DetailWatch

Discountkæde kalder Sallings prisloft "en kampagne"

Konkurrent på dagligvaremarkedet er kritisk over for Salling Groups prisloft, som netop er blevet udvidet til også at omfatte mærkevareprodukter.

Foto: Annika Byrde

Mens Salling Group høster likes på Linkedin på nyheden fra topchef Per Bank om, at koncernen låser topprisen på flere varer, er andre mere lunkne.

Hos Rema 1000 giver man ikke meget for, at Salling Group har udvidet sit prisloft-tiltag, der betyder, at dagligvarekoncernen indfører en maksimal pris på en række varer. I første omgang gjaldt det op mod 200 primært private label-varer, men nu omfatter prisloftet også omkring 100 mærkevareprodukter.

Discount-konkurrenten mener, at prisloftet reelt har mere karakter af en markedsføringskampagne over for kunderne.

”Det er omkring 100 mærkevarer, at Salling vil sætte loft på – men de har kun offentliggjort omkring 10, men det er måske en del af kampagnen at invitere kunderne til gætteleg i butikkerne,” siger Jonas Schrøder, kommunikationschef i Rema 1000, til DetailWatch.

Han henviser til, at Salling Groups topchef, Per Bank, på Linkedin har nævnt en god håndfuld – men ikke mere – af de mærkevareprodukter, som prisloftet nu også gælder. Det drejer sig blandt andet om økologisk leverpostej fra Stryhns, Gøl-pølser fra Danish Crown og Ota Solgryn.

Hos Salling Group preller den kritik dog af. Her understreger man, at koncernen har meldt alle varerne ud på Bilka, Føtex og Nettos hjemmesider – det er dog kun på Nettos hjemmeside, at de konkrete priser figurerer, og kunderne nede i butikkerne kan endnu ikke se, hvilke varer prisloftet omfatter.

”Alle udvalgte varer er listet på kædernes hjemmeside med produktnavn, så det har skam været offentligt tilgængeligt hele tiden. Listerne opdateres løbende, og fra næste uge er vi klar masser af kommunikation i vores butikker,” siger Jacob Krogsgaard Nielsen, presseansvarlig i Salling Group.

Ligger lavt i pristjek

Salling Group, der har Netto, Bilka og Føtex i folden, fortalte første gang om prisloftet i sidste uge. Meldingen var, at man frem til oktober holder fast i prisen på de udvalgte varer i en tid med stigende forbrugerpriser og historisk høj inflation.

Efterfølgende meddelte de fleste konkurrenter, at de ikke har planer om et lignende prisloft, og det holder Dagrofa, der står bag Meny, Spar, Min Købmand og Let-Køb, stadig fast i.

”Vi har fokus på en løbende dialog med vores leverandører, og vi gør, hvad vi kan for at holde priserne nede, ligesom vi har sendt signaler til vores leverandører om at holde igen med prisstigninger på mærkevarer,” siger Jannie Ravn Madsen, kommunikationskonsulent i Dagrofa.

”Vores prisprogrammer skal desuden sikre, at kunderne altid kan finde 400 basisvarer til konkurrencedygtige priser, f.eks. med vores prisprogram ”Hverdagspris” i Meny, som vi lancerede for flere uger siden, og ”Gul Pris” i kæderne Spar og Min Købmand, som har samme formål.”

Vi har fokus på en løbende dialog med vores leverandører, og vi gør, hvad vi kan for at holde priserne nede, ligesom vi har sendt signaler til vores leverandører om at holde igen med prisstigninger på mærkevarer.

Jannie Ravn Madsen, kommunikationskonsulent i Dagrofa

Hos Rema 1000 er der heller ikke planer om et prisloft, og kommunikationschef Jonas Schrøder peger på, at kæden i flere prisundersøgelser ligger i front, når det gælder lave priser.

I en undersøgelse fra Politiken, der lavede et discountpristjek i april, kommer Coop 365discount ind på en førsteplads, mens Rema 1000 ligger på andenpladsen over billigste supermarkeder. I samme undersøgelse ligger Føtex på en 7. plads, mens Netto er nede på en 9. plads.

”Det er dejligt, at der er højt til loftet i dansk dagligvarehandel. Vi andre fokuserer på at banke priserne ned i kælderen, og de seneste prisundersøgelser viser også, at det blandt andet er os og dem, der har hovedkontor i Albertslund, der ligger bedst. Det er facts i forhold til priserne,” siger Rema 1000-kommunikationschefen.

Salling Group erkender, at koncernens discountkæde Netto ikke klarede sig godt i undersøgelsen.

”Pristjek er et øjebliksbillede i markedet. Når det er sagt, havde vi naturligvis håbet på et bedre resultat, da vores ambition altid har været – og stadig er – at være billigst på det samlede indkøb,” siger Jacob Krogsgaard Nielsen.

DetailWatch har også været i kontakt med Coop angående Salling Groups prisloft. Her er meldingen, at man ikke ønsker at kommentere på konkurrenters ”kommercielle tiltag”, men er koncernen fortsat fokuserer på altid at have konkurrencedygtige priser til kunderne.

Salling Group udvider prisloft til mærkevarer

Mærkevareleverandører om prisloft: Priserne holdes i forvejen i skak

Discountkonkurrenter om Salling-tiltag: Vi behøver ikke et prisloft

Salling Group indfører prisloft på op mod 200 varer

Mere fra DetailWatch

Dagli' Brugsen lukker yderligere to butikker

Dagli’ Brugsen føjer yderligere to butikker i provinsen til listen over butikker, der skal lukkes i den kommende tid. I forvejen havde dagligvarekæden meddelt, at fire butikker lukkes.

Læs også

Relaterede