Dagligvarekæde indfører klimamærkning af varer som kartofler og bælgfrugter

Skilte skal gøre det klart for kunderne i Menys supermarkeder, at varekategorier som kartofler, bælgfrugter og planteolier generelt set har et lavt klimaaftryk.
"Bælgfrugter er blandt de fødevarer, der har det laveste klimaaftryk," vil der fremover kunne stå med stort på en af Menys hylder. Og med småt: "Ifølge Rådet for Sund Mad med deltagelse af Fødevarestyrelsen" | Foto: Dagrofa
"Bælgfrugter er blandt de fødevarer, der har det laveste klimaaftryk," vil der fremover kunne stå med stort på en af Menys hylder. Og med småt: "Ifølge Rådet for Sund Mad med deltagelse af Fødevarestyrelsen" | Foto: Dagrofa

Kunder i alle Menys over 110 supermarkeder vil inden september er slut blive mødt af skilte, der fortæller dem, at varekategorier som kartofler, bælgfrugter, fisk, kylling og grønsager har et lavt klimaaftryk.

Dagligvarekæden, der ejes af Dagrofa, er nemlig i gang med at indføre ’generiske klimaanprisninger’ – en række generelle klimaråd udarbejdet af Rådet for Sund Mad i samarbejde med en række andre aktører.

Imens Fødevareministeriet arbejder på at indføre et statskontrolleret klimamærke inden udgangen af 2022, sammen med blandt andre Coop og Salling Group, har Meny altså taget forskud på klimamærkningen.

Ifølge kædedirektør Richo Boss har Meny et ansvar for at gøre det nemmere for kunderne at vælge mere klimabevidst.

”Det er samtidig vigtigt, at vi kommunikerer korrekt om klimaaftryk, så vi er meget glade for, at der nu findes vejledninger om det klimabevidste valg, som er understøttet af myndigheder,” siger han i en meddelelse.

Tiltaget får ros fra markedschef i Danmarks Naturfredningsforening, Lone Norup, der kalder det ”enormt positivt” at Meny tager de generiske klimaanprisninger i brug.

Den grønne organisation sidder også i Fødevarestyrelsens arbejdsgruppe, der skal udarbejde et statskontrolleret klimamærke, som formentlig vil give forbrugeren information om varers klimaaftryk helt ned til den specifikke produkt-niveau.

Overblik: Hvem har den grønne førertrøje i Coop og Sallings klimakapløb?

Mærkevareleverandører efterlyser bedre grundlag for klimamærke

Købmænd peger på modsatrettede interesser i nyt klimamærke

Danmark vil have klimamærke på mad som første land i verden

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også