrugere bekymrede for online svindel. I 2024 gør det sig gældende for hele 42 pct. Dog er der ingen afmatning i vores lyst til at handle på nettet.

Det er selvfølgelig godt, men det peger samtidig på en tidsindstillet bombe under e-handlen. For er vi ved at nå dertil, hvor forbrugere simpelthen opfatter svindel som en procesrisiko ved at handle på nettet? Ville vi som samfund acceptere det, hvis 4 ud af 10 danskere var bekymrede for at blive svindlet nede i deres lokale supermarked?

En meget stor platform

Én ting er al den svindel, hvor aktøren bag aldrig har haft intentioner om at levere nogen ydelse eller noget produkt. Men hvad med forventningen til de produkter, der bliver købt fra ”almindelige” webshops med base uden for EU? Ender forbrugerne også med at se det som noget helt naturligt, at man altså kan ende med en kopivare, når man handler på nettet? Eller at produktet kan være decideret farligt?

Her bliver det ligeledes afgørende at se, hvordan reguleringen af en handelsplatform som kinesiske Temu, der nu officielt af EU er blevet kategoriseret som ’a very large online platform’ (VLOP) og derved også skal reguleres af DSA’en, kommer til at foregå i praksis.

For ligesom svindel er risikoen for kopier og tvivlsom produktsikkerhed selvfølgelig også med til at forplumre forbrugernes forventninger til det at handle på nettet.

Hvis tilliden til e-handel skal bevares, kræver det derfor, at den allerede vedtagne EU-regulering virkelig bliver håndhævet over for store, udenlandske aktører. At EU-parlamentarikerne følger nøje med i, hvordan den fungerer i praksis og er åbne over for, at den med tiden kan skulle justeres efter den virkelighed, som europæiske forbrugere skal forholde sig til.

Ellers risikerer danske forbrugere i stigende grad at skulle navigere på et stadig mere grumset e-handelsmarked, alt imens europæiske webshops ender som taberne som følge af et unfair konkurrenceforhold og en generel utryghed ved at handle på nettet.

Den gode nyhed er, at EU netop allerede har taget flere vigtige skridt, og at erhvervs- og forbrugerorganisationer i vid udstrækning peger på de samme udfordringer. For hvor viljen – og måske frem for alt den brede enighed – er der, er der også en vej.

Et debatindlæg er en opinionsartikel. Debatindlægget er udelukkende et udtryk for skribentens egen holdning. Har du lyst til at bidrage til debatten, så kontakt redaktionen på redaktion@detailwatch.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også