Irmas designhistorie kommer snart på museum

Designmuseet vil i udstillingen sætte spot på Irma som designvirksomhed, og flere velkendte elementer fra den snart hedengangne dagligvarekæde vil indgå.
På udstillingen vil flere klassiske Irma-produkter indgå. | Foto: Christina Kayser O./Pr
På udstillingen vil flere klassiske Irma-produkter indgå. | Foto: Christina Kayser O./Pr

At dømme på reaktionerne i København og Nordsjælland på Coops beslutning om at lukke Irma har dagligvarekæden utvivlsomt betydet meget for mange.

Og selvom Irma stadig har fire butikker tilbage i København, der ifølge Coop først forventes at blive konverteret til et nyt butiksformat sent i foråret 2024, er det ikke for tidligt at udstille Irma på museum.

Det har man vurderet på Designmuseet i København, hvor Irmahønen, Irmapigen, Irma-nettet, Irmakaffe og andre elementer fra kædens 138-årige historie fra den 1. februar og frem til den 11. august indtager museets udstillingssale.

”Irmas historie er i høj grad også en designhistorie. En historie om en fremsynet supermarkedskæde med et ufravigeligt fokus på kvalitet og på at bringe kunst og design ud til folket sammen med deres dagligvarer. Den historie ser vi meget frem til at kunne udfolde for publikum til februar,” siger museumsdirektør Anne-Louise Sommer i en pressemeddelelse.

Designmuseet sætter i udstillingen spot på Irma som designvirksomhed og vil bl.a. gå tæt på, hvordan kæden har tænkt design fra små etiketter til lysende blå facadeskilte og lysreklamen med æglæggende høne, den blå Irmakaffe og Irmapigen.

Fra otte til tre

Udstillingen vil ifølge designmuseet vise en række af Irmas mest populære grafiske elementer som Irmapigen og røde hjerteklistermærker samt meterhøje Irmapigen-skilte, neonreklamer, kunstdåser og kunstposer, Irma-legetøj og engangstrusser i papir fra 1960’erne.

Til udstillingen har Designmuseet lånt genstandene fra både Coop og privatsamlere, ligesom der vil indgå en række Irma-genstande fra museets egen samling.

Coops beslutning om at lukke Irma kom for godt og vel et år siden kom som et led i en plan, der skulle reducere antallet af forretningsben fra otte til tre kæder; den nye Coop-kæde, discountkæden 365discount samt Brugsen.

Coops beslutning vakte store frustrationer blandt Irma-kunder, der både så kæden som et stykke levende Danmarkshistorie, men også som et vigtigt supplement til de i forvejen voksende discountkæder.

Utilfredsheden blandt kunderne har dog ikke fået Coop til at skifte spor, og ledelsen har siden beslutningen fastholdt, at den er nødvendig for transformationen.

Det skyldes, ifølge Coop-ledelsen, at Irma i flere år har været en underskudsgivende forretning. Coop oplyser ikke specifikke regnskabstal for Irma-kæden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også