Amazon hæver sælgergebyrer for at kæmpe mod den høje inflation

Amazon hæver sine gebyrer for tredjepartssælgere, der bruger e-handelsgigantens opfyldningscentre, for at kæmpe mod den stigende inflation.
Fra 15. oktober til 14. januar skal tredjepartssælgere, der bruger Fulfillment by Amazon (FBA), betale 35 cents per vare, der sælges i USA eller Canada, skriver mediet CNBC.
Det er første gang, at Amazon har hævet sælgergebyrer for juleferieperioden.
Feriegebyret kommer oven i eksisterende gebyrer, som sælgere betaler for at bruge FBA-tjenester.
Amazons tredjepartsmarkedsplads er blevet midtpunktet i selskabets dominerende e-handelsvirksomhed, da den nu tegner sig for mere end halvdelen af online-detailsalget.
Indtægter fra tredjepartssælgertjenester, som inkluderer provisioner indsamlet af Amazon, opfyldning, forsendelsesgebyrer og andre gebyrer, steg 13 pct. i andet kvartal til 27,4 mia. dollar. Amazons samlede e-handelsindtægter faldt 4 pct. i samme periode.
På børsen bliver nyheden godt modtaget, og aktien stiger 0,7 pct. i et marked, hvor Nasdaq-indekset falder 0,4 pct.
Detailgiganten Walmart opjusterer forventninger til tab
Amerikanske Home Depot overrasker i nyt regnskab - men aktien falder