Debat: Det indre marked skal tilbage i toppen af EU's politiske agenda
DEBAT | Detailhandlen lever af købmandskab; at sælge og købe varer og finde nye produkter i andre lande – og at have tilfredse kunder. Detailhandlen leverer 26 millioner jobs i EU, hvilket svarer til 1 ud af 7 arbejdspladser fordelt på 5 millioner virksomheder.
Detailhandlen er underlagt et væld af love og regler, der regulerer alt fra størrelsen på skruer til arbejdsmiljø, forbrugerrettigheder, tekstiler, ESG- og miljøregulering. Det er både godt og vigtigt for virksomhederne – og også at reglerne harmoniseres i EU i så vid udstrækning som muligt.
Ensartede regler og håndhævelse er afgørende elementer for virksomheder i et indre marked, som er nået langt på de godt 30 år det har eksisteret. Cirka 70 pct. af erhvervslovgivningen besluttes i dag i EU. Så når vi i Dansk Erhverv taler om, at detailhandlen har behov for gode rammevilkår, så er det i høj grad med øjnene rettet mod EU.
Er på forkert kurs
Et velfungerende og reelt indre marked – uden protektionisme – sikrer, at danske virksomheder nemt kan handle på tværs af
Det gør det nemmere at handle på tværs af grænser og sikrer lige behandling og fair konkurrence. Desværre er der stærke tendenser der går i den modsatte retning disse år – derfor skal vi vende skuden og få det indre marked tilbage på toppen af den politiske agenda i EU.
EU-Parlamentet og en ny kommission skal derfor arbejde målrettet med regelsanering og ensartet implementering, for ellers taber vi konkurrenceevne – både i Danmark, men også i EU som global aktør. I dag ender virksomhederne med at bruge for megen energi på at gennemskue, dokumentere og implementere regler frem for at fokusere på drift og udvikling af produkter og services.
Hul i reguleringen
Det er vigtigt, at EU’s måde at regulere på følger med tiden. Og det er ikke altid tilfældet. Et aktuelt eksempel er reguleringen af online markedspladser, hvor EU har skabt – og tilladt - et hul i reguleringen. EU skal derfor rette op på den manglende regulering af online markedspladser som fx Temus forretningsmodel.
Problemets kerne er, at europæiske virksomheder, der handler produkter fra tredjelande og importerer disse produkter, er underlagt omfattende lovgivning og krav, der indebærer, at de skal sikre sig, at produkterne er lovlige, før de sættes til salg.
EU blev etableret for at skabe fred og frihandel – og det er fortsat uhyre aktuelt – og det er grundforudsætninger for, at detailvirksomheder kan udnytte deres muligheder og bruge deres handlekraft.
Et debatindlæg er en opinionsartikel. Debatindlægget er udelukkende et udtryk for skribentens egen holdning. Har du lyst til at bidrage til debatten, så kontakt redaktionen på redaktion@detailwatch.dk.