Supermarkedernes egne mærker udgør tæt på 40 pct. af de solgte varer

Siden 2017 er andelen af dagligvarekædernes egne mærker – private labels – øget og havde i 2021 en andel på 38,2 pct. af volumen, skriver Dagligvarehandlen. (Rettet)
Foto: Laura Bisgaard Krogh/ERH
Foto: Laura Bisgaard Krogh/ERH

Rettet kl. 14.45 så det fremgår, at der er tale om volumen-andel af private label og ikke omsætnings-andel, som det først fremgik.

Hverdag, Grøn Balance, Øgo, Änglamark og X-tra.

Supermarkedernes egne varemærker fylder mere og mere på hylderne på dagligvaremarkedet, skriver Dagligvarehandlen.

Ifølge tal fra Private Label Manufacturers Association (PLMA) udgjorde private label i Danmark sidste år 38,2 pct. i volumen-andel, mens det i 2017 var 32,6 pct.

Det placerer Danmark på en 11. plads ud af 18 lande på listen fra PLMA over, hvor meget dagligvarekædernes egne brands fylder i markedet. Øverst ligger Schweiz med en andel på 57,6 pct.

Landets største dagligvarekoncerner Coop og Salling Group har i forbindelse med de seneste måneders prisstigninger begge meldt ud, at de vil sætte mere skub i udviklingen af egne mærker, hvor produkterne ofte er lidt billigere, som modtræk.

Knap hver femte handler nu mere i andre supermarkeder på grund af prisstigninger

Stigende produktionsudgifter kan udløse nye prisstigninger

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også