Klumme: Her hopper kæden af for danske virksomheders onlinesalg

Danske virksomheder har længe tilhørt fortroppen i EU i forhold til at etablere onlinesalg. Men nye tal viser, at det begynder at gå den gale vej, skriver Mie Bilberg fra Dansk Industri. 
Danske virksomheder har kurs den modsatte vej af forbrugere og det europæiske marked, og det er en udfordring, skriver chefkonsulent Mie Bilberg fra DI. | Foto: Dansk Industri / Pr
Danske virksomheder har kurs den modsatte vej af forbrugere og det europæiske marked, og det er en udfordring, skriver chefkonsulent Mie Bilberg fra DI. | Foto: Dansk Industri / Pr
AF MIE BILBERG, CHEFKONSULENT, E-COMMERCE, DANSK INDUSTRI

Nye tal fra Eurostat viser, at 35,6 pct. af de danske virksomheder har forsynet deres forretning med en online salgskanal. Det er en europæisk fjerdeplads, målt på andel af virksomheder med online salgskanaler. Danmark er kun overgået af Irland, Sverige og Litauen.

Generelt set har europæiske virksomheder siden 2018 i stigende grad digitaliseret deres salgskanaler, og pilen peger forsat mod en stigende digital salgsfremtid for Europa. 

Men kæden er hoppet af for de danske virksomheder. Hvor resten af Europa bevæger sig mod mere onlinesalg gennem e-commerce, gik danske virksomheder i 2022 mod mindre onlinesalg. Hvilket godt kan give anledning til bekymring. 

For nylig i en større B2B e-commerce analyse fra Dansk Industri, har vi spurgt både B2B indkøberen og B2B sælgeren, om de tror, at fremtiden bringer mere eller mindre onlinesalg. En klar overvægt svarer, ja de tror, at fremtiden vil bringe mere onlinesalg. 

Indkøberen tilkendegav også, at online indkøbskanaler er suveræn den foretrukne måde at handle med deres leverandører på. Faktisk vil 29 pct. af de danske indkøbere fra virksomheder med +50 ansatte fravælge leverandører, der ikke tilbyder onlinesalg. Det tal har været stigende i flere år og er stadig stigende også efter covid-19. 

Danske virksomheder ligger over gennemsnittet i EU på onlinesalg - men udviklingskurven knækkede sidste år ifølge tal fra Eurostat og DI | Foto: DI/Eurostat
Danske virksomheder ligger over gennemsnittet i EU på onlinesalg - men udviklingskurven knækkede sidste år ifølge tal fra Eurostat og DI | Foto: DI/Eurostat

Venter stigning

83 pct. af de danske virksomheder forventer, at deres onlinesalg vil stige de kommende år. Heraf forventer 46 pct. en væsentlig stigning. Forventninger til den stigende omsætning er størst blandt de sælgende detailvirksomheder og lavere blandt fremstillingsvirksomheder (66 pct.) – men på tværs af brancherne er det meget få, der forventer et reelt fald i onlinesalg. 

På trods af det, så vi også i B2B e-commerce analysen, at danske sælgende virksomheder går tilbage i andel af onlinesalgskanaler, tal som Eurostat nu bekræfter. Derfor har DI benchmarket Danmark op mod andre EU-lande for at se, hvordan det står til hos de lande, vi plejer at sammenligne os med og ikke mindst handler med. 

Så ja, det er en udfordring for danske virksomheder, at de går den modsatte vej af både det europæiske markedet, forbrugerne og de professionelle indkøbere i forhold til kanalpræference.

Det udgør potentielt risiko for de danske virksomheder, som på sigt kommer til at tabe til de europæiske konkurrenter, der investerer i digitaliseringen af deres kundevendte kanaler og læner sig ind mod mere onlinesalg.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også