DetailWatch

Jysk: Kongelig titel "har helt klart en værdi"

Titlen som Kongelig Hofleverandør har stor værdi, lyder vurderingen fra flere selskaber med den royale blåstempling, som Ecco i denne uge er blevet frataget.

Jysk blev Kongelig Hofleverandør i 2010. | Foto: Claus Bonnerup/claus bonnerup

Prædikatet som Kongelig Hofleverandør har haft stor betydning for forretningen hos både Jysk, Danish Crown og småkageproducenten Kelsen Group, der bl.a. står bag de velkendte, runde, royale småkagedåser. Det siger talspersoner fra selskaberne fredag til Berlingske, efter Ecco tidligere på ugen har fået frataget selvsamme titel.

”Det har helt klart en værdi. Det er jo en særlig institution, som bakker op om vores virksomhed og blåstempler os,” siger Martin Aamand, pressechef i Jysk.

Chef for branding og relationer i Danish Export Association, Halldor Halldorsson, påpeger at titlen som Kongelig Hofleverandør især nyder respekt på Eccos kernemarkeder.

”Hvis det begynder at gøre ondt i Kina, tror jeg, at regnestykket bliver sværere (for Ecco, red.) – og potentielt kunne dette godt komme til at gøre ondt i Kina,” siger han til Berlingske.

Ecco ikke Kongelig mere fra april næste år

Det er dog først slut med at kalde sig Kongelig Hofleverandør for Ecco næste år. Når prædikatet udløber 16. april 2023, vil det ikke blive forlænget, har kongehuset meddelt Ecco.

Skofirmaet har siden Ruslands invasion af Ukraine u februar været voldsomt i vælten, fordi Ecco modsat de fleste andre danske og vestlige virksomheder hårdnakket har afvist at forlade det russiske marked, der er blandt selskabets største markeder.

Det har blandt andet fået en lang række forhandlere til at sætte samarbejder med Ecco på pause.

Jysk besluttede i marts at afvikle sine 13 butikker i Rusland, og efterfølgende er koncernens butikker i Belarus også lukket.

Eccos manglende royale titel får størst effekt i udlandet

Ecco får frataget prædikat som Kongelig Hofleverandør

Ecco holder fast i Rusland: Topchef sætter ord på krisen

Mere fra DetailWatch

"Google Analytics er kun toppen af isbjerget"

Vejen er lang før danske webshops kan sænke skuldrene, efter Datatilsynet har dømt brugen af Google Analytics ude - også selvom der ifølge amerikansk medie er et dekret på vej, der skal sikre en løsning, mener chef i bureauet Impact Extend.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs