Klumme: Hvornår kommer de store digitale spring?

Danske virksomheder bør prioritere e-handel højere, end de gør i dag. Der er bl.a. behov for at bygge stærkere kundeoplevelser og at udforske teknologien mere, skriver Mie Bilberg fra Dansk Industri.
"Til dig, der endnu ikke sælger online, kom i gang nu. Til dig, der er i gang, men ikke rigtig prioriterer det og eller investerer i det – gør det nu," skriver Mie Bilberg, der er chefkonsulent i Dansk Industri. | Foto: Pr/di
"Til dig, der endnu ikke sælger online, kom i gang nu. Til dig, der er i gang, men ikke rigtig prioriterer det og eller investerer i det – gør det nu," skriver Mie Bilberg, der er chefkonsulent i Dansk Industri. | Foto: Pr/di
AF MIE BILBERG, CHEFKONSULENT, E-COMMERCE, DANSK INDUSTRI

I Holland er der nu flere online butikker, end der er fysiske butikker. Hollænderne er ligesom danskerne glade for at handle online, og det hollandske handelsliv har nu krydset en milepæl i forhold til den udvikling, de fleste anerkender, er i gang. 

Hollænderne er ifølge en DI-analyse og med tal fra Eurostat, det land i Europa, der er bedst til at skabe omsætning via e-commerce. Holland er et mere modent e-commerce-land, og derfor er de nået til denne milepæl før Danmark. Der er flest online butikker inden for tøj og sko – men online butikker med fødevarer vokser i Holland med over 25 pct. ifølge tal fra Statista.

Dansk Industri har som følge af dette paradigmeskifte i salget også i Danmark lanceret en ny og tværgående e-commerce indsats, hvis formål er at hjælpe både producenter, detaillister og andre medlemmerne med den digitale transformation af handelslivet.

Vi overvåger derfor kvartal for kvartal, udviklingen inden for danskernes onlineforbrug og deres adfærd. Derfor ved vi, at også i Danmark er kategorien inden for tøj og sko størst. I 2022 udgjorde denne kategori 34 pct. af det samlede online marked for fysiske produkter ifølge analysen ”Danskernes e-commerce tracker”

Vi forventer at se ”tøj og sko” kategorien være større online end i det fysiske marked inden for de kommende år. Men hvor hurtigt går det, spørger medlemmerne os om?

Gradvise forandringer

Som de fleste forandringer sker det gradvist, og over de seneste år er kategorien vokset stille og roligt med et par procenter om året. Forsætter det i det tempo, så passerer vi nok en milepæl omkring 2030 for kategorien ”tøj og sko”

Men – der er også mulighed for, at det sker før, og vi tror ikke nødvendigvis, at vi skal vente til 2030, før vi ser denne kategori være større på online markedet end det fysiske marked. Dette fordi der lige nu sker stor udvikling af teknologi fx AI og avatars, som alt sammen forbedrer den digitale købsoplevelse og dermed giver forbrugeren flere incitamenter for at handle online.

De store spring i adfærdsforandringer kommer typisk med incitamenter. Et stærkt incitament er fx nye prisstrukturer, en pandemi, eller når der opstår nye smarte muligheder for forbrugeren, så kan det hurtig flytte meget salg

Zalando har fx lanceret nye virtuelle prøverum – hvem vil ikke gerne slippe for besværet med at tage tøjet af, men stadig kunne se nyt tøj på? Med den nye funktion på Zalando har den digitale købsoplevelse i prøverummet overgået den fysiske. 

I USA blev en ny shopping-app ”Temu” lanceret i september 2022 og allerede i april 2023, havde den over 10 mio. downloads. Strategien er lave priser, gratis fragt og masser af rabatter. Det tilsat generation Z-krydderiet – gamification. Temu sælger lidt af hvert, og selvfølgelig også den mest solgte onlinevare ”tøj og sko”. Inden de lancerede deres nye shopping-app, havde de sat sig ind i, hvad forbrugernes barrierer, ønsker og behov er.

Der erfarede de, at forbrugerne savnede en spændende købsoplevelse, når de handler online. Derfor har Temu bygget underholdende spil ind i købsprocessen. Du kan således vinde præmier, mens du shopper løs. Appen er indtil videre lanceret i 100 lande, her iblandt også Holland, Tyskland, Italien og Frankrig. Temu viser os, at der findes metoder, der kan flytte adfærd langt hurtigere, end hvad vi har været vant til fra tidligere, når det gælder downloads af shopping-apps.

”Kom i gang nu”

I 2013 var jeg ansat hos Danmarks største online madportal – Justeat.dk – og jeg husker, hvor hårdt vi kæmpede for at få et anstændigt antal downloads af vores nye app. Justeat.dk var foran kurven, og det vidste vi også godt, men vi var også klar over, at der kom en dag, hvor det var afgørende, at vi havde bygget en god købsoplevelse på mobilen for at kunne følge med kunderne. Den dag nærmede sig gradvist – og 2022 krydsede vi den milepæl, hvor flere danskere handlede online på mobilen end på computeren i følge årsudgivelsen af ”Danskernes e-commerce tracker”

Til dig, der endnu ikke sælger online, kom i gang nu. Til dig, der er i gang, men ikke rigtig prioriterer det og eller investerer i det – gør det nu.

For alle varekategorier, der allerede bliver solgt online, og for alle virksomheder, både dem der sælger B2B og B2C, er der en klar anbefaling herfra – prioriter dit onlinesalg. Byg stærke kundeoplevelser, udforsk teknologien, og få din organisation med på den digitale læringskurve. Gør det, og hjælp dig selv til at komme stærkere ud af krisen, end da du gik ind i den. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også