DetailWatch

Eccos manglende royale titel får størst effekt i udlandet

Ifølge brandingeksperter er det et prestigetab, at Ecco mister titlen som leverandør til kongehuset, der fungerer som en slags kvalitetsstempel i udlandet, skriver Børsen.

Ecco har de seneste måneder været i stormvejr på grund af koncernens beslutning om at blive i Rusland. | Foto: PR / Ecco

Til foråret kan Ecco ikke længere kalde sig kongelig hofleverandør, hvilket ellers er en titel, det familieejede skofirma har haft i mere end 30 år.

I Børsen kalder Halldor Halldorsson, chef for branding og relations i Danish Export Association, det ”helt klart et prestigetab” for Ecco.

Frederik Preisler, partner i brandingselskabet Mensch, mener dog ikke, det får den store betydning, og at ordrebogen ikke tømmes af den grund.

Det kan dog få betydning i udlandet, mener lektor i marketing ved CBS, Mogens Bjerre.

”I Danmark er betydningen nok begrænset, men jeg vil bestemt ikke afvise, at nogle vil rynke på næsen over Ecco, når prædikatet nu mistes. I udlandet derimod kan det godt få en betydning, at Ecco ikke længere kan kalde sig hofleverandør. Det hænger sammen med, at det danske kongehus mange steder opfattes som eksemplarisk,” siger han til Børsen.

Ecco får frataget prædikat som Kongelig Hofleverandør

Ecco holder fast i Rusland: Topchef sætter ord på krisen

Mere fra DetailWatch

IC Group har kurs mod afvikling mens modebrands kører videre i premium-koncept

Modeiværksætter og -milliardær Niels Martinsens livsværk IC Group er i dag blot et levn fra tiden som børsnoteret virksomhed og skal med tiden nedlægges som led i strategiskifte, fortæller Christoffer Martinsen-Kønigsfeldt, ny bestyrelsesformand for koncernens resterende to modebrands Tiger of Sweden og By Malene Birger.

Læs også

Relaterede