Debat: Gør det nemmere at være en dansk handelsvirksomhed i EU

EPU-VALG 2024: Usikkerhed fylder meget for danske detail- og engrosvirksomheder. Det skal øget samarbejde i EU løse, siger DI Handels branchedirektør Jacob Kjeldsen i dette debatindlæg.
I knap tre år har Jacob Kjeldsen stået i spidsen for Dansk Industri Handel. | Foto: Foto: Søren Nielsen.
I knap tre år har Jacob Kjeldsen stået i spidsen for Dansk Industri Handel. | Foto: Foto: Søren Nielsen.
Jacob Kjeldsen, branchedirektør i DI Handel

DEBAT | Hvordan lever vi op til nye og større krav fra myndigheder, medarbejdere og forbrugere? Hvordan konkurrerer vi mod virksomheder, der spiller efter andre regler? Og hvordan navigerer vi i en verden, der er alt andet end fredelig?

Sådan lyder flere af overvejelserne fra vores dygtige handelsvirksomheder. For de er dygtige. Innovative. Agile. Og ambitiøse på vegne af både sig selv og Danmark.

Men usikkerheden fylder, og her spiller det europæiske fællesskab en vigtig rolle. For EU’s indre marked har åbnet dørene til glæde og gavn for både virksomheder og forbrugere, men det stiller også større krav til EU for at skabe et ”level playing field”, hvor der er ens regler og muligheder. For når der er det, så vinder de danske virksomheder.

Derfor er vi fokuseret på særligt tre temaer til det kommende Europa-Parlamentsvalg.

Sæt turbo på håndhævelsen

17. februar i år fik EU’s Digital Services Act (DSA) virkning i Danmark. DSA’en indeholder strammere regulering og redskaberne til at gøre noget ved de ulovlige varer solgt via onlineplatforme som f.eks. Temu og Shein.

Men det kræver, at håndhævelsen følger med, og det skal vi i gang med hurtigst muligt. 

Det kræver ikke bare en styrket indsats i Danmark, men på tværs af EU med Kommissionen for bordenden.

Det er derfor glædeligt, at Kommissionen ser ud til at tage større ansvar overfor reguleringen af bl.a. Temu, Shein og andre techgiganter. Så den gode nyhed er, at vi ser DSA’ens regler begynder at blive brugt, men der skal endnu mere fart på at behandle klager over produkter og forretningsmetoder, der ikke overholder lovgivningen.

Vi er ikke kategorisk imod mere lovgivning i relation til platforme, herunder importøransvar. Men det var der ikke opbakning til blandt de andre EU-lande, da Danmark forsøgte at få det ind i DSA’en i 2022.

Så det vil tage tid at få vedtaget uden garantier for, at forslaget vil samle flertal på et senere tidspunkt.

Derfor er vores opfordring til de danske EU-politikere at sætte turbo på effektiv håndhævelse af de nuværende regler på tværs af EU for at gøre noget ved udfordringen på den korte bane.

Dæmp lovbyrder

Når vi taler med danske virksomheder – over en bred kam – så fremhæver de altid bøvl og administrative byrder.

Der er også i dag meget lovgivning, og vi ved, at der altid er mere på vej.

For os er det vigtigt, at vi ikke lægger flere byrder ovenpå vores virksomheder, men i stedet fokuserer vores energi på de få, der prøver at omgå reglerne.

Detail skal have mulighed for at innovere

Forbrugerne bliver langt mere flydende i deres adfærd, hvilket stiller større krav til vores detailbranche i forhold til digitalisering og rammevilkår: Vi skal skabe de bedste rammer for at bruge ny teknologi som blandt andet AI til at udvikle detailvirksomhedernes konkurrencedygtighed.

Det kan sikre, at de er relevante for fremtidens kunder og kan levere lige præcis det produkt og den service, som kunderne efterspørger.

Usikkerhed er der nok af. Heldigvis har vi i Danmark en tradition for stærke og dygtige detail- og engrosvirksomheder, der er klar til at tage udfordringen på sig.

Vores prioriteter for det kommende Europa-Parlamentsvalg er et stærkere europæisk samarbejde, der kan gøre det nemmere at være en dansk handelsvirksomhed i en mere international verden.

Et debatindlæg er en opinionsartikel. Debatindlægget er udelukkende et udtryk for skribentens egen holdning. Har du lyst til at bidrage til debatten, så kontakt redaktionen på redaktion@detailwatch.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter