Trængte forbrugere og fyldte lagre presser butikker til at tyvstarte julen

Udvidet returret, markante prisreduktioner og ekstra kul på markedsføringen: Detailbutikker som bl.a. Power, Coolshop og Bog & Idé sparker allerede nu gang i julesalget af frygt for, at danskernes høje energiregninger vil ramme decemberhandlen.
Flere store detailhandlere er tidligere ude med tiltag for at få startet julesalget. | Foto: Jens Dige/Ritzau Scanpix/Ritzau Scanpix
Flere store detailhandlere er tidligere ude med tiltag for at få startet julesalget. | Foto: Jens Dige/Ritzau Scanpix/Ritzau Scanpix

I gamle dage var det primært i december. Så kom fænomenet Black Friday, som rykkede en stor del af julegaveindkøbene til november, men i år er der en række årsager til, at flere detailhandlere på forskellig vis tyvstarter julehandlen allerede i oktober.

Webshoppen Coolshop har besluttet at udvide returretten til også at omfatte varer, der er købt i oktober – nærmere bestemt fra 5. oktober til og med 23. december – kan byttes frem til 31. januar.

Tiltaget skal ses som en fremstrakt hjælpende hånd til danskerne, således at de kan få ordnet julegaveindkøbene i god tid.

”Så på den måde har vi tyvstartet julehandlen, og det gør vi, fordi vi er lidt bekymrede for, om danskerne, når de får vinterens første el- og varmeregninger, vælger julegaverne fra – også selv om det ikke har været tilfældet under tidligere kriser,” siger serieinvestoren Jacob Risgaard, der er marketingchef og medstifter af Coolshop.

Fyldte lagre med dyre varer

Også elektronikkæden Power har udvidet returretten, så den dækker for indkøb i oktober – fra 11. oktober – frem til 1. februar.

Netop i oktober tager Power forskud på julehandlen ved at lancere tilbud til de ”lidt mere konservative” forbrugere, som topchef Jesper Boysen kalder de krisetyngede danskere.

Her er forklaringen på tyvstarten dog ikke så meget de kommende elregninger, men mere det faktum, at Power i øjeblikket står med fyldte lagre, der hurtigt skal tømmes, og at det lidt tilfældigt sker, mens julen lurer ude i horisonten.

Problemet med de fyldte lagre startede sidste år, da detailhandlere pludselig fik meget svært ved at få fat på containere på grund af kaos i de globale forsyningskæder.

”Så når vi kunne få fat på containere, fyldte vi dem med dyre varer. Når vi bestiller varer, er det jo ofte 3-6-9 måneder i forkant, og det er jo det, der har væltet ind på det seneste, og det sker samtidig med, at vi kan mærke, at kunderne er lidt mere afdæmpede og ikke søger det sidste nye skrig,” siger Jesper Boysen.

Jesper Boysen, adm. direktør i Power siden 2013. | Foto: Jonas Olufson
Jesper Boysen, adm. direktør i Power siden 2013. | Foto: Jonas Olufson

”Det vil sige, at kunderne søger mod de billigere varer, men det er jo ikke, det vi har på lager. Det betyder, at vi nu står med en overkapacitet af dyre varer, så derfor kan kunderne forvente, at fra nu af og frem mod Black Friday bliver tilbuddene fandeme gode, fordi vi skal have ryddet op i det,” siger Power-chefen.

Når man er i elektronik-branchen, er det et problem, hvis de indkøbte varer ligger for længe og samler støv på lager, fordi elektronik hurtigt mister sin værdi, pointerer Jesper Boysen.

”Der kommer modelskifter på elektronik hele tiden, og hvis du så har et lager af ældre modeller, så skal det jo realiseres – det skal op på hylderne. Så der bliver ryddet op, og det bruger vi en del kræfter på i øjeblikket,” siger Jesper Boysen og fortæller, at Power de seneste weekender har kørt med outlettilbud for at komme af med udstillingsmodellerne i butikkerne.

Er i pressede på indtjeningen, fordi I er nødt til at sænke priserne på dyre varer?

”I vores branche bliver varerne sjældent mere værd med tiden. Går det ud over indtjeningen? Ja, det gør det selvfølgelig. Men det ville det også gøre, hvis vi ikke gjorde det, fordi så får vi ikke de friske varer på hylderne, og den største indtjening ligger jo i at få solgt varerne rettidigt,” siger Jesper Boysen.

Power-topchefen fortæller videre, at elektronikkæden også kommer til at skrue op for sin liveshopping-satsning op mod – og under – Black Friday for at få solgt ud så hurtigt, som muligt.

Elektronikkæden vil også udnytte den kommende åbning af Danmarks største elektronikvarehus på 5000 kvm i Ishøj til at lancere tilbud i hele landet.

Power er langt fra den eneste detailhandler, der står med varelagre, der er propfyldte. Ifølge august-tal fra Danmarks Statistik svarede 43 pct. inden for kategorien ”Anden detailhandel”, at de har for mange varer varer på lager.

Hos Coolshop er fyldte lagre dog ikke et stort problem – omend det også spiller en rolle i beslutningen om at tyvstarte julesalget.

”Det gør det. Men Coolshop er drevet af købmænd, der sørger for, at de kan komme af med de ting, de køber, og så har vi faktisk generelt rimelig hurtig udskiftning i vores lagre. Men det er klart, at de er fyldt mere end normalt, og det spiller også ind i beslutningen,” siger Coolshop-medstifter Jacob Risgaard.

Coolshop, som Jacob Risgaard er medstifter af, har allerede udvidet returretten, så gaver købt i oktober kan byttes efter helt frem til slutningen af januar | Foto: Benjamin Nørskov/ERH
Coolshop, som Jacob Risgaard er medstifter af, har allerede udvidet returretten, så gaver købt i oktober kan byttes efter helt frem til slutningen af januar | Foto: Benjamin Nørskov/ERH

Skruer op for markedsføring

I Indeks Retail, der er kædekontor for de tre frivillige kæder Bog & Idé, Boghandleren og Legekæden, er julehandlen helt afgørende.

Da DetailWatch fanger Indeks Retail-topchef Marianne Lyngby Pedersen, holder hun en kort pause fra et kædemøde, hvor ledelsen laver status og diskuterer, hvad der skal ske frem mod jul, og hvad de overordnede planer er for 2023.

Ifølge Marianne Lyngby Pedersen har kæderne holdt et stabilt og fint salgsniveau gennem hele året, men i september er salget mærket af nedgang.

”I september begyndte det at blive tydeligt hos os og har materialiseret sig i vores tal, og det hører jeg også fra flere af vores kollegaer i andre brancher,” siger Marianne Lyngby Pedersen og erkender, at hun er bekymret for situationen i Europa – både som borger og som detailhandler.

Nedgangen kommer på et kritisk tidspunkt, fordi det sker lige inden starten på julehandlen, som er er helt afgørende for alle Indeks Retail-kæderne. For legetøjsdelen kommer 45-50 pct. af årets omsætning i perioden fra den sidste uge i november og frem til 23. december, mens samme tal for bogsalget er 50 pct.

Indeks Retail står blandt andet for logistik, sortiment, konceptudvikling og markedsføring til de frivillige kæder, og netop markedsføringen var et vigtigt emne på kædemødet for at forsøge at få gang i salget.

”Vi kommer til at skrue op for vores markedsføring, og det begynder allerede nu, og det gør vi for at give et større pres for at forsøge at erobre ønskesedlen,” siger Marianne Lyngby Pedersen.

Topchefen ønsker ikke at sætte kroner og ører på, hvor meget mere der investeres i markedsføring frem mod jul. Hun fortæller dog, at koncernen har udviklet en matematisk model, der ret præcist udregner, hvor meget der kan skrues op for markedsføringen, mens det stadig kan betale sig.

Julesalget står for op mod 50 pct. af omsætningen og er afgørende for Bog & Idé og Legekæden, som Indeks Retail står bag | Foto: PR/Indeks Retail
Julesalget står for op mod 50 pct. af omsætningen og er afgørende for Bog & Idé og Legekæden, som Indeks Retail står bag | Foto: PR/Indeks Retail

Indeks Retail har arbejdet på modellen siden 2016 og kan også fortælle, hvilke mediekanaler der giver de bedste resultater. Selv om det tærer på indtjeningen at skrue op for markedsføringen, er det det rigtige at gøre, mener Marianne Lyngby Pedersen, der sammenligner det med at komme en krone i en enarmet tyveknægt.

”Jeg vil blive ved med at putte en krone i, så længe den mindst spytter en krone ud, fordi så tager vi markedsandele,” siger Marianne Lyngby Pedersen.

Giftig cocktail lurer i den danske detailbranche forud for vinteren

Norske butikskæder frygter for dårlig julehandel

Amazon holder ekstraudsalg for at tiltrække spareivrige kunder

Prognose spår markant drop i britisk julesalg

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

"Det sker i den største respekt for brandet og ikke mindst for Jacob (Kampp-Berliner, t.h., red.),” siger Silas Oda Adler (t.v.). | Foto: Screenshot - Soullands hjemmeside

Stifter af dansk modebrand udtræder efter 22 år

For abonnenter

Læs også