DetailWatch

Eccos danske afdeling vender minus til plus efter dyk i 2020

Ecco fortsætter med at øge bruttofortjenesten til 61,3 mio. kr. i Danmark. Det sender bundlinjen tilbage i plus i 2021, men stadig under 2019-niveau, viser regnskab.

Eccos danske afdeling har ifølge CVR adresse i København. Koncernen holder ellers til i Bredebro i Sønderjylland. | Foto: Rikke Kjær Poulsen

Et underskud på 4 mio. kr. i 2020 blev i 2021 vendt til et overskud på 1,2 mio. kr. for Eccos danske afdeling, der dermed præsenterer et overskud næsten på linje med resultatet fra 2019.

Overskuddet kommer, efter Ecco i Danmark har formået at hæve sin bruttofortjeneste med 3,4 mio. kr. i forhold til 2020, så den lander på 61,3 mio. kr. og dermed det højeste niveau i datterselskabets historie.

Resultatet løfter egenkapitalen fra 13,7 mio. kr. i 2020 til 14,9 mio. kr. for selskabet, der har haft Patrick Sønderskov Iversen som adm. direktør siden 1. april 2022.

Ledelsen skriver meget kortfattet i sin beretning, at resultatet er ”i overensstemmelse med forventningerne,” og at selskabet ”forventer aktiviteter og indtjening for 2022 på samme niveau som i 2021.

På medarbejdersiden er Ecco Danmark gået fra 103 fuldtidsansatte i 2020 til 94 i 2021.

Ecco i heftig kritik

Ecco har siden Ruslands invasion af Ukraine været voldsomt i vælten, fordi skoproducenten med hovedsæde i Bredebro i Sønderjylland modsat de fleste andre danske og vestlige virksomheder hårdnakket har afvist at forlade det russiske marked, der er blandt Eccos største markeder.

Det har blandt andet fået en lang række forhandlere til at sætte samarbejder med Ecco på pause.

Skokoncernen Ecco offentliggjorde i maj et forsinket koncernregnskab for 2021, der viste et skrumpet overskud. Årets resultat landede på 13,5 mio. euro (cirka 100 mio. kr.) mod 23,1 mio. euro (godt 172 mio. kr.) året før.

Det var andet år i træk, at Ecco gik tilbage på bundlinjen. I 2019 var overskuddet helt oppe på 147,6 mio. euro (knap 1,1 mia. kr.), men er altså blevet markant barberet de seneste to år.

På toplinjen landede selskabet en omsætning på 1,2 mia. euro (godt 9 mia. kr.) i 2021 mod 1,1 mia. euro (godt 8,1 mia. kr.) i 2020. Det svarer til en vækst på 11,5 pct.

Eccos 2021 bar blandt andet præg af, at det samlede salg via digitale kanaler steg med 42 pct. fra 2020 til 2021. Den udvikling har ifølge selskabet været båret af et øget salg på Eccos egne e-commerce-platforme, men er også påvirket af salgsvækst på online markedspladser.

Direktør med sjældne ord

Panos Mytaros, adm. direktør i Ecco, satte for første gang siden et interview i marts til henholdsvis Finans, Berlingske og Børsen, ord på koncernens aktuelle situation.

”Mens jeg skriver min årlige rapport, er der ingen, der ved, hvordan krigen i Ukraine slutter. Vi har gentagne gange fordømt de uacceptable bombardementer af civile i Ukraine, og vi ønsker, at krigen slutter hurtigst muligt.”

”Gennem mange år har Ecco oplevet forskellige kriser. Vores første bekymring er altid vores medarbejderes velbefindende. Vi har hjulpet dem gennem kriserne og videre, og vi føler os moralsk forpligtede til at gøre det samme her,” skriver adm. direktør Panos Mytaros i årsrapporten til koncernregnskabet.

Ecco holder fast i Rusland: Topchef sætter ord på krisen

Friske regnskabstal: Så meget tjener Ecco i Rusland

Boozt vil ikke lægge nye ordrer hos Ecco, men sælger stadig skoene: ”Alternativet er at brænde dem”

Mere fra DetailWatch

Brancheorganisation indbringer Wolt for konkurrencestyrelsen

Danmarks Restauranter og Caféer har bedt Konkurrencestyrelsen om at kigge Wolts kontrakter med restauranter efter i sømmene, fordi Wolt ifølge brancheforeningen sælger produkterne billigere online, end restauranterne kan i fysiske butikker.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

DetailWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs