Supermarkedernes egne mærker udgør tæt på 40 pct. af de solgte varer

Rettet kl. 14.45 så det fremgår, at der er tale om volumen-andel af private label og ikke omsætnings-andel, som det først fremgik.
Hverdag, Grøn Balance, Øgo, Änglamark og X-tra.
Supermarkedernes egne varemærker fylder mere og mere på hylderne på dagligvaremarkedet, skriver Dagligvarehandlen.
Ifølge tal fra Private Label Manufacturers Association (PLMA) udgjorde private label i Danmark sidste år 38,2 pct. i volumen-andel, mens det i 2017 var 32,6 pct.
Det placerer Danmark på en 11. plads ud af 18 lande på listen fra PLMA over, hvor meget dagligvarekædernes egne brands fylder i markedet. Øverst ligger Schweiz med en andel på 57,6 pct.
Landets største dagligvarekoncerner Coop og Salling Group har i forbindelse med de seneste måneders prisstigninger begge meldt ud, at de vil sætte mere skub i udviklingen af egne mærker, hvor produkterne ofte er lidt billigere, som modtræk.
Knap hver femte handler nu mere i andre supermarkeder på grund af prisstigninger