En del af Watch Medier

DetailWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
19.04.2022kl. 06.53

Danmark vil have klimamærke på mad som første land i verden

Fødevareminister Rasmus Prehn har nedsat arbejdsgruppe med blandt andre Coop og Salling Group, der skal udforme et klimamærke på mad, inden 2022 er omme.
Med det nye klimamærke vil forbrugerne kunne se CO2-aftrykket fra fødevarer, siger minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Rasmus Prehn. | Foto: Jens Dresling
AF RITZAU

Inden 2022 er omme skal en arbejdsgruppe nedsat af minister for fødevarer, landbrug og fiskeri Rasmus Prehn (S) komme med et bud på et statskontrolleret, frivilligt klimamærke på madvarer, skriver Politiken.

”Danmark skal være formentlig det første land i hele verden til at få et statskontrolleret klimamærke, så vores forbrugere kan tjekke op på, hvad CO2-påvirkningen er af de madvarer, de køber,” siger Rasmus Prehn til Ritzau.

”Det er et kæmpe skridt i forhold til at få hjulpet forbrugerne med at træffe de grønne valg, som de selv er meget optaget af at tage.”

Arbejdsgruppen består af virksomheder som Salling Group og Coop samt Forbrugerrådet, Landbrug & Fødevarer og erhvervsorganisationer.

Den skal foreslå, hvordan varernes klimaaftryk regnes ud, hvor enkelt eller præcist mærket skal være, og hvordan klimamærket skal se ud, skriver Politiken.

Og et klimamærke på fødevarer vil gøre en forskel i det samlede klimaregnskab, mener Rasmus Prehn.

”Vi kan se, at den gennemsnitlige dansker i alderen 6 til 64 år kan reducere klimaaftrykket fra kosten med mellem 31 og 45 procent ved at leve mere klimavenligt – altså købe mere klimavenligt. Så det er virkelig noget, der batter,” siger han.

I første omgang skal mærket dog være frivilligt for producenter at sætte på sine varer.

”De mange, mange producenter, der ønsker at være en del af den grønne omstilling og markedsføre sig på at være klimavenlig, kan så sætte et mærke på, hvis det lever op til de her ting.”

”Ønsker man ikke at være med, er det et valg, man selv tager, men så kan forbrugerne se, at man ikke har klimamærket. Så bliver det et konkurrenceparameter,” siger Rasmus Prehn.

”Et godt initiativ”

Hos erhvervsorganisationen Dansk Erhverv mener man, at et klimamærke er ”et godt initiativ, som er længe ventet”.

Markedsdirektør Henrik Hyltoft siger, at Dansk Erhverv tidligere har foreslået, at der skal etableres en klimadatabase, som et klimamærke skal bygge på. Den skal have officielle og offentligt tilgængelige klimadata for fødevarer, som forbrugere og indkøbere kan have tillid til.

Samtidig foreslår Dansk Erhverv, at mærket kun skal handle om klima - og dermed CO2-aftrykket. Ikke andre grønne parametre som for eksempel miljø. Og så skal det være ”frivilligt” og ”positivt”.

”Det gør mærket mere anvendeligt og nemt at forstå,” siger direktøren i en skriftlig kommentar.

Ifølge Politiken pønser EU også på et klimamærke. Men det skal først sættes i gang i 2024, og det vil Rasmus Prehn slå.

”For os har det været vigtigt, at vi kommer først. At Danmark bliver det første land i hele verden, der har et klimamærke. For det er også en måde at signalere til omverdenen, at vi er helt fremme, når det handler om den grønne omstilling.”

Han ser gerne, at et EU-klimamærke på mad lader sig inspirere af et dansk klimamærke.

”Hvis det så er sådan, at EU kommer med et mærke, der kan leve op til de standarder, vi ønsker, så må vi samarbejde med dem,” siger Rasmus Prehn.

Forbrugerrådet Tænk siger til Politiken, at et klimamærke ”skal vejlede og ikke være markedsføring”.

”Det vil efter vores vurdering være vildledende, hvis et stykke oksekød mærkes som lidt bedre end et andet stykke oksekød, uden at man kan se, hvor stort klimaaftrykket er i forhold til for eksempel kyllingekød,” siger rådets formand, Anja Philip, til avisen.

Opgør med kassekøen: Tidligere rivaler i samarbejde om Nettos nye indkøbsvogn

Salling-topchef: Salget i 2021 sikrer ny rekordomsætning

Relaterede artikler:

  • Foto: Salling Group/PR

    Opgør med kassekøen: Tidligere rivaler i samarbejde om Nettos nye indkøbsvogn

    For abonnenter

  • Per Bank tiltrådte som topchef i Salling Group i 2012. | Foto: Salling Group/PR

    Salling-topchef: Salget i 2021 sikrer ny rekordomsætning

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Marie Ravn / Ritzau Scanpix
Nyheder

Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider

Den danske designvirksomhed Georg Jensen A/S løftede omsætningen globalt med 6 pct. i fjor – trods salgsdyk i årets sidste kvartal. 
  • Året der gik i detailbranchen: Her er de største historier fra 2022
  • Dansk designfirma med mere end 250 års historie når rekordresultat

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson / Ritzau Scanpix
Mode og Velvære

Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse

For abonnenter

Sille Pedersen og Søren Kirkegaard står bag flere selskaber. Salget tog for alvor fart, da de begyndte at sælge kulørte foldekasser. | Foto: Casper Dalhoff
DetailWatch

Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser

For abonnenter

De største detailselskaber i modebranchen klarer sig ifølge analyse fra Deloitte ekstra godt. | Foto: Joachim Ladefoged
Mode og Velvære

Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav

For abonnenter

Aldi indledte ophørsudsalget i Danmark 13. januar | Foto: Hella Andersen
DetailWatch

Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid

Jesper Lund (t.h.) har været adm. direktør i Lars Larsen Group siden starten af 2020. Jacob Brunsborg (t.v.) er medejer af selskabet sammen med resten af Brunsborg-familien. | Foto: Joachim Ladefoged
DetailWatch

Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem

For abonnenter

Læs også

Ladybox har popsangerinden Medina som brand-ambassadør. Hun har samtidig købt en ejerandel på 9 pct. af virksomheden. | Foto: PR
Mode og Velvære

Kosmetikkasser på abonnement får investering fra Jesper Buch og Jacob Risgaard

Stifterne bag det abonnementsbaserede skønhedskoncept Ladybox har fået en investering på 600.000 kr. fra Jesper Buch og Jacob Risgaard gennem tv-programmet Løvens Hule.

For abonnenter

Jesper Lund (t.h.) har været adm. direktør i Lars Larsen Group siden starten af 2020. Jacob Brunsborg (t.v.) er medejer af selskabet sammen med resten af Brunsborg-familien. | Foto: Joachim Ladefoged
DetailWatch

Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem

Lars Larsen Groups bolig- og møbelselskaber solgte for et rekordhøjt beløb i 2021/22. Men stigende råvarepriser og faldende efterspørgsel ramte bundlinjen i flere selskaber. Få overblikket her.

For abonnenter

Charlotte From har siden 2019 været kædedirektør i BR, efter Salling Group købte brandet fra det konkursramte Top-Toy. | Foto: Stine Rasmussen
DetailWatch

Charlotte From har genoplivet Fætter BR: "Jeg har ikke en raket i baglommen"

For fire år siden overtog Salling Group det konkursramte BR-brand, og siden da har Charlotte From stået i spidsen for at genopbygge kæden. Fokus er på butiksoplevelser og leg – og på at tilpasse sig forbrugerne i rækken af kriseår.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Trods dyk i julesalget forventer danske Georg Jensen bedre tider – 27. jan.
  • Hvelplund-direktør forsigtig optimistisk efter kinesisk corona-lempelse – 27. jan.
  • Flere Aldi-butikker melder om udsolgt og lukker før tid – 27. jan.
  • Medvinden er vendt for den danske skoindustri – 27. jan.
  • Iværksætterduo udbygger kerneforretning med foldekasser – 27. jan.
  • Analyse: Dansk mode står solidt – med lav sigtbarhed og nye krav – 27. jan.
  • Hanstholm Køkken havde fremgang op til lukning: ”Afmatning” rammer – 27. jan.
  • Lars Larsen Group samler detailselskaber under én paraply: Sådan går det dem – 27. jan.
  • Modefirmaer får opkøbstilbud på stribe – 27. jan.
  • Rema 1000 trækker sig fra al handel med Skare Meat Packers – 27. jan.
  • Shoppingcenter ved Aarhus solgt med heftig rabat – 27. jan.
  • Asos hyrer profil ind til at rydde op i finanserne – 27. jan.
  • Høje omkostninger og Rusland-exit skæmmer H&M's forretning – 27. jan.
  • DI: Onlinesalg faldt 7,5 pct. i julekvartal og D2C-salg vinder indpas – 27. jan.
  • Kosmetikkasser på abonnement får investering fra Jesper Buch og Jacob Risgaard – 27. jan.
Flere nyheder

Watch Job

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Senior Porteføljemanager

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

Se flere jobs

Kolofon

DetailWatch
Søg

Sektioner

  • E-commerce
  • Dagligvarer
  • Bolig og Design
  • Mode og Velvære
  • Elektronik
  • Sport og Fritid
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Louise Reseke

lr@detailwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8450

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Job

Abonnement

Prøv DetailWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

detailwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5381

Læs mere om abonnement her

Adresse

DetailWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8450

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © DetailWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
DetailWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge