Faldende salg får Amazon til at skrue ned for egne mærker

Ifølge kilder tæt på e-commerce-kæmpen skærer Amazon for øjeblikket ned på sine private label-produkter, skriver Reuters.
Amazon-pakker klar til forsendelse i Tracy, Californien. | Foto: ROBERT GALBRAITH/REUTERS / X90034
Amazon-pakker klar til forsendelse i Tracy, Californien. | Foto: ROBERT GALBRAITH/REUTERS / X90034

Skuffende salg i Amazons private label-segment får nu den globale e-commerce-aktør til at reducere antallet af egne produkter. Det skriver Reuters på baggrund af en historie i Wall Street Journal torsdag.

Ifølge avisen har Amazon også overvejelser om helt at sløjfe sin private label-forretning for at lette det lovgivningsmæssige pres, der er på selskabet fra konkurrencemyndighederne. Det afviser Amazon dog pure.

”Vi fortsætter med at investere i dette område, ligesom vores mange detailkonkurrenter har gjort det i årtier og fortsat gør det i dag,” udtaler en talsperson for den amerikanske virksomhed.

Amazons private label-forretning har mødt kritik fra Europa-Kommissionen, der i 2020 beskyldte platformen for at bruge sin størrelse, data og magt til at fordelagtiggøre egne produkter frem for konkurrenternes.

Danske private labels i medvind

I Danmark fortæller dagligvarekoncerner som Coop, Salling Group og Dagrofa til forskel, at stigende inflation i løbet af 2022 har givet ekstra medvind til kædernes egne mærker - her er der dog tale om fødevarer til forskel for Amazons nonfood-varer.

Generelt fylder supermarkedernes egne private labels – som Hverdag, Grøn Balance, Øgo, Änglamark og X-tra – mere og mere på hylderne i de danske dagligvarebutikker, og i 2021 udgjorde de tæt på 40 pct. af de solgte varer.

Amazon slår salgsrekord på Prime Day

Amazon bøjer sig for pres og begrænser LGBTQ+-søgeresultater

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også