Faldende salg får Amazon til at skrue ned for egne mærker

Skuffende salg i Amazons private label-segment får nu den globale e-commerce-aktør til at reducere antallet af egne produkter. Det skriver Reuters på baggrund af en historie i Wall Street Journal torsdag.
Ifølge avisen har Amazon også overvejelser om helt at sløjfe sin private label-forretning for at lette det lovgivningsmæssige pres, der er på selskabet fra konkurrencemyndighederne. Det afviser Amazon dog pure.
”Vi fortsætter med at investere i dette område, ligesom vores mange detailkonkurrenter har gjort det i årtier og fortsat gør det i dag,” udtaler en talsperson for den amerikanske virksomhed.
Amazons private label-forretning har mødt kritik fra Europa-Kommissionen, der i 2020 beskyldte platformen for at bruge sin størrelse, data og magt til at fordelagtiggøre egne produkter frem for konkurrenternes.
Danske private labels i medvind
I Danmark fortæller dagligvarekoncerner som Coop, Salling Group og Dagrofa til forskel, at stigende inflation i løbet af 2022 har givet ekstra medvind til kædernes egne mærker - her er der dog tale om fødevarer til forskel for Amazons nonfood-varer.
Generelt fylder supermarkedernes egne private labels – som Hverdag, Grøn Balance, Øgo, Änglamark og X-tra – mere og mere på hylderne i de danske dagligvarebutikker, og i 2021 udgjorde de tæt på 40 pct. af de solgte varer.
Amazon slår salgsrekord på Prime Day
Amazon bøjer sig for pres og begrænser LGBTQ+-søgeresultater